Hej
Vet att det finns ett antal här på forumet som kör med denna stärk.
Får lätt rundgång nuförtiden vilket en ljudtekniker sa kan bero på att det är dax att byta rör.
Har även kört den nedväxlad tidigare (endast två av sex slutstegsrör inkopplade) vilket borde slitet mera på rören.
Frågorna lyder:
1/ Vilka ersättninsrör och vart finner man dessa billigast?
2/ Om jag byter till samma sorts rör som sitter i nu behöver jag då justera bias?
tacksam för svar
rörbyte Sunn 300 / Fender 300
- motorman
- Medlem+
- xfredrikx
- Medlem+
Re: rörbyte Sunn 300 / Fender 300
1. Satsa inte på de billigaste rören, de kommer vara mer opålitliga.
2. Generellt sett, ja.
2. Generellt sett, ja.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag kör EHX-rör i min, funkar bra även fast de i princip är billigast...
Satt sådana i min när jag köpte den för 6-7 år sedan och trodde de var slut i höstas så jag bytte dem, men det visade sig vara nåt av rören i preampen som spökade...
Satt sådana i min när jag köpte den för 6-7 år sedan och trodde de var slut i höstas så jag bytte dem, men det visade sig vara nåt av rören i preampen som spökade...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Grundström
- Medlem+
Rundgång kan bero på ett kasst förstegsrör, som parkas var lite inne på. Kolla det först. Bra mycket billigare än nya slutstegsrör, och ingen Bias-justering behövs heller.
//Emil
- motorman
- Medlem+
Aha, jag hade mina funderingar kring detta.Grundström skrev:Rundgång kan bero på ett kasst förstegsrör, som parkas var lite inne på. Kolla det först. Bra mycket billigare än nya slutstegsrör, och ingen Bias-justering behövs heller.
Då byter jag V1 V2 samt även V3 (dist?)
Eller eftersom det är samma rör man kör på V1-V3 kan man bara byta ut ett i taget och se när problemet löser sig.
http://support.fender.com/manuals/bass_ ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ECC83S rekommenderar http://www.eurotubes.com" onclick="window.open(this.href);return false; för dessa postitioner.
- Grundström
- Medlem+
Man kan oftast identifiera ett dåligt rör genom att försiktigt knacka på ett rör i taget med en blyertspenna eller liknande. Med förstärkaren igång och ansluten till en låda förstås. Om något rör "ringer" efter man knackat tyder det på att det behöver bytas.
Man ska dock vara medveten om att en rörförstärkare har dödliga spänningar i sig. Så man måste vara överdrivet försiktig. Är man osäker är det bättre att lämna in.
Man ska dock vara medveten om att en rörförstärkare har dödliga spänningar i sig. Så man måste vara överdrivet försiktig. Är man osäker är det bättre att lämna in.
//Emil