Black Sabbath's nya platta.....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Black Sabbath's nya platta.....

Inlägg av Danne »

anli skrev:Jag blev tårögt lycklig när jag fick plattan i går... chockerande bra var den! Med Vertigo logga dessutom :kär:

https://www.facebook.com/photo.php?v=42 ... 5550149123
Ok, måste köpa. Vertigo-logga är ju ett grymt plus med tanke på hur det såg ut förr. :D
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Black Sabbath's nya platta.....

Inlägg av RolleHarris »

anli skrev:Ägnat en stor del av midsommarafton åt att lyssna på plattan.
Intrycket består... förbaskat bra ljud dessutom. Det muttras om Rick Rubins mixning, men det måste gälla cd:n, via vinylen upplever jag ingen kompression ala "death magnetic"
Jag har bara lyssnat på Spotify och där låter det bra tycker jag
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:Ägnat en stor del av midsommarafton åt att lyssna på plattan.
Intrycket består... förbaskat bra ljud dessutom. Det muttras om Rick Rubins mixning, men det måste gälla cd:n, via vinylen upplever jag ingen kompression ala "death magnetic"
Dom som säger att mixen är sönderkomprimerad har fel. Mycket dynamik där. Annan mastering på CD- och vinylversionen men det som skiljer är minus någon dB i ljudstyrka + något mindre botten i vinylversionen. Man kan inte ha lika mycket botten när man mastrar för vinyl. Då blir spåren för breda med resultatet att nålen vobblar och då låter det apa. Men inte heller cd-masteringen känns direkt tokmaxad. Låter bra. Dom har gjort ett väldigt bra jobb känns det som. :nickar:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Mixen är lite jämtjockt modernt. tycker jag. Men inget jag stör mig på. Bra pressning i alla fall.
Kollar man diverse mätningar på nätet så ser det ut att vara en "bättre" mastering på vinylen.
Själv har jag bara vinyl så jag har inte kollat skillnaden...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

anli skrev:Mixen är lite jämtjockt modernt. tycker jag. Men inget jag stör mig på. Bra pressning i alla fall.
Kollar man diverse mätningar på nätet så ser det ut att vara en "bättre" mastering på vinylen.
Själv har jag bara vinyl så jag har inte kollat skillnaden...
Jo den låter ju lite mer modern än deras gamla plattor men ändå väl inom alla gränser tycker jag. Ingen Greenday-mastering här inte. :D Dom har inte spelat in på samma prylar som dom gjorde på 70-talet och ur den aspekten tycker jag nog att den låter mer "old time" än man kan begära. Vore kul att lyssna på vinylversionen. Måste nog skaffa den också tror jag som komplement till nedladdningsversionen. Håller på och fixar i ordning min gamla Thorens-spelare.
Janne

Inlägg av Janne »

Gillar den också starkt. Kul att den stänker av äkta spelglädje, inte minst basen.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Lyssnade på singeln (God is dead) när den dök upp på spotify och jag gillade den inte. Så jag struntade i att lyssna på plattan förrens nu. Tycker den är helt ok. Geezers basljud är grymt, och God is dead är enligt mig plattans svaga punkt. Det är inga dåliga låtar annars, men man kan tydligt höra var dom liksom har lånat av sig själva. Jag kan höra både en nyskriven Plantet Caravan och Black Sabbath. Men det kanske bara är jag?
/Linus
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Att dom låter som sig själva är väl inget konstigt? Sen förstår jag vad du menar både med PC och BS. Finns starka kopplingar. Inget fel i det, dom har ju skrivit originalen och gått längst fram, först, bäst och starkast för en hel musikstil.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag tänker inte på PC eller BS alls faktiskt. Det pratas mycket om det på nätet och så, men nej... tycker med det låter sabbath kort å gott. Årgång äldre gubbar med en smula modernare touch i soundet.
Band med karaktäristiskt ljud brukar ju låta som sig själva :)
Har haft ett uppehåll lyssnandet med skall återta det via spotify i bilen när jag brummar ut on the road å tältar några dagar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Även pm jag personligen tycker att plattan är lite tråkig och osvängig, jämför med tidiga Sabbath utgåvor så uppskattar jag verkligen att produktionen är old school. Det är bra basljud som sagt, fattas bara, men lite för modernt i min smak. De borde lyssnat mer på sina tidiga ljudbilder.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Själv tycker jag att det låter mer 80 och 90-sabbath på många ställen, vilket uppskattas och det blev en intressant mix med Ozzy på det. Även vissa tydliga 70-influenser (stölder) också såklart och annat vore väl inte rätt heller. Helt ok platta från ett helt ok band, varken mer eller mindre.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dana Strum
Medlem

Inlägg av Dana Strum »

Grym platta! Det enda jag tycker är konstigt är låtordningen - de riktiga stänkarna kommer mot slutet.
Rickenbacker 4003 -86, Gibson Thunderbird -79 & 04, Gibson Les Paul Oversized -11, Fender American Deluxe Precision-96, Fender Precision AVRI -82, Ampeg SVT-CL & 810, Mesa Boogie Walkabout Scout
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

anli skrev:Jag blev tårögt lycklig när jag fick plattan i går... chockerande bra var den! Med Vertigo logga dessutom :kär:

Två låtar per sida? Är det en dubbel-LP?

Sjukt coolt att de två första låtarna klockar in på runt 17 minuter.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

17 minuter är bra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Eagle Hazze skrev:17 minuter är bra.
Fast där "klås" de av Neil Young & Crazy Horse som på senaste plattan 'Psychedelic Pill' har en låt på över 27 minuter och två över 16 minuter per styck ...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

John Sane skrev:

Två låtar per sida? Är det en dubbel-LP?

Sjukt coolt att de två första låtarna klockar in på runt 17 minuter.
Japp en dubbelLP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Kanske är ute och cyklar men tänker på att jag har köpt nypressade sk äldre hårdrocksvinyler där man lagt musiken på två 12 tummare för att öka bandbredden, lite fetare gravering. Är det även fallet med denna, att man skulle kunna få in musiken på en tolva. Handlar givetvis också om tid vilket jag inte har koll på när det gäller sabbath.
Skriv svar