Tänkte fråga ärade forummedlemmar nu, när aktiva EMG är på tapeten, och frågas om. Samt att det kommit nya high tech pikcuper på markande såsom alumintone och q-tuner som väger 22 gram eller nått, med sina neodynium magneter.
Jo så här. Jag bytte ifrån EMG på en av mina kunders basar, eftersom han ville bli mer miljövänlig och skippa batterier. Sagt och gjort, han hade hört att Q-tuner (gamla serien), skulle låta lika bra elle bättre än EMG fast utan batterier.
När jag satt i dem, så förlorade basen (en LTD svart, typ modell SG) hela sin ergonomiska balans, och började hals-dyka med en gång. Ganska rejält också. Naturligtvis var borttagande av 9 voltsbatteriet inblandat i denna jämvikts-ekvation också. EMG s pickuper väger 150 gram, i alla fall de som är s.k. extended bass series 45dc och 45cs.
Naturligtvis är detta såååå individuellt för alla basar, t o m exakt samma märke och modell har olika trävikt, så jag tycker det är konstigt att så lite skillnad skall göra att den tippar över. Men så är det. Det skall så lite till i gram och vikt för att hävarmsprincipen skall börja kasta över basen på huvudsidan. Naturligtvis kan det bli det exakt motsatta också, att den börjar trilla över på kroppsidan.
Jag undrar om ni har egna erfarenheter av detta?
Naturligtvis behöver inte ni svara, som ALDRIG tycker det är något problem med att basarna tippar över åt det ena eller andra hållet (hej Warwick användare!). Utan bara ni som upptäckt detta när ni bytt pickuper. Och vad som hätn och vid vilka basar det uppstod på. Dvs tänker ni på VIKTEN på pickuperna innan ni avväger ett pickupbyte?
Har ni bytt pickuper och rubbat balansen på basen?
-
- Medlem+
- BBQV
- Forumvärd
Re: Har ni bytt pickuper och rubbat balansen på basen?
Märkligt att så lite vikt kan skapa sån skillnad. Det borde vara enkelt att lägga till vikten som saknas. Fyll batterihålet med mynt. Eller bly.
- jisac
- VIP medlem
Re: Sv: Har ni bytt pickuper och rubbat balansen på basen?
Konstigt att det blev så. Fruktkaka har annars hög densitet.
- JazzBassillen
- Medlem+
Re: Sv: Har ni bytt pickuper och rubbat balansen på basen?
You're nuttier than a fruitcake!jisac skrev:Konstigt att det blev så. Fruktkaka har annars hög densitet.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
-
- Medlem+
Re: Har ni bytt pickuper och rubbat balansen på basen?
Jo det var det jag tyckte, att så lite vikt gör skillnad skulle vara märkligt. Men det finns basar, säg "normala" Fender J och P basar där, när man tagit av alla strängarna och tagit bort EN STÄMSKRUV så har balansen gjort att den trillar tillbaks på kroppsidan. Och så gör man likadant med nästa Fender J och P - bas och då fungerar inte den principen, den tippar över på huvudsidan i alla fall. Allt annat i övrigt original och lika (mickar, straplocks etc).BBQV skrev:Märkligt att så lite vikt kan skapa sån skillnad. Det borde vara enkelt att lägga till vikten som saknas. Fyll batterihålet med mynt. Eller bly.
Än värre blir det på huvudlösa tingestar, som normalt sett har balans. Märk väl, det har ju DAGATS LÅNGSAMT och uppstått nyligen med alla dessa nya påfund med "lightweight" pickups, Aluminitone, och Neodynium pickuper. Om man bytte mellan "de gamla sorterna" (vanliga alnico eller ceramic steel) så var det föga skillnad.
- - - -
Men det är inte mer skillnad än med HipShots Hyperlite stämskruvar. De finns ju enbart för detta ändamålet. Det är 45 grams skillnad på "vanliga" och deras lättmetallskruvar. Och det har hjälpt många att byta till sådana på Fender P och J basar. På EMG som väger 110 gram + batteri, och Neodynium (Q-tuner) som väger 22 gram - batteri. Man kan ju byta t ex bak-plattan till kontrollerna mot en som är gjord i metall av något slag istället för plast som de brukar vara. Men jag vet ingen tillverkare som gör sådana. De måste ju vara en i metall för varje bas modell som finns på marknaden. Skulle inte tänka mig att någon gjorde det. Eller straphållare där bak i bly eller gjutjärn... torde riva sönder träet undertill på nolltid dock...