Den bästa stämapparaten i pedalform är?
-
- Medlem++
Den bästa stämapparaten i pedalform är?
Vad jag sett så verkar det ligga mellan Boss TU-2/3, Korgs Pitchblack och TC Electronics PolyTune.
Är det någon speciell skillnad mellan dem rent funktionsmässigt? Har ju allt för länge varit hög tid att införskaffa någon stämapparat i pedalform men andra grejer har ju kommit emellan och det får dröja ett tag till...
Lyssnar gärna på vad ni har att säga om dessa tre, vilken som är mest behaglig att använda osv.
Har provat Pitchblacken och TU-2:an men PolyTunen är jag väldigt obekant med så upplys mig gärna om allt som är vettigt att veta!
Är det någon speciell skillnad mellan dem rent funktionsmässigt? Har ju allt för länge varit hög tid att införskaffa någon stämapparat i pedalform men andra grejer har ju kommit emellan och det får dröja ett tag till...
Lyssnar gärna på vad ni har att säga om dessa tre, vilken som är mest behaglig att använda osv.
Har provat Pitchblacken och TU-2:an men PolyTunen är jag väldigt obekant med så upplys mig gärna om allt som är vettigt att veta!
Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
- xfredrikx
- Medlem+
Re: Den bästa stämapparaten i pedalform är?
Pitchblacken och polytunen slår boss med hästlängder, testat boss pedal ett antal ggr och den känns extremt krånglig och har inte lika tydlig display som de andra två.
Har haft en pitchblack i typ 4 år. Den är byggd som en pansarvagn och den har aldrig strulat. Snabb och tydlig.
Polytunen har jag bara använt för att stämma sträng för sträng, så dess andra funktioner har jag ingen uppfattning om. Kan tycka att displayen på pitchblack är tydligare dock.
Har haft en pitchblack i typ 4 år. Den är byggd som en pansarvagn och den har aldrig strulat. Snabb och tydlig.
Polytunen har jag bara använt för att stämma sträng för sträng, så dess andra funktioner har jag ingen uppfattning om. Kan tycka att displayen på pitchblack är tydligare dock.
- eeakga
- VIP medlem
Den stora skillnaden är väl att Polytune är polyfonisk, så man kan slå an och stämma alla strängar samtidigt. Utöver det så tycker jag att även den är väldigt snabb och tydlig. Riktigt bra stämmare enligt mig.
- Mr Spock
- Medlem++
Plus på det.xfredrikxx skrev:Pitchblack är byggd som en pansarvagn och den har aldrig strulat. Snabb och tydlig.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
-
- Medlem+
Boss verkar ligga efter de andra. Men av dem tycker jag TU-2 är bättre än 3:an. Lättare att använda.
Ingemar
Ingemar
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
Har en Boss bordsstämmare som är svår att stämma rätt med, motsvarande Korg funkar mycket bättre.
~ banden jag spelar i ~
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
- peppe
- Medlem+
Sonic resesrch turbo tuner är i en helt annan klass än alla andra stämmare jag testat. Kostar lite mer men: köp dyrt gråt en gång eller köp billigt å gråt varje dag:)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
-
- Medlem++
Bossen är den jag är mest bekant med i och med att man lånat sådana från ett gäng polare. Sen har bandkollegors TU-2:or strulat en del, dock inget jag stött på. Kanske för att de är gitarrister...xfredrikx skrev:Pitchblacken och polytunen slår boss med hästlängder, testat boss pedal ett antal ggr och den känns extremt krånglig och har inte lika tydlig display som de andra två.

Meh, får bli att gå emot strömmen och skita i Boss för en gångs skull.
Det märks att jag är trött då jag inte kopplat alls att det är precis det som namnet syftar till...eeakga skrev:Den stora skillnaden är väl att Polytune är polyfonisk, så man kan slå an och stämma alla strängar samtidigt. Utöver det så tycker jag att även den är väldigt snabb och tydlig. Riktigt bra stämmare enligt mig.

Fan vad coolt ändå! Låter ju helt förträffligt ändå! Skall spana in den och Pitchblacken lite mer noggrant.
- Poester
- VIP medlem
Har tre stycken boss TU-2 och alla har funkat klockrent alla år jag haft dom!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- slarvid
- Medlem+
När ni jämför stämmare, stämmer ni då basar och jämför mot varandra? Dvs stämmer någon pedal fult? Har haft en billig stämmare förut, använt i repan och studio. Aldrig haft problem med sura toner. Nu har jag en pitch black. Den är kanon. Den är tydligare. Men med mina öron kan jag inte påstå att den stämmer renare. Tror däremot att folk som tycker bosspedalerna är lite tråkiga och vill ha mera exlusiva pedaler tycker även deras stämmare är sämre.
Är jag ute och cyklar?
Är jag ute och cyklar?
Starkare: ardbeg, springbank
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Sv: Den bästa stämapparaten i pedalform är?
Jag har iofs inte använt någon av dessa enheter, men Zoom B3 stämfunktion än nästan värd B3 pris, då får man en massa bra effekter på köpet. 
Ok, nu stack jag väl ut huvudet lite i aktuell diskussion men jag tvivlar inte att någon av enheterna ovan är dåliga.
/MrBaloo

Ok, nu stack jag väl ut huvudet lite i aktuell diskussion men jag tvivlar inte att någon av enheterna ovan är dåliga.
/MrBaloo
-
- Medlem++
Att de stämmer fult kan jag inte tänka mig. Dock är stämmare som visar rätt ton något att föredra, till skillnad från många av de där ickepedalstämmarna. Tar ett A och så visar den alla andra 11 toner innan den hittar rätt. Lite tröttsamt. Men nu vet jag ju att de tre pedalerna jag drog upp är rätt kvicka och visar inte en massa andra toner som inte ens är i närheten av.slarvid skrev:När ni jämför stämmare, stämmer ni då basar och jämför mot varandra? Dvs stämmer någon pedal fult? Har haft en billig stämmare förut, använt i repan och studio. Aldrig haft problem med sura toner. Nu har jag en pitch black. Den är kanon. Den är tydligare. Men med mina öron kan jag inte påstå att den stämmer renare. Tror däremot att folk som tycker bosspedalerna är lite tråkiga och vill ha mera exlusiva pedaler tycker även deras stämmare är sämre.
Är jag ute och cyklar?
Sen vet jag inte heller ifall Pitchblacken och PolyTunen är speciellt mycket mer exklusiva? Gjorde en snabbkoll hos Tysken och såg att TU-3:an är den som kostar mest.
- blackparkas
- Medlem++++
Har för tillfället Pitchblack, Pitchblack Poly och en Mini Polytune.
Nu använder jag iofs olika stämmare till olika basar vilket ger olika resultat men:
Pitchblack Poly funkade inte alls till BEAD-strängat stämt ADGC. Funkar. INTE!
Inte med Spectorn i alla fall.
Pitchback vanliga funkar kanon till Fendern, men jag tycker den ibland kan vara lite fladdrig, vilket den inte varit på alla basar..
Minipolytune har jag bara använt ordentligt med Spectorn men det funkar väldigt bra trots relativt låg stämning, stämmer dock inte polyfoniskt, finner jag ingen nytta med för oss som basister, man vet ju ändå vilken sträng som är ostämd för det mesta.
Slutsats?
Jadu... Mini-polytunen är den som känns mest pålitlig ändå på nå´t vis... Dock så kan man ju inte köra den på batteri.
Nu använder jag iofs olika stämmare till olika basar vilket ger olika resultat men:
Pitchblack Poly funkade inte alls till BEAD-strängat stämt ADGC. Funkar. INTE!
Inte med Spectorn i alla fall.
Pitchback vanliga funkar kanon till Fendern, men jag tycker den ibland kan vara lite fladdrig, vilket den inte varit på alla basar..
Minipolytune har jag bara använt ordentligt med Spectorn men det funkar väldigt bra trots relativt låg stämning, stämmer dock inte polyfoniskt, finner jag ingen nytta med för oss som basister, man vet ju ändå vilken sträng som är ostämd för det mesta.
Slutsats?
Jadu... Mini-polytunen är den som känns mest pålitlig ändå på nå´t vis... Dock så kan man ju inte köra den på batteri.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- eeakga
- VIP medlem
Däremot finns det plats för batteri i den vanliga Polytune, så vill man kunna köra batteri så får man välja en sån.
-
- Medlem++
Pitchblack funkar guldfisk. Enkel, tydlig, snygg och inte lika fladdrig som sin föregångare (DT10).
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
- strummer
- VIP medlem
Hrj BullenBullen skrev:Pitchblack funkar guldfisk. Enkel, tydlig, snygg och inte lika fladdrig som sin föregångare (DT10).
DT10, skulle du säga att den funkar silverfisk då?
Hej då Bullen
Kompressor, det är livet!
- Mr Spock
- Medlem++
För egen del kan jag inte påstå att jag någonsin upplevde DT-10 som fladdrig.strummer skrev:Hrj BullenBullen skrev:Pitchblack funkar guldfisk. Enkel, tydlig, snygg och inte lika fladdrig som sin föregångare (DT10).
Hej då Bullen
Tyckte den var grymt bra - uppgraderade till en Pitchblack mest bara för sakens skull. Den är också grymt bra.
För den som vill ha en billig och riktigt bra stämmis, skulle jag rekommendera DT-10 varje dag i veckan.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
-
- Medlem++
Hej strummer.strummer skrev:Hrj BullenBullen skrev:Pitchblack funkar guldfisk. Enkel, tydlig, snygg och inte lika fladdrig som sin föregångare (DT10).
Hej då Bullen
Ja lite så. Dock en bra stämmare ändå som spock säger men tycker pitchblacken är stabilare och enklare. Fördelen med DT är att man kan ställa pitchen och hur den ska visa på displayen ifall man har någon annan stämning än standard, tror inte den funktionen finns på pitchblack. Men överlag tycker jag pitchblacken vinner.
Hej då strummer.
Dödsthrash från småland
- swe31
- Medlem
Polytune alla dagar i veckan, har haft min sen de kom ut på marknaden. Alla i bandet har en sådan nu. Vi hade lite olika tidigare men det blev inte bra, de andra stämde inte lika med polytunern, som visade sig vara bäst vid test av de olika. Pitchblack har jag inte koll på men av alla andra märken jag testa så är TC bäst, gitarristerna använder poly funktionen, jag tar bara sträng för sträng, funkar riktigt bra på låga stämmningar A#. Byggd för tufft turne bruk, klarar av att bli blöt (regn/öl).
Man ställer in på stämmaren om det är bas eller gitarr man stämmer, många som missar den funktionen. Sitter en liten knapp på framsidan.
Man ställer in på stämmaren om det är bas eller gitarr man stämmer, många som missar den funktionen. Sitter en liten knapp på framsidan.
// Daniel //
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
MM Stingray 77, Warwick Streamer 93, Warwick Streamer Stage I CS 08, Warwick Streamer CT 04, Warwick Thumb5 BO 04
TC Electronics RH450, TC RS210, RS212
- Dan the Man
- Medlem+
Varför tre?Poester skrev:Har tre stycken boss TU-2 och alla har funkat klockrent alla år jag haft dom!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- Mungi
- VIP medlem
Fyra ska man väl ha? En för varje sträng.Dan the Man skrev:Varför tre?Poester skrev:Har tre stycken boss TU-2 och alla har funkat klockrent alla år jag haft dom!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- bassgroover
- Medlem+
+1 på denpeppe skrev:Sonic resesrch turbo tuner är i en helt annan klass än alla andra stämmare jag testat. Kostar lite mer men: köp dyrt gråt en gång eller köp billigt å gråt varje dag:)
den bästa tuner jag nåonsin ägt!
P64 J68 mm
-
- Medlem++
Men vad gör den bättre än t.ex TU-2:an eller Pitchblacken?peppe skrev:Sonic resesrch turbo tuner är i en helt annan klass än alla andra stämmare jag testat. Kostar lite mer men: köp dyrt gråt en gång eller köp billigt å gråt varje dag:)
- peppe
- Medlem+
Allt! Extremt nogrann, ovärderlig när man intonerar. Jag har även en TU-3:a som fungerar jättebra för livebruk men vill du ha det bästa så....Markooo skrev:Men vad gör den bättre än t.ex TU-2:an eller Pitchblacken?peppe skrev:Sonic resesrch turbo tuner är i en helt annan klass än alla andra stämmare jag testat. Kostar lite mer men: köp dyrt gråt en gång eller köp billigt å gråt varje dag:)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
Presentation:
- strummer
- VIP medlem
Turbon är grym, men den är inte ensam om att vara noggrann. Peterson StroboStomp är fantastisk (om än lånbgsam jämfört med turbon och polytune), och nya TC Polytune 2 ska också vara perfekt för intonering.peppe skrev:Allt! Extremt nogrann, ovärderlig när man intonerar. Jag har även en TU-3:a som fungerar jättebra för livebruk men vill du ha det bästa så....Markooo skrev:Men vad gör den bättre än t.ex TU-2:an eller Pitchblacken?peppe skrev:Sonic resesrch turbo tuner är i en helt annan klass än alla andra stämmare jag testat. Kostar lite mer men: köp dyrt gråt en gång eller köp billigt å gråt varje dag:)
Kompressor, det är livet!