Det var det...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Re: Det var det...

Inlägg av Ente »

Inget ovanligt fenomen tyvärr när ett forum växer ifrån 'kompisforum' till 'kreti-och-pleti'-forum...
<OT>
Byggde själv ett forum för hojåkare för 9 år sedan, ursprunget var 50 pers som redan kände varandra irl.. det växte till 5000 och alla möjliga sorter kom in med märklig attityd och disrespekt, trots försök till uppstyrning och selektering av nya medlemmar, till slut började folk tröttna och idag används facebook istället, och endast ett fåtal halvtrötta entusiaster finns kvar.
</OT>
Jag är jätteglad att jag har hittat PB, även om det har blivit väldigt dyrt eftersom man blivit så pryltaggad... Tycker att moderatorerna gör ett ganska bra jobb att mota olle i grind när personangreppen kommer, visst undrar man ibland varför det hålls på, men ofta är det nog missförstådd ironi som ligger bakom.

Hälsningar.
en kreti-och-pleti
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag var med på SBW ett par omgångar! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

TDHP skrev:Jag var med på SBW ett par omgångar! :)
:D Tack för det Lasse, tror att jag kommer ihåg det faktist. SBW-servern har nu krympt från 2 stora 'riktiga' servrar till en liten laptop som snurrar på i arbetsrummet bland räkningshögarna :-)..

Fast så illa ska det ju inte gå med PB, alla vill säkert väl - men stolthet/olika erfarenhet/tycke/smak skapar debatter i stil med vilken färg som är snyggast eller vilken mat som är godast... Jag tycker själv att blålila och tunnbrödsrulle regerar... och jazzhals, och 15-tummare...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Tycker det är tråkigt att alla måste hoppa av och jag kan i mångt och mycket hålla med er som tröttnat. MEN.. Det är en omöjlighet att forumet kan vara som det var för fem år sen idag, vi är liksom 5800 medlemmar..
Man måste nog bita ihop lite och hålla sig ifrån vissa trådar och vissa medlemmar. Man måste INTE kommentera eller ens reagera på allt vissa skriver. Själv har jag svårt att förstå att man kan reta upp sig så ini h-e på något nån annan skriver på internet..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Ente skrev:Inget ovanligt fenomen tyvärr när ett forum växer ifrån 'kompisforum' till 'kreti-och-pleti'-forum...
Så är det nog.
Den familjära "nybyggarstämning" som utvecklades här på PB var något unikt, främst med anledning av att den höll i sig så länge och kom att omfatta osannolikt många PrataBasare. Genuin ärlighet och osjälviskhet var de utmärkande dragen när det begav sig, IMO. Men det håller inte i det oändliga. En vacker dag kommer någon och pissar på dessa grundvalar. Medvetet eller omedvetet. Och sen blir det sig aldrig mera likt, faktiskt.

En annan konsekvens av en större och mindre homogen medlemsgrupp är en ökad omsättning på medlemmar: man reggar sig för att vara aktiv under en period, och sedan försvinner man. Inget konstigt med det - men en stor förändring från den ursprungliga stabiliteten.

Jag kan i sak dela uppfattningen att enskilda individer och händelser påskyndat den utveckling vi kunnat beskåda. Att påstå att utvecklingen skulle varit en annan utan dessa individer/händelser tror jag dock är naivt i överkant - även om också jag haft synpunkter på enskildheter (som jag delat med mig av till moderatorerna).

Så sammanfattningsvis - PB är stort och blir förhoppningsvis större. Den gamla andan kommer att omformas till något nytt, bättre anpassat för det fortsatta. Det bästa vi "gamlingar" (vet inte ens om jag kan påstå mig tillhöra den skaran, men nåja) kan göra, är att ta ett visst ansvar för fortsatt konstruktiv utveckling.

...och hur var det nu anli så träffande uttryckte det: "Det är ju bara internet."
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men... varför inte bara sparka ut oönskade element?
Så gör man ju på de flesta ställen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

blackparkas skrev:Men... varför inte bara sparka ut oönskade element?
Semborgs svar i en annan tråd besvarar förhoppningsvis din fråga.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

joachime skrev:
blackparkas skrev:Men... varför inte bara sparka ut oönskade element?
Semborgs svar i en annan tråd besvarar förhoppningsvis din fråga.

Jo, jag läste det. Men det funkar ju inte?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Mr Spock skrev:
Så sammanfattningsvis - PB är stort och blir förhoppningsvis större. Den gamla andan kommer att omformas till något nytt, bättre anpassat för det fortsatta. Det bästa vi "gamlingar" (vet inte ens om jag kan påstå mig tillhöra den skaran, men nåja) kan göra, är att ta ett visst ansvar för fortsatt konstruktiv utveckling.

...och hur var det nu anli så träffande uttryckte det: "Det är ju bara internet."
Och det blev inte som man önskade.
Inte kommer det bli det heller.

Så, tja då.

Vi ses på andra ställen än här.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Sv: Det var det...

Inlägg av Geddan »

Som bakterien sa; det var fantastiskt, så länge det varade.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
norton
Medlem+

Inlägg av norton »

:evil: Så skiten är igång igen...Det var då väll faaan att några få personer ska få förstöra nått så bra som PB
Bort med skiten!!!!! Och man behöver inte ge sig in i alla diskutioner.....
7ender JV P 82 Andberg Califååårnia
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Vafan är det nu då? Vad har jag missat??
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det här är ju värdelöst.

Helt otroligt att det pga ett fåtal personer gör att alla stammisar, som i alla fall jag tycker är coola snubbar de flesta, droppar av en efter en...
Helt otroligt att det FÅR bli så...

Skriv svar