Jag har ju spelat Stick i över 25 år nu. Har mest använt instrumentet som ett alternativt basljud och vanligtvis spelat några låtar per gig på Stick:en. Ibland har det gått månader utan att jag rört instrumentet och ibland har jag spelat flera timmar per dag i perioder. Har alltid tyckt att det varit väldigt roligt att spela Stick men det har alltid varit ett kompliment till basen. Detta håller så sakteliga att förändras dock. I bandet Band of Jade där jag är med och spelar finns det ingen gitarrist och både Jade och Marcus är på mig att spela mer Stick. Vilket jag börjat göra. Nästa helg ska jag och Jade över till Gotland och spela med en nedbantad version av bandet utan trummor och då blir det besynnerligt nog faktiskt premiär vad det gäller att ENBART spela Stick under ett helt gig. Jag har övat rejält och arrat om låtarna så att dom funkar för piano, Stick och sång. HIMLA roligt om jag får säga det själv! Jag och Jade har repat två gånger och samtidigt under repen skrivit tre nya Stick-baserade låtar. En av fördelarna med det här bandet är att det är ett otroligt kreativt flöde. Det blir aldrig något tjafs eller komplicerade diskussioner om låtar och arr. Vi bara spelar och det funkar. Ingen av låtarna tog mer än 10 minuter att skriva heller.

Förutom någon timmes textpill för Jade i efterhand. Men själva låtarna i sig bara rinner fram. Det har jag själv inte varit med om så värst många gånger tidigare och det gör den skapande processen otroligt enkel och dynamisk. Det sitter inte fast någonstans utan allt flyter på. Roligaste bandet jag spelat med någonsin faktiskt. Trio, vilket också förenklar saker och ting. Och öppensinnat folk i bandet.
Hur som. Jag skaffade en batteridriven två-kanalig förstärkare tidigare i våras så tanken är att ge oss/mig ut på gatorna och spela Stick efter sommaren. Men första giget där jag enbart spelar Stick är nästa helg på Gotland. Om någon är i krokarna runt Visby på lördag så kan ni ju komma förbi Visbyfestivalen på eftermiddagen. Singer/songwriter-festival. Tror att vi spelar runt klockan 15. Dan Reed, Anna Döbling och en hel del andra ska också spela under helgen. Hoppas på bra väder.
http://www.visbyfestival.se/
Men det är så himla KUL! Har övat rejält även på melodisträngarna på Stick:en på sistone så nu börjar det flyta på lite med ackord i båda händerna och rent ljudmässigt så funkar det kanon med Stick och piano ihop. Roligt instrument. Roligare än någonsin faktiskt. Och nu under hösten och nästa vår verkar det som att jag knappt kommer spela någonting annat än Stick då vi har lite prylar på gång. Så Stick:en kommer bli rejält mycket mer i fokus från och med nu.
Tjo.
//J