Angående "massflykten" från PB

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Angående "massflykten" från PB

Inlägg av TDHP »

Mr Spock skrev:
TDHP skrev:
Mr Spock skrev:Däremot kan jag åtminstone för egen del önska en aktiv kommentar från forumägare och moderatorer.
Om vad?
Kalla det gärna "ett tal till nationen". :-)

En rekapitulation av gällande regler exempelvis, hur ni moderatorer arbetar etc.

Min egen upplevelse just nu är (tyvärr) att den oro som ventileras, bemöts i en lätt ifrågasättande ton, publik kritik mot modereringen kommenteras med att "moderatorsrollen är frivillig och svår, tror ni att ni kan göra det bättre själva så varsågod". Frågor rörande upphävda historiska beslut besvaras med att Semborg äger forat.

Det känns lite...futtigt.
Ok.
Vi får väl kika på nån sorts "arbetsförklaring".
Man kan ju grundläggande säga att det finns olika sätt att se på "regler", och olika sätt att se på nivån av "brott" mot dessa, och dessutom olika nivåer av beivran av dessa "brott". ALLT är ALLTID en fråga om tolkning beroende på situation.
Har man nån specifik fråga om nån specifik situation så kan det vara svårt att ta den publikt, då är det bättre att PM:a moderatorerna.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

I enlighet med PrataBas grundvärderingar så har modereringen i stort bestått av en dialog med användarna, varningar vid övertramp snarare än temporära avstängningar etc. I de fall där det inte räckt har avstängningar använts, men de har varit få.
Semborgs uttryckliga önskan är att alla ska få vara med och ursprungstanken var att forumet skulle vara självmodererande. Tyvärr har vi kommit till en punkt när dessa önskningar inte går att uppfylla längre. Vi har helt enkelt växt ur den kostymen.
Alternativet till denna mjuka (Verkningslösa? Slappa? Fega? Godtyckliga?) typ av moderering är en betydligt tråkigare, men effektivare, moderering där övertramp leder till avstängning per automatik och alla frågor får ställas när den upphört. Dit vill ingen av oss, men frågan är om vi inte måste ta ett steg i den riktningen fr.o.m. nu.
Tyvärr har moderatorsuppdraget på sistone blivit alltmer likt mitt yrke som högstadielärare. Skillnaden är att på jobbet kan de inblandade skylla på ungdomligt oförstånd...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Mer medelålders oförstånd kanske
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Problemet är väl kanske att en del vuxit sig för stora för sin egen kostym snarare än att forumet gjort dito...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
shadowskimmer
Medlem+

Inlägg av shadowskimmer »

Ett förslag:
Jag tror att åtgärder mot/för användare gör större nytta om de redovisas för övriga på forumet.

Hittills har (vad jag förstår) folk varnats och bannats i det tysta. Att istället lägga en post (Exvis "xx har bannats temporärt pga upprepade påhopp på andra användare") om det någonstans skulle nog få vederbörande att "skämmas" litet mera men framförallt så kanske det avskräcker andra från att bete sig liknande och dessutom också lugna de användare som är/varit upprörda över den varnades/bannades beteende. Det skapar en större transparens när det gäller moderatorsrollerna och därför ökar säkert också förtroendet för dessa.

Man kan absolut argumentera att det är bättre att hålla det i det tysta för att inte drabba den personliga integriteten, hänga ut folk i onödan osv men gör man något som föranleder en åtgärd har man sig själv att skylla.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Kan vi inte bara fortsätta att Prata Bas istället för att gnabba på varandra?
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Kanske lite mer respekt för varann. Avslutad tråd är avslutad och ny tråd är ny. Inte gnabba om samma saker i ny tråd.
Ingemar
Användarvisningsbild
leo
Medlem

Inlägg av leo »

Ja, kan inte alla bara vara vänner :nickar:
Allvarligt talat, med så här många hannar på samma ställe är det nog oundvikligt med dylika revirstrider.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Man måste tydligt visa vad som tillåts eller ej.
När det är på väg åt skogen är det bara att meddela att det är dags att kamma sig.
Om nån fortsätter får han en tidsban, som öppet redovisas.

Jag har modat lite forum och där fanns det snabbfunktion för 1 dygn, 1 vecka och en månad.
(Har tom för mig att det stod på användaren: "Tempban 1 vecka", etc.
Skit enkelt och alla användare ser snabbt var gränsen går.
Gör man inte det så löser det sig själv.

Man kan inte släppa allt fritt och tror att det kan "självmoderera" sig.
När ett antal personer kommer ihop, vare sig det är 3 barn i en sandlåda eller 100 basister på ett forum, kommer det till slut att barka åt skogen om det inte finns nån mamma eller pappa som tar i örat. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

:!: :!: :!:
Senast redigerad av Cuba den tor 27 jun 2013, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mike skrev:Man måste tydligt visa vad som tillåts eller ej.
När det är på väg åt skogen är det bara att meddela att det är dags att kamma sig. Ja det gör vi.

Om nån fortsätter får han en tidsban, som öppet redovisas. Det gör vi förutom öppen redovisning.

Jag har modat lite forum och där fanns det snabbfunktion för 1 dygn, 1 vecka och en månad. Funktionen finns.

Skit enkelt och alla användare ser snabbt var gränsen går. Ja, varför krångla till skitandet ;)

Gör man inte det så löser det sig själv. Sa han som sket i Vasken.. ;)

Man kan inte släppa allt fritt och tror att det kan "självmoderera" sig. Anser du att vi släppt allt fritt? Det anser inte vi.

När ett antal personer kommer ihop, vare sig det är 3 barn i en sandlåda eller 100 basister på ett forum, kommer det till slut att barka åt skogen om det inte finns nån mamma eller pappa som tar i örat. ;). Så är det absolut men som sagts tidigare, det är hela tiden en balansgång mellan att ha ett totalmodererat forum utan utrymme för gnabb, diskussion, tjuvnyp, beröm etc. och att ha ett öppet forum med högt till tak. Jag tror tyvärr inte att det finns någon universallösning på detta, vi gör dock så gott vi kan och försöker lyssna på allas åsikter och idéer. Det finns alltid många "sanningar".
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Jobbig quote. ;)
Ang. fri moderering uppfattade jag att detta var Semborgs önskan, dock med vissa inskränkningar.
Så inte helt, alltså.

*Kul att man kan roa vuxna män med lite avförings snack. :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Mike skrev:Man måste tydligt visa vad som tillåts eller ej.
När det är på väg åt skogen är det bara att meddela att det är dags att kamma sig.
Om nån fortsätter får han en tidsban, som öppet redovisas.

Jag har modat lite forum och där fanns det snabbfunktion för 1 dygn, 1 vecka och en månad.
Skit enkelt och alla användare ser snabbt var gränsen går.
Gör man inte det så löser det sig själv.

Man kan inte släppa allt fritt och tror att det kan "självmoderera" sig.
När ett antal personer kommer ihop, vare sig det är 3 barn i en sandlåda eller 100 basister på ett forum, kommer det till slut att barka åt skogen om det inte finns nån mamma eller pappa som tar i örat. ;)
+100

Väl talat, Micke!
Det "hårda" regelsystem som fungerar på andra ställen, borde väl fungera på PB också?

Ärligt talat blir jag lite ledsen i ögat över alla vittnesbörd om å ena sidan PB:s betydelse för enskilda personer och å andra sidan den stora besvikelse som uttrycks över att ett fåtal tillåts förstöra för alla andra.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

På andra strikt uppstyrda forum som jag är med i har jag inte hört talas om nåt liknande som tex PB transport, Glanshammar osv. Jag tror att detta är uppsidan av att ha ett öppet och tolerant forum. Jag tror att ett "skönt" klimat gör att folk gärna "hänger" på forumet, tror att PB när det var ungt fyllde lite samma funktion som fb gör idag (och fortfarande gör i rätt stor utsträckning). Det här forumet är också unikt i att man otroligt snabbt får respons på frågor man har om allt från skithusstolar till basförstärkare och det hade inte varit så om folk inte gillade att hänga här. Men återigen, visst det går att styra upp till 100% och ha mer ett "Frågor-Svar" forum med exakta kategorier men då kommer folk heller inte att vistas lika mycket här och man tappar en stor del av tjusningen.

Men hur det än är, andra forum har slagit igen helt och hållet för att det gått över styr eller självdött. Om vi nu nån gång per år tappar ett par medlemmar som ruttnat på forumet är kanske inte hela världen?

Jag försöker inte ursäkta modererandet på nåt sätt men se det för vad det är. En fjäder kan vara skitjobbig att hantera men försök att inte göra en höna av den, det blir så mycket jobbigare då ;).

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Svensson skrev:På andra strikt uppstyrda forum som jag är med i har jag inte hört talas om nåt liknande som tex PB transport, Glanshammar osv. Jag tror att detta är uppsidan av att ha ett öppet och tolerant forum. Jag tror att ett "skönt" klimat gör att folk gärna "hänger" på forumet, tror att PB när det var ungt fyllde lite samma funktion som fb gör idag (och fortfarande gör i rätt stor utsträckning). Det här forumet är också unikt i att man otroligt snabbt får respons på frågor man har om allt från skithusstolar till basförstärkare och det hade inte varit så om folk inte gillade att hänga här. Men återigen, visst det går att styra upp till 100% och ha mer ett "Frågor-Svar" forum med exakta kategorier men då kommer folk heller inte att vistas lika mycket här och man tappar en stor del av tjusningen.

Men hur det än är, andra forum har slagit igen helt och hållet för att det gått över styr eller självdött. Om vi nu nån gång per år tappar ett par medlemmar som ruttnat på forumet är kanske inte hela världen?

Jag försöker inte ursäkta modererandet på nåt sätt men se det för vad det är. En fjäder kan vara skitjobbig att hantera men försök att inte göra en höna av den, det blir så mycket jobbigare då ;).
Att marginalisera problemet är heller inte att lösa det.

Let' s face it: en handfull (well) individer har fått rätt många att lämna nu. Det faktum att de som lämnat varit kulturbärare av just den "sköna stämning" du refererar till, gör strutsmentaliteten än mera obegriplig.

Enligt min uppfattning, dårå.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det beror väl lite på vilka som lämnar.
Om medlemmar som varit med från starten mer eller mindre och dessutom varit rätt tongivande och väldigt aktiva, börjar troppa av då tycker jag att man bör se över vad som gör det och i mitt tycke anser jag det helt klart korrekt att göra nåt åt problemet så att veteranerna kan vara kvar hellre än de störande momenten.

Glanshammar, PB-transport uppkom ju när forumet var mer som det PB många av oss saknar.

Ska ärligt säga att jag inte märkt av så mycket av de senaste månadernas tjafs. Men jag vet ju att det funnits, och jag vet anledningen till att många hoppar av just nu eller funderar på att hoppa av/ta paus och återigen tycker jag det är märkligt att Semborg är villig att offra det sköna med PB för en enda medlems skull.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
leo
Medlem

Inlägg av leo »

Svensson skrev:På andra strikt uppstyrda forum som jag är med i har jag inte hört talas om nåt liknande som tex PB transport, Glanshammar osv.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

TDHP skrev:Har man nån specifik fråga om nån specifik situation så kan det vara svårt att ta den publikt, då är det bättre att PM:a moderatorerna.
Med all respekt Lasse; det har jag gjort en gång. Kan knappast påstå att jag tyckte svaret var något annan än en artig variant av "Intresseklubben antecknar"....
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mr Spock skrev:
Svensson skrev:På andra strikt uppstyrda forum som jag är med i har jag inte hört talas om nåt liknande som tex PB transport, Glanshammar osv. Jag tror att detta är uppsidan av att ha ett öppet och tolerant forum. Jag tror att ett "skönt" klimat gör att folk gärna "hänger" på forumet, tror att PB när det var ungt fyllde lite samma funktion som fb gör idag (och fortfarande gör i rätt stor utsträckning). Det här forumet är också unikt i att man otroligt snabbt får respons på frågor man har om allt från skithusstolar till basförstärkare och det hade inte varit så om folk inte gillade att hänga här. Men återigen, visst det går att styra upp till 100% och ha mer ett "Frågor-Svar" forum med exakta kategorier men då kommer folk heller inte att vistas lika mycket här och man tappar en stor del av tjusningen.

Att marginalisera problemet är heller inte att lösa det.

Let' s face it: en handfull (well) individer har fått rätt många att lämna nu. Det faktum att de som lämnat varit kulturbärare av just den "sköna stämning" du refererar till, gör strutsmentaliteten än mera obegriplig.

Enligt min uppfattning, dårå.
Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Vi har modererat på precis det sätt du föreslår med varningar och avstängningar. Du kan inte påstå att vi stuckit huvudet i sanden och struntat i problemet, du har ingen aning om vad vi gjort och gör. Jag vill heller inte att folk ska fly från PB men alla fattar sina egna beslut och det är svårt att helt förhindra att sånt händer.

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mr Spock skrev:
TDHP skrev:Har man nån specifik fråga om nån specifik situation så kan det vara svårt att ta den publikt, då är det bättre att PM:a moderatorerna.
Med all respekt Lasse; det har jag gjort en gång. Kan knappast påstå att jag tyckte svaret var något annan än en artig variant av "Intresseklubben antecknar"....
Så du menar att vi ska lämna ut våra tankar och beslut, våra förehavanden med enskilda medlemmar osv?

Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag kan ju tycka att det är bättre att vädra för alla än att hålla på och pm:a för dels vet man vilka man ska undvika att gå i närkamp mot och med pm så förstör man lite ideen med ett öppet forum. Men då måste man visa respekt för andra och inte lägga sig i allt som man egentligen inte behöver bara för att man gömmer sig bakom ett nickname.
Ingemar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Det beror väl lite på vilka som lämnar.
Om medlemmar som varit med från starten mer eller mindre och dessutom varit rätt tongivande och väldigt aktiva, börjar troppa av då tycker jag att man bör se över vad som gör det och i mitt tycke anser jag det helt klart korrekt att göra nåt åt problemet så att veteranerna kan vara kvar hellre än de störande momenten.

Glanshammar, PB-transport uppkom ju när forumet var mer som det PB många av oss saknar.

Ska ärligt säga att jag inte märkt av så mycket av de senaste månadernas tjafs. Men jag vet ju att det funnits, och jag vet anledningen till att många hoppar av just nu eller funderar på att hoppa av/ta paus och återigen tycker jag det är märkligt att Semborg är villig att offra det sköna med PB för en enda medlems skull.
Jo, men problemet är ju att om vi frågar runt på forumet så kommer vi att få olika svar på vilka som "är de störande momenten" och vilka medlemmar man helst vill ska stanna, eller hur?

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Låt moderatorerna jobba ifred!
De lägger ner massor med arbete för ingenting! Vad är vinningen med att vi övriga ska veta allt?
Köp Hänt i Veckan, om ni är nyfikna.

Mycket av det som skett på sistone har, som sagt, skett i det fördolda.
Det som blivit synligt är att ngn har avreggat sig och några tagit paus på obestämd tid, pga av vissa omständigheter.
Jag håller med Svensson; gör inte en höna av en fjäder.
Att några har bestämt sig för att vissa element stjäla för mycket energi och istället väljer att gå ngn annanstans, är väl inte så jättekonstigt?!

Håll inte på! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Ingemar Sundström skrev:med pm så förstör man lite ideen med ett öppet forum.
Där slog du en fullträff på spiken, Ingemar! Att argumentar emot striktare moderering och samtidigt ignorera att det som sker nu i praktiken är allt annat än ett uttryck för ett fritt forum är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mungi skrev:
Där slog du en fullträff på spiken, Ingemar! Att argumentar emot striktare moderering och samtidigt ignorera att det som sker nu i praktiken är allt annat än ett uttryck för ett fritt forum är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
Hänger inte riktigt med...

Skriv svar