Freeware för att räkna ut basreflex?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Freeware för att räkna ut basreflex?

Inlägg av hitman »

Jag har för mig att detta behandlats i en tråd här på PB men jag hittar den inte. Är det någon som har hittat en fri programvara för att räkna ut basreflex?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Re: Freeware för att räkna ut basreflex?

Inlägg av drop A »

WinISD

http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Tack, skall testa programmet så fort jag hittat specarna till mina högtalare.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag mailade Celestion och frågade efter specar, fick följande svar (och snabbt svarade de också!) :-)

Hi Magnus

Can you give me the part numbers either stamped on the frame or on a small white label on the magnet.?

To be honest though I would just play around with the length of port tube to get the cab to sound the way you like it. A longer tube increases depth and a shorter tube creates more punch. Although modelling software will help you get the most bottom end out of the cab it may not be the best sound.

Regards

Doc
Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Inlägg av drop A »

Jag använder det (winISD) för att testa idéer på lådor. Ser det bra ut där beträffande frekvensgång, luftflöde i porten och effektålighet gör jag sista justeringen med hjälp av öronen och ris om jag vill veta exakt var jag hamnat i avstämningfrekvens.
WinISD är inte helt hundra i alla lägen tyvärr... Så mitt tips är att använda det som ett hjälpmedel och inte ett facit.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Ljudias hemsida har en länk som funkar bra.
Jag har blivit nöjd med att stämma elbaslådor till ca 50-55 Hz. Bra tryck och inte ohemult stora lådor.
Ett tips är att använda flera rör. Då kan du experimentera med att stänga ett eller flera av rören och
kolla hur det påverkar ljudet. Det finns också teleskopiska rör som inbjuder till smärtfritt och enkelt experimenterande.
Hoppas du hittar ditt ljud.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag tackar åter för alla synpunkter. Teleskoprör låter som en intressant idé, skulle vara riktigt spännande att se om det är stor skillnad på kort/långt rör eller om det är subtilt på marginalen...
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar