När helvetet kom till byn!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Re: När helvetet kom till byn!

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev: Jag kom underfund med att min resårmadrass orsakade ryggstrul för mig för ett tag sedan. Den hade blivit för slapp i mitten. Det var bara att hiva den.
Å andra sidan innebar det att jag fick prova lite nya bäddmadrasser och fastnade för en IKEA med memory foam, och jag har aldrig varit så bra i ryggen. Som resårmadrass skall det vara så hårt som möjligt (jag sover skitbra med bäddmadrassen rätt på golvet, som jag kör i Glanshammar t.ex.)
Yep. M a a valp i huset sov jag i hundrummet för att kunna ta ut den lilla för att kissa nattetid. Sov i en IKEA bäddfåtölj:: härlig de första nätterna, den fjärde natten vaknade jag av känslan att ryggen gått av...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Mr Spock skrev:
fieldflower skrev:
Mr Spock skrev:
fieldflower skrev:Jo, Alvedon, Ipren, Panodil är ju att föredra... Man blir inte hooked på dem så lätt, och det är ju de som är anti-inflammatoriska...
Jag tycker Citodon är bra för att komma upp från golvet och kunna krypa, åla, linka i säng. Och väl i säng ser Citodonet till att jag sover gott en stund, och förhoppningsvis vaknar i något bättre skick.

Min värsta ryggsmäll blev jag liggande på köksgolvet några timmar innan det öht gick att ta mig mot sängen.
Ganska intressant att ligga där medan barnen kliver över en och undrar vad man håller på med.
Och petar de på en kan man inte andas pga kramperna. Och det försöker man komma igenom leende så man inte skrämmer dem...

Viss risk att du kommer få ryggsmällar oftare om det väl har börjat...
Good news är att man blir väldigt bra på att känna igen varningstecknen tidigt och kan mota Olle i grind innan det blir sådär skitilla.
Jag som kört ett par ryggskott per år de senaste 25 åren är väldans bra på att känna när det är "öppet läge", så jag kan tänka på varje rörelse och undvika kraschen. Ibland kan jag vakna på morgonen med "öppet läge" och klara mig genom hela arbetsdagar med eftertanke vid varje rörelse för att jag VET att om jag sträcker mig, vrider mig, lyfter, etc på fel sätt så smäller det.
Eller känna igen tecknen att "nu smäller det snart" så man kan komma i säng INNAN det smäller, och slippa flera dagars smärta och sjukskrivning.
Man vänjer sig...
Intressant det där med "öppet läge": har gått i en vecka med ryggsmärtor nu...inleddes med att jag slaggade några nätter på taskig underlag (exakt vad föranledde mitt första och hittills enda riktiga ryggskott häromåret). Det verkar dock inte bli värre än såhär (peppar, peppar...)...å andra sidan vill det inte bli bättre heller... :?
Jag kom underfund med att min resårmadrass orsakade ryggstrul för mig för ett tag sedan. Den hade blivit för slapp i mitten. Det var bara att hiva den.
Å andra sidan innebar det att jag fick prova lite nya bäddmadrasser och fastnade för en IKEA med memory foam, och jag har aldrig varit så bra i ryggen. Som resårmadrass skall det vara så hårt som möjligt (jag sover skitbra med bäddmadrassen rätt på golvet, som jag kör i Glanshammar t.ex.)

För din onda rygg - prova liniment.
Linnex är dels bra liniment och innehåller dels salicylsyra som smärtstillar.
Då jag har en knut nånstans i ryggen försvinner den förvånande fort med lite liniment.
Linnex? Köps på apoteket?
Nä, nån hälsokostaffär.
Verkar vara ett poppis liniment så misstänker att det är hyfsad chans att det finns hos många.

Och då du får tag på det: ETT lager, annars bränner det mer än önskvärt...
Bränner lite gör det i vilket fall som helst, men man får stå ut så blir det varmt och mjukt sen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Heyman skrev:Amsterdamdamen, tänk skyltfönster. Man ligger på sidan med böjda ben, fötterna ihop och lyfter ena knät mot taket och håller kvar i 5 sekunder. Ser lätt ut men efter 3 x10 på varje ben känns det jättegött.
Illustrerar med en video för tydlighetens skull ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ll2Ex9xFMms[/youtube]
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Mr Spock skrev:
fieldflower skrev: Linnex? Köps på apoteket?
http://www.linnex.se/store" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

fieldflower skrev:Är det din första ryggsmäll?

När helvetet (ryggskottet) kommer till byn (ryggen) rekommenderar jag följande (förutom att naprapat is the shit såklart):
1. Smärtstillande. De flesta vanliga smärtstillande är anti-inflammatoriska, så maxdos ett par dagar är bara att knapra i sig.
Starkare smärtstillande typ Citodon kan vara bra första timmarna så man kan linka i säng.
Har man ont så är man spänd. Är man spänd blir inte ryggen bättre. Tabletterna är dina kompisar (utom kanske citodon under längre tid...)

2. Voltaren värmeplåster på den ömma punkten. Smärtstillande och värmande på rätt ställe. Är verkligen skitbra för att lena upp.
Framför allt när man sover så man dels får sova ordentligt och dels vaknar med snällare rygg, men funkar även på dagtid.

3. Skaffa liniment att ha då du börjar känna av rygg-varning. Rekommenderar Linex som innehåller samma smärtstillande som i nån av de vanliga tabletterna. Stryk på 1(!) lager på det onda området och invänta brännet.
Det där med värmen sa en kiropraktor/osteolog åt mig att man skulle passa sig för pga att det kan vara inflammation och då är det bättre med kyla. Har testat en gång efter det och det fungerade. Fast jag måste säga att det är skönare med värme. Tabletterna är bra så man kan röra sig för det sämsta är att inte röra sig.
Ingemar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

maxoges skrev:
Mr Spock skrev:
fieldflower skrev: Linnex? Köps på apoteket?
http://www.linnex.se/store" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Haha, det var ju nästan för lätt...
Det är stick jag har - funkar finfint.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev:
fieldflower skrev:Är det din första ryggsmäll?

När helvetet (ryggskottet) kommer till byn (ryggen) rekommenderar jag följande (förutom att naprapat is the shit såklart):
1. Smärtstillande. De flesta vanliga smärtstillande är anti-inflammatoriska, så maxdos ett par dagar är bara att knapra i sig.
Starkare smärtstillande typ Citodon kan vara bra första timmarna så man kan linka i säng.
Har man ont så är man spänd. Är man spänd blir inte ryggen bättre. Tabletterna är dina kompisar (utom kanske citodon under längre tid...)

2. Voltaren värmeplåster på den ömma punkten. Smärtstillande och värmande på rätt ställe. Är verkligen skitbra för att lena upp.
Framför allt när man sover så man dels får sova ordentligt och dels vaknar med snällare rygg, men funkar även på dagtid.

3. Skaffa liniment att ha då du börjar känna av rygg-varning. Rekommenderar Linex som innehåller samma smärtstillande som i nån av de vanliga tabletterna. Stryk på 1(!) lager på det onda området och invänta brännet.
Det där med värmen sa en kiropraktor/osteolog åt mig att man skulle passa sig för pga att det kan vara inflammation och då är det bättre med kyla. Har testat en gång efter det och det fungerade. Fast jag måste säga att det är skönare med värme. Tabletterna är bra så man kan röra sig för det sämsta är att inte röra sig.
Ingemar
Jo, det är ju alltid svårt det där...
Kyla får min rygg oftast mer spänd, så det funkar inte så bra på mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Om vi pratar liniment så har jag alltid en tub liniment för hästar hemma. Det finns på granngården och är garanterat djupverkande.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Eagle Hazze skrev:Har haft tur än så länge med rygg nackskador, jag har krockat fem gånger med cykel/bil 2 gånger och cykel/diberse föremål tre gånger. Hjälm är en bra uppfinning, har förstått vikten av dyra hjälmar. Sista smällen var på Sveavägen Stockholm där jag flög in i ett träd med huvudet före pga att Stockholm vatten hade lagt en blöt vattenslang tvärs över cykelbanan. Av någon märklig anledning så får jag inga bestående skador. Visst det tar ett år ungefär innan alla revben osv är i nyskick.
Efter sista gången jag sas skadade mig utanför krockar började med att jag åkte ner för en källartrappa till replokalen och stannades upp av en stolpe som klappade till vänster axel. De kändes inte helt ok efter repet men jag funderade inte så mycket på det.
Armen gick iofs inte att lyfta ända upp men sådant var jag van vid efter smällar. Tre dagar senare så ramlade jag ner i min egen källare 2,5 meter och landar på samma axel i betonggolvet och då slår smällen tillbaks axeln till sitt rätta läge. Det var en skön känsla. Då började jag fundera över att det är kanske dags att uppsöka en naprapat som får kolla igenom rygg/nacke. Det är kanske lite felupphängt lite här och var.
Jag är 51 så det är kanske dags. Har nästan aldrig hör något negativt om naprapater kiropraktorer när man behöver dem så levereras det. Massage har jag gått på i omgångar pga att det har ingått i vissa anställningar, men jag tyckte att det inte bet direkt.
Heyman skrev:Hazze, är du helt från vettet?
Hahaha

Den där åker omedelbums in i "dräpande kommentars-tråden"
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag var det i alla fall haha, har börjat att ta det lugnare. Antar att förr eller senare så smäller det till någonstans i ryggen. Så en tid på en naprapat står högt upp på listan. Det har öppnat en ny här i byn så det är kanske lite enklare att få en tid. Hade en kvalificerad nackspärr en gång i ungdomen när jag misslyckades med att nedanför skidbacken hoppa över en parkerad bil, jag kom över bilen men hade brutal bakåtvikt, landade på ryggen och fick en skida fast i marken och andra änden på halsen. Så jag har en aning om vad som händer vid ryggskott, inte kul.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Det jag tipsar om har inget med seriösa och allvarliga rygghaverier att göra, men berör ändå området.

Jag har under 10 år drabbats av ryggskott kanske en gång om året. Inte så illa som en del andra har skildrat här, men fullt tillräckligt för att förhindra allt arbete i några dagar och göra dagen till ett elände. Det började varje gång med en liten varningssignal "Nu jävlar är det något på gång".

Till saken hör att min hustru och jag drev ett familjeföretag med import i kosmetik- och wellnessbranschen. En liten sidoprodukt där var ryska spikmattor. De var för övrigt den enda produkten i vårt sortiment som vi inte importerade själva. Vi köpte från Komplementärmedicinska Högskolan (där jag utbildade mig till massör). De äger produkten world wide.

Efter tips från skolan började jag så fort det där varningstecknet om annalkande ryggskott kom, direkt lägga mig på spikmattan i 15 minuter. Det orsakar en fullkomlig hormonstorm i hela kroppen och det händer en massa saker i musklerna. Det funkade varje gång för mig. Inget ryggskott.

De senaste två åren har jag när jag tänker efter inte haft några varningssignaler heller. Hänger antagligen ihop med att jag sedan dess tränar regelbundet och har fått mycket bättre styrka i ryggen. Musculus Erector Spinae gör sin plikt numera.

Det fanns ju en massa olika spikmattor i några år. Den ryska var dock originalet, och den enda som har rätt mängd piggar för att komma åt optimalt antal punkter och dessutom är den uppbyggd på en uppblåsbar kudde så att trycket blir fördelat effektivt över hela ryggen. Mattan fanns före trenden och den finns efter trenden. Deras huvudsakliga kunder är nämligen inte konsument utan massörer.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Eagle Hazze skrev:Jag var det i alla fall haha, har börjat att ta det lugnare. Antar att förr eller senare så smäller det till någonstans i ryggen. Så en tid på en naprapat står högt upp på listan. Det har öppnat en ny här i byn så det är kanske lite enklare att få en tid. Hade en kvalificerad nackspärr en gång i ungdomen när jag misslyckades med att nedanför skidbacken hoppa över en parkerad bil, jag kom över bilen men hade brutal bakåtvikt, landade på ryggen och fick en skida fast i marken och andra änden på halsen. Så jag har en aning om vad som händer vid ryggskott, inte kul.

Du behöver inte svara på min fråga om du är från vettet, jag är övertygad.
Om du ska ta dig till en naprapat så skippa den nyinköpta jetpacken med förgasarproblem för att ta dig dit.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Usch, vilka hemskheter man får höra här! :(

Sommarjobbade förra året med att packa plåtdetaljer in i emballage. Snabbaste presslinjen på hela bygget så stressnivån var rätt ordentlig. Till slut blev det för mycket och för tungt på en gång så när man skulle sätta ner ett gäng detaljer så blixtrade det till i ryggen...

Det gick att gå men att sitta och ligga ner var hemskt. Sova gick när man hittade rätt liggställning men det tog sin tid.
Tog nästan två månader innan det var borta helt och allt återgick till det normala. Var rätt hemskt då man knappt kunde ta på sig kläder och sen blev helt svettig när man var klar.

Sen slog det till en gång till i vintras när man skulle flytta på ett slutstegshelvete som väger typ 35 kilo. Sen var det en månad till ungefär innan det gick över helt igen.

Nu har man lärt sig dock att se faran och kunna undvika den.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

När det smäller till ordentligt åker man inte till akuten och kör inga egna hästkurer, utan precis som Heyman, ringer man en bra kiropraktor/naprapat! Punkt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Heyman, jag hoppas på bättring.

För mig börjar det bli värre. Jag får "knivstick", ca. 10 cm ovanför "myntinkastet" och till vänster om ryggraden. Det händer när jag gör "ovanliga rörelser, såsom lyfter och vrider överkroppen, reser mig från sittande till stående och vrider överkroppen. Det kanske är dax att uppsöka kiropraktor/naprapat.

Är det någon som har förslag på en bra sådan i GBG?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Den här kliniken rekommenderas av kollegor.
http://www.napraidrott.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

Fantastiskt forum! Har för första gången i mitt liv haft långvarigt problem med rygg och hittar då övningar på PB för att jobba igång rörelseapparaten. Fantastiskt!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Geddan skrev:När det smäller till ordentligt åker man inte till akuten och kör inga egna hästkurer, utan precis som Heyman, ringer man en bra kiropraktor/naprapat! Punkt!
Medhåll på akuten och naprapat, men smärtstillande och liniment är bra kompisar vid ryggproblem.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Själv är jag nästa helt återställd.
Det var ett diskbråck i nacken.
Det stora problemet är att jag förmodligen måste göra mig av med min älskling.
För stora påfrestningar på ryggen när man trycker på för fullt. :(

Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Mike skrev:Själv är jag nästa helt återställd.
Det var ett diskbråck i nacken.
Det stora problemet är att jag förmodligen måste göra mig av med min älskling.
För stora påfrestningar på ryggen när man trycker på för fullt. :(

Bild
Varför visar du en bild på din bil och inte på Mirja?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Heyman skrev:
Eagle Hazze skrev:Jag var det i alla fall haha, har börjat att ta det lugnare. Antar att förr eller senare så smäller det till någonstans i ryggen. Så en tid på en naprapat står högt upp på listan. Det har öppnat en ny här i byn så det är kanske lite enklare att få en tid. Hade en kvalificerad nackspärr en gång i ungdomen när jag misslyckades med att nedanför skidbacken hoppa över en parkerad bil, jag kom över bilen men hade brutal bakåtvikt, landade på ryggen och fick en skida fast i marken och andra änden på halsen. Så jag har en aning om vad som händer vid ryggskott, inte kul.

Du behöver inte svara på min fråga om du är från vettet, jag är övertygad.
Om du ska ta dig till en naprapat så skippa den nyinköpta jetpacken med förgasarproblem för att ta dig dit.
Jag lovar.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tripod skrev:Det jag tipsar om har inget med seriösa och allvarliga rygghaverier att göra, men berör ändå området.

Jag har under 10 år drabbats av ryggskott kanske en gång om året. Inte så illa som en del andra har skildrat här, men fullt tillräckligt för att förhindra allt arbete i några dagar och göra dagen till ett elände. Det började varje gång med en liten varningssignal "Nu jävlar är det något på gång".

Till saken hör att min hustru och jag drev ett familjeföretag med import i kosmetik- och wellnessbranschen. En liten sidoprodukt där var ryska spikmattor. De var för övrigt den enda produkten i vårt sortiment som vi inte importerade själva. Vi köpte från Komplementärmedicinska Högskolan (där jag utbildade mig till massör). De äger produkten world wide.

Efter tips från skolan började jag så fort det där varningstecknet om annalkande ryggskott kom, direkt lägga mig på spikmattan i 15 minuter. Det orsakar en fullkomlig hormonstorm i hela kroppen och det händer en massa saker i musklerna. Det funkade varje gång för mig. Inget ryggskott.

De senaste två åren har jag när jag tänker efter inte haft några varningssignaler heller. Hänger antagligen ihop med att jag sedan dess tränar regelbundet och har fått mycket bättre styrka i ryggen. Musculus Erector Spinae gör sin plikt numera.

Det fanns ju en massa olika spikmattor i några år. Den ryska var dock originalet, och den enda som har rätt mängd piggar för att komma åt optimalt antal punkter och dessutom är den uppbyggd på en uppblåsbar kudde så att trycket blir fördelat effektivt över hela ryggen. Mattan fanns före trenden och den finns efter trenden. Deras huvudsakliga kunder är nämligen inte konsument utan massörer.
Spikmattorna är häftiga. Använde en ett tag, ja det händer riktigt märkliga saker i kroppen.
Skriv svar