Sjunga och spela bas

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Re: Sjunga och spela bas

Inlägg av Liten »

basagge skrev:"hurry"
Oändligt mycket roligare med curry! :lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Älskling, vi behöver lite krydda i vardagen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BBQV skrev:Älskling, vi behöver lite krydda i vardagen...
Sök på det på YT och se vilken typ av älskling som kommer upp...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Svensson skrev:
TDHP skrev:Nåt som är RIKTIGT knöligt är däremot att spela trummor och sjunga samtidigt! ;)

Eller trumpet ;)
:lol:

Alla hittar ju sitt sätt. Det som funkar bäst för mig är att lära mig basgången först, så att den sitter i ryggmärgen som Bootsy sade. Och sedan göra exakt samma sak med sången, se till att man kan hela texten och melodin. Det är samma metodik som min gamla pianolärare använde, fast då var det fråga om vänster- resp. höger hand. Sitter det i muskelminnet så blir det mycket enklare.

Och sedan är det bara att traggla.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag tror att spelandet mer eller mindre har fastnat i muskelminnet. Att fingrarna liksom säger till mig att "ta're lugnt, vi fixar det här."

Frågan var hur man börjar sjunga och spela. Ja, hur gör man när man bara spelar? Det är lite samma sak, fast med ett moment till.
Det knepiga är att komma ihåg texter. Jag vägrar notställ, pärmar och sånt. Då sjunger jag hellre lite tokigt.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Tarzan08 skrev: Det knepiga är att komma ihåg texter. Jag vägrar notställ, pärmar och sånt. Då sjunger jag hellre lite tokigt.
+1 :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

eeakga skrev:
Tarzan08 skrev: Det knepiga är att komma ihåg texter. Jag vägrar notställ, pärmar och sånt. Då sjunger jag hellre lite tokigt.
+1 :)
Utan pärmarna blir jag väldans tyst tyvärr... Eller så blir det rajdiraj, och det är ju inte så kul.
Kan för mitt liv inte komma ihåg texter, eller titlar eller band heller för den delen.
Ska jag sjunga får jag tyvärr se lie tråkig ut.

Anna grej med körandet i bandet - där lyckas jag av nån anledning komma ihåg det mesta jag skall köra...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ja, av nån anledning är det alltid lättare att sjunga med när nån annan har huvudansvaret...

Presentation
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det lättaste sättet att sjunga och spela bas samtidigt tycker jag är att sätta basen först. Repa utan sång tills basen sitter i kroppen. Det är även enklare om man låter baskompet ha samma rytm som sången så att varje baston kommer på en sångton. Med det som utgångspunkt kan man komma ifrån att bara pumpa ut åttondelar när man sjunger, men det är precis lika lätt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

FF, jag tror att du visst kan texterna. Pärmen har blivit en "snuttefilt" som du litar på. Om jag skulle kidnappa din pärm efter första versen i någon CCR-låt så är jag rätt säker på att du vet hur andra versen går. Falsk säkerhet, på nåt sätt.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Tarzan08 skrev:FF, jag tror att du visst kan texterna. Pärmen har blivit en "snuttefilt" som du litar på. Om jag skulle kidnappa din pärm efter första versen i någon CCR-låt så är jag rätt säker på att du vet hur andra versen går. Falsk säkerhet, på nåt sätt.
Nope.
Man har ju glömt pärmen några gånger, och det är helt borta.
Man tar sig igenom låtarna, men det blir inte rätt, samma vers flera gånger och verserna i oordning.
Sjunga covers FEL går bort lika mycket som att tex spela fel solo i Tush eller Smockan eller nåt.
Fast man har väl för många projekt kanske, räknar man ihop alla fullständiga repertoarer så ska man ha runt 300 låtar i huvudet...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har slutat skriva ner ackordvändor etc. av just den anledning du nämner Tarzan. Har jag ett papper så stirrar jag på det! Ibland känner jag en viss oro innan ett stick eller ett solo, "Hur fan var det man gjorde här!?!" typ, men när man väl kommer dit så minns fingrarna hur det skulle vara.

Det kanske är annorlunda med text, den upprepar sig inte lika ofta som kompet...

Sist jag såg Thåström live så kom han av sig i en låt som han själv skrivit och spelat hundratals gånger. Fast skriver man texter som är som noveller så får man kanske skylla sig själv? :lol:

Presentation
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det är ju en anledning så gott som någon till att spela eget material. Då är det ingen som vet att man sjunger fel och OM det mot förmodar är det som kan man alltid hänvisa till den konstnärliga frihet man åtnjuter som upphovsman. Jag sjunger aldrig fel - jag bara ad-libbar. :wink:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag kommer inte ihåg mina egna texter heller... :/
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det måste vara åldern Lasse... :wink:

Presentation
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

TDHP skrev:Jag kommer inte ihåg mina egna texter heller... :/
Det är inte åldern. Det är för att du är en cool snubbe som låter texterna leva och du låter dig inspireraras av stunden. Så är det.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Mungi skrev:
TDHP skrev:Jag kommer inte ihåg mina egna texter heller... :/
Det är inte åldern. Det är för att du är en cool snubbe som låter texterna leva och du låter dig inspireraras av stunden. Så är det.
Men det är bra texter, så det är synd om dom inte kommer ut som det är tänkt! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Eller som Broder Blues uttrycker saken:

Bild
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
Tarzan08 skrev:FF, jag tror att du visst kan texterna. Pärmen har blivit en "snuttefilt" som du litar på. Om jag skulle kidnappa din pärm efter första versen i någon CCR-låt så är jag rätt säker på att du vet hur andra versen går. Falsk säkerhet, på nåt sätt.
Nope.
Man tar sig igenom låtarna, men det blir inte rätt, samma vers flera gånger och verserna i oordning.
Sjunga covers FEL går bort lika mycket som att tex spela fel solo i Tush eller Smockan eller nåt.
Fast man har väl för många projekt kanske, räknar man ihop alla fullständiga repertoarer så ska man ha runt 300 låtar i huvudet...

Sjunga covers FEL går väl bort iofs, men att stå med pärm och notställ är inte heller särskilt sexigt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
TDHP skrev:
Nope.

Sjunga covers FEL går väl bort iofs, men att stå med pärm och notställ är inte heller särskilt sexigt...
Ser förjävligt ut, men hellre det.
Har just köpt en Galaxy Tab att ha på stativet istället!
Syns inte så mycket iaf!
TDHP
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

BBQV skrev:
Sist jag såg Thåström live så kom han av sig i en låt som han själv skrivit och spelat hundratals gånger. Fast skriver man texter som är som noveller så får man kanske skylla sig själv? :lol:
Där håller jag inte riktigt med. "Novelltexter" har ju en historia och oftast en logisk följd, som underlättar. Texter, där man bara rabblar en massa ord och fraser utan ordning, är däremot hopplösa. I Every breath t ex är jag fortfarande osäker överallt :oops: utom på sticket, som ju är det enda som liknar en historia.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Per skrev:
BBQV skrev:
Där håller jag inte riktigt med. "Novelltexter" har ju en historia och oftast en logisk följd, som underlättar. Texter, där man bara rabblar en massa ord och fraser utan ordning, är däremot hopplösa. I Every breath t ex är jag fortfarande osäker överallt :oops: utom på sticket, som ju är det enda som liknar en historia.
Det är i och för sig sant, men det är mycket text att memorera.

Every breath you take är hopplös att komma ihåg, men där kan man sätta ihop fraserna lite hur man vill, huvudsaken man får med alla! :lol:

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

BBQV skrev:
Per skrev:
BBQV skrev:
Det är i och för sig sant, men det är mycket text att memorera.

Every breath you take är hopplös att komma ihåg, men där kan man sätta ihop fraserna lite hur man vill, huvudsaken man får med alla! :lol:
..och att man hinner andas emellan :lol: ...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det var därför gitarrsolot uppfanns...

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

BBQV skrev:Det var därför gitarrsolot uppfanns...
Lyrics is a waste of time between solos?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar