Jag är glad att jag valde bas 1972

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Jag är glad att jag valde bas 1972

Inlägg av Eagle Hazze »

i stället för elgitarr. Annars så hade jag inte varit på detta fantastiska forum.
Ryser när jag tänker om jag hade hängt på pratagitarr (om nu det finns) :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Jag är glad att jag valde bas 1972

Inlägg av bjelkeman »

Same same. :tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

+1,23
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Visst är det konstigt att det inte verkar funka med något levande gitarrforum? Basister kanske mer naturligt gör saker gemensamt, tänker på gruppen och helheten, medans gurarister är mer benägna att köra solorace, precis som i de flesta rockband. Kan det vara så?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Dom kanske giggar i stället för att surfa???
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Möjligen, var med ett tag på ett gitarr forum för några år sedan, det var otroligt låg aktivitet om man jämför. Om de giggar is tället för att hänga på forum så brukar det finnas med en basist i de flesta fall. Ok det kan gå två gitarrister på en basist vilket kan vara anledningen att det inte finns så många gitarrister kvar till forumaktivitet. hoho.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

1972 var jag tre år gammal. Önskar verkligen att jag börjat spela bas då. Då kanske jag hade varit lite bättre idag.

Jag funderar lite på om det instrument man spelar påverkar hur man lyssnar på musik. Förutom melodier och produktionen som helhet så lyssnar jag väldigt mycket hur trummisen spelar. En intressant trummis betyder väldigt mycket för mitt slutomdöme. Kan det bero på att trummisen är vikig för basen?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja trummisen är jätteviktig, har spelat med kassa trummisar då blir även basspelet kasst och bra trummisar bra basspel. Trummisen i vår grupp, vi är rätt synkade idag och kan många gånger lägga synkade prylar på fills utan förövning.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Mitt basspel påverkar enormt av trummisen stil. Förut spelade jag med en trummis som var väldigt tajt, strukturerad med en massa finlir. Då blev det naturligt att spela mycket i boxar baserade på rytmerna i trumspelet, ganska oberoende av gitarren. Nu senast har jag spelat med en trummis som är väldigt flytande och jazzig i sin stil. Då blir det mer naturligt att inte vara så strukturerad utan att istället hålla det väldigt löst och improvisera. Det en är inte bättre än det andra men det blir två helt olika sätt att spela på, även om man skulle spela samma låt.

~ Grace Slick
Skriv svar