Permanent lackborttagning?
- Bassplaya
- VIP medlem
Permanent lackborttagning?
Vill ta bort lacken på baksidan av halsen på min Mex-fender.
Antar att det är nån plastlack.
Hur gör jag detta på enklast möjliga sätt som inte innebär att jag måste gå och inhandla en slipmaskin?
Har läst tidigare om stålull 0000, men tycker inte att det ger önskad effekt.
Gröna sidan av en disksvamp, ger det ett permanent resultat?
Våtslippapper? Vilken grovlek i så fall?
Annat?
Antar att det är nån plastlack.
Hur gör jag detta på enklast möjliga sätt som inte innebär att jag måste gå och inhandla en slipmaskin?
Har läst tidigare om stålull 0000, men tycker inte att det ger önskad effekt.
Gröna sidan av en disksvamp, ger det ett permanent resultat?
Våtslippapper? Vilken grovlek i så fall?
Annat?
- BBQV
- Forumvärd
Re: Permanent lackborttagning?
Ta bort lack - Sickel eller gradvis finare sandpapper.
Matta ner lack - Våtslippapper 800 - 1200 korn.
- Bassplaya
- VIP medlem
Matta ner räcker nog kom jag fram till efter konsulterande med Lestrange på facebook.BBQV skrev:Ta bort lack - Sickel eller gradvis finare sandpapper.
Dock rekommenderar han 400-600 korn.
Vad säger Grillby-mäster om det?
- BBQV
- Forumvärd
Det funkar. Ju grövre korn desto snabbare går det, men risken att man slipar igenom lacken ökar.
Ta det du har hemma, it ain't rocken science!
Ta det du har hemma, it ain't rocken science!
- JazzBassillen
- Medlem+
Nu frågar sig genast den intresserade läsaren: Går det verkligen att ta bort lack temporärt?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- eeakga
- VIP medlem
Om man har en lackad hals och vill åstadkomma en "halvmatt" yta liknande den på en MusicMan-hals, är det fint våtslip som gäller då också?
- blackparkas
- Medlem++++
Musicman har väl ingen lack på baksidan av halsen om jag fattat rätt, det är väl nå´n form av olja misstänker jag de har på istället för att skydda halsen något, eller vax.eeakga skrev:Om man har en lackad hals och vill åstadkomma en "halvmatt" yta liknande den på en MusicMan-hals, är det fint våtslip som gäller då också?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Lowlife
- Medlem+
Vad det gäller Music Man så använder de ett preparat för gevärskolvar, Tru-Oil från tillverkaren Birchwood-Casey.
Säljs i Sverige av Nilsons Import i Insjön. Det används på ren obehandlad träyta. Alltså blir det att slipa rent, fiberresa, slipa och sedan på med Tru-Oil. Bra blir det. Man kan även använda kokt linolja istället för Tru-Oil.
Säljs i Sverige av Nilsons Import i Insjön. Det används på ren obehandlad träyta. Alltså blir det att slipa rent, fiberresa, slipa och sedan på med Tru-Oil. Bra blir det. Man kan även använda kokt linolja istället för Tru-Oil.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- eeakga
- VIP medlem
Ok, tack för infon. Kul att få reda på vad MM kör med. Att halsen på dem inte är lackad hade jag koll på, dock visste jag inte vad det är de använder istället.
Men om man inte vill dra på sig det jättejobbet med Tru-oil som Lowlife beskriver här, går det att få till en liknande känsla genom att matta ner lacken på något sätt? Att det inte går att få helt samma känsla inser jag, men ungefär åt det hållet? Jag drar inte riktigt jämnt med blanklackade halsar.
Har också testat "disksvampstricket", men det funkade ju inte alls.
Men om man inte vill dra på sig det jättejobbet med Tru-oil som Lowlife beskriver här, går det att få till en liknande känsla genom att matta ner lacken på något sätt? Att det inte går att få helt samma känsla inser jag, men ungefär åt det hållet? Jag drar inte riktigt jämnt med blanklackade halsar.
Har också testat "disksvampstricket", men det funkade ju inte alls.
- Fluktbas
- Medlem
Jag har också funderat på att ta bort lacken, som efter några år blir ganska ful. Fast en del kanske kallar det patina. Hursomhelt skulle jag vilja ha en sån där skön satin-känsla.
Är det bara att slipa-slipa med ultrafint sandpapper, och sen lägga på den där kokta linoljan eller True-T eller liknande?
Är det bara att slipa-slipa med ultrafint sandpapper, och sen lägga på den där kokta linoljan eller True-T eller liknande?
- Bassplaya
- VIP medlem
Jag använde våtslippapper med 600 korn och det tog ett nån minut att få till ett tillfredsställande resultat.
Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
- Fluktbas
- Medlem
Det låter utmärkt. Men sen ska man skydda träet också. Kokt linolja ska tydligen vara bra. Men det finns olika kvaliteter att välja mellan. Och med lite lösningsmedel är man väl tillbaka till den fernissade halsen igen?Bassplaya skrev:Jag använde våtslippapper med 600 korn och det tog ett nån minut att få till ett tillfredsställande resultat.
Kan man lägga på rå linoja kanske?
- Bassplaya
- VIP medlem
Nu tog jag inte bort lacken utan mattade bara ned den tills jag fick till satinfinish. Då behövs ingen efterbehandling eftersom lacken är kvar.
- Fluktbas
- Medlem
Men jag skulle gärna vilja få bort det helt och hållet, och lägga på någon skön olja. Har även funderingar på att göra något åt kroppen också, då den är rätt ful egentligen. Men det är ett projekt av helt annan dignitet.
- eeakga
- VIP medlem
Körde samma metod och det blev grymt!Bassplaya skrev:Jag använde våtslippapper med 600 korn och det tog ett nån minut att få till ett tillfredsställande resultat.
Det gav halsen på Jaggan en riktigt skön satinfeeling som absolut påminner om Stingrayens. Mycket skönare att spela på än den blank-klibbiga originallacken.

- Bassplaya
- VIP medlem
Idag på repet upplevde jag halsen som väldigt kladdig och trög.
Behöver jag matta ner lacken ännu mer måntro?
Det är ju varmt ute så det beror säkerligen delvis på handsvett, men jag mattade ju ner för att slippa den där geggiga feelingen just när man svettas.
Det är ju varmt ute så det beror säkerligen delvis på handsvett, men jag mattade ju ner för att slippa den där geggiga feelingen just när man svettas.
- JazzBassillen
- Medlem+
Du kan vara kladdig och trög!Bassplaya skrev:Idag på repet upplevde jag halsen som väldigt kladdig och trög.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
-
- Medlem+
Skillnaden mellan kokt och rå är att kokt Linolja torkar fortare och lägger sig mer ytligt eftersom den torkar fortareFluktbas skrev:Det låter utmärkt. Men sen ska man skydda träet också. Kokt linolja ska tydligen vara bra. Men det finns olika kvaliteter att välja mellan. Och med lite lösningsmedel är man väl tillbaka till den fernissade halsen igen?Bassplaya skrev:Jag använde våtslippapper med 600 korn och det tog ett nån minut att få till ett tillfredsställande resultat.
Kan man lägga på rå linoja kanske?
Rå går in djupare och eftersom den tar längre tid på sig att torka !
Lösningsmedel i oljan typ lacknafta eller terpentin gör att oljan blir tunnare och torkar fortare !
Själv skulle jag använda olja med lacknafta.
Anledningarna är 2 . 1 lacknafta är mer miljövänligt och inte lika farligt för dig .
2. Det är mycket billigare än terpentin .
Och om du torkar bort överskottet efter ca 20-30 minuter blir det ingen kladdig yta.
Fårfiol -98.