Fender har uppenbarligen problem

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Fender har uppenbarligen problem

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag försökte köpa skruvar och fjädrar till en P-bas mick av Into Music i Lund.
Men de får bara sälja reservdelar till "äkta" Fender instrument så man måste uppge ett serienummer för att få köpa reservdelar.
Ingen skugga över Into Music i detta fall de gör bara det de måste .

Men företag med dylika beteenden brukar ha allvarliga problem.

Snart är väl Fender kinesiskt , detta stärker bara min övertygelse att ALDRIG betala för det varumärket.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Re: Sv: Fender har uppenbarligen problem

Inlägg av ventus »

wtf :-/
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Re: Fender har uppenbarligen problem

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tror att F#¤%" överskattar värdet av sitt varumärke
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Såvitt jag vet agerar Music Man på samma sätt, eller gjorde i alla fall för ett antal år sedan.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kan aldrig tänka mig att de bara får sälja till äkta Fendrar?!

Det är bara för dem att ringa t.ex. GMF och beställa hem skruvar/fjädrar, och det har inte Fender något att säga till om.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Nä, och Tysken har sida upp och sida ned med alla möjliga Fender reservdelar, så det där var antingen nåt så nytt att det bara nått Into Music i Lund, eller så är det nog iaf ett påhitt av Into Music i Lund...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Så är det väl även med Rickenbacker?

Original Fender-småpryttlar finns i massor även hos Thüsken.
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

blackparkas skrev:Kan aldrig tänka mig att de bara får sälja till äkta Fendrar?!

Det är bara för dem att ringa t.ex. GMF och beställa hem skruvar/fjädrar, och det har inte Fender något att säga till om.

Jodå, det kan vara så att vill de sälja nya Fender så kan Fender ställa sådana krav.

För några år sedan fick Fender vansinnesspel och tvingade alla som ville sälja nya Fender att ha hela modellutbudet, dvs från billiga Squier till dyra Customshoppar. De fick inte heller ha kopior.
Time is a cruel companion
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

B-Å Åhs skrev:Jag försökte köpa skruvar och fjädrar till en P-bas mick av Into Music i Lund.
Men de får bara sälja reservdelar till "äkta" Fender instrument så man måste uppge ett serienummer för att få köpa reservdelar.
Ingen skugga över Into Music i detta fall de gör bara det de måste .

Men företag med dylika beteenden brukar ha allvarliga problem.

Snart är väl Fender kinesiskt , detta stärker bara min övertygelse att ALDRIG betala för det varumärket.
Mina tankar går genast till klocktillverkaren Rolex där man har en liknande policy sedan länge.
Visst har det skapat en hel del irritation men i deras fall har det inte alls genererat problem för
Rolex. Snarare tvärtom. Rolex går lysande men man har en ganska annorlunda idé om att
tillväxten inte ska överstiga 4% årligen.

Det finns verkligen för och nackdelar med denna typ av "varumärkeskydd". :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Att de inte får ha kopior kan jag köpa, men att de skulle kunna styra vad för slags reservdelar man ska sälja tror jag inte.
De har väl inte patent på att sälja basar med P-mickar?

Och isåfall skulle knappast 4-sound eller OMS kunna sälja Duncan-mickar eller EMG-prylar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det besked jag fick var att utan ett serienummer så får jag inte köpa Fender delar , visst kan jag beställa från GMF men i mitt fall har det visat sig att PB va mycket snabbare att lösa problemet.

Handlarn jag pratade med övervägde att sluta ta in F/&%&%¤¤#r
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag menar att handlaren kan utan problem köpa från GMF och sälja till dig, jag handlar av GMF hela tiden, och säljer till deras priser som de har på hemsidan.

Som sagt, skulle inte en Fender-Dealer få sälja skruvar från GMF eller dylikt så skulle de ju knappast få sälja mickar eller andra utbytesdelar heller.

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Fender är en sån där pryl mellan båtar och bryggor.

Visst håller jag med dig Johan men i detta fall hade de enbart F/&%/& delar och jag har bråttom men problemet är löst.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vad bra att det är löst! :D

Men jag tror i alla fall att de snackar strunt! :D

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag kan varken bekräfta eller dementera att det är strunt
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Tror man måste göra skillnad mellan reservdelar och original-reservdelar va? Klart Fender kan begränsa handeln med originaldelar, som nån sa har ju Music Man och Rickenbacker gjort likadant rätt länge...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem

Inlägg av Urban Guerilla »

Det är olika kontrakt från Fender, Ett för instrument, ett för reservdelar, ett för akustiska instrument o.s.v, butiker som har ett reservdelskontrakt får sälja vilka delar som helst som Fender tillverkar. Det behövs inga serienummer alls för det. Men ifall man ska byta ut en hals t.ex då måste fender ha serienummer och halsen. Men inte när det gäller skruvar och liknande. Rickenbacker har samma system om man ska byta ut trussrod luckan så måste dom få in originalet innan man får ut en ny.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klart de kan vara hur anala som helst när det gäller originaldelar, men jag tog för givet att båååhs inte specifikt frågade efter Fender originaldelar.

Jag tror det var ett butiksbiträde som inte helt var på det klara med vad kunden ville ha och inte kanske riktigt orkade krångla hit och dit för ett par skruvar.

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Tänkte lite på affärsiden från rolex, jag har ingen noll på detas klocksprtiment, men säljer de också vad man likvärdigt kan definiera som en kinesbyggd Squier, typ Rolex Squier.
Mitt fortsatta resonemang bygger på att Rolex inte har ett billigmärke så jag kan tänka mig om man lägger ner 20k och uppåt på en klocka så vill man nog ha originaldelar och lite föraktar piratkopior. Men som sagt jag har ingen aning om klockbranschen.
Fenders önskan (om det nu är så) att upprätta sitt märke genom att försöka styra försäljning på originaldelar samtidigt som man pumpar ut tvivelaktiga billiga instrument med ojämn standard är märklig och blir bara konstigt. De får börja bygga i USA endast och av bra kvalite, då kanske det blir intressant med styrning av bra reservdelar, fast jag tror ändå att inte joxa med reservdelar vore bättre även om F. beslutar sig för att sluta med billiga instrument.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Eagle Hazze skrev:Tänkte lite på affärsiden från rolex, jag har ingen noll på detas klocksprtiment, men säljer de också vad man likvärdigt kan definiera som en kinesbyggd Squier, typ Rolex Squier.
Mitt fortsatta resonemang bygger på att Rolex inte har ett billigmärke så jag kan tänka mig om man lägger ner 20k och uppåt på en klocka så vill man nog ha originaldelar och lite föraktar piratkopior. Men som sagt jag har ingen aning om klockbranschen.
Fenders önskan (om det nu är så) att upprätta sitt märke genom att försöka styra försäljning på originaldelar samtidigt som man pumpar ut tvivelaktiga billiga instrument med ojämn standard är märklig och blir bara konstigt. De får börja bygga i USA endast och av bra kvalite, då kanske det blir intressant med styrning av bra reservdelar, fast jag tror ändå att inte joxa med reservdelar vore bättre även om F. beslutar sig för att sluta med billiga instrument.
Det går att beställa mycket Fender original-delar från Thüsken, t o m neckplates som ger "made in USA"-intryck. Höjer ju värdet på vilken dekaltrimmad "Fender" som helst.

Bild
http://www.thomann.de/se/fender_neckpla ... 4_hole.htm

Resten av utbudet:
http://www.thomann.de/se/fender_reservd ... ument.html
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

Eagle Hazze skrev:Tänkte lite på affärsiden från rolex, jag har ingen noll på detas klocksprtiment, men säljer de också vad man likvärdigt kan definiera som en kinesbyggd Squier, typ Rolex Squier.
Rolex har ett eget "budgetmärke" nämligen Tudor. Dock är några delar samma som Rolex.
Klockorna är kanske i ett något enklare utförande men absolut kvalitet tillverkad i Schweiz.

Det fanns flera anledningar att Rolex ströp tillgången på reservdelar.
Man vill att endast auktoriserade verkstäder som utför service/reparationer för att säkerställa
kvalitetsarbete men även för att inte marknaden skulle översvämmas med "hybridfakes".
Dessutom att ÅF skulle få ökad vinstmarginal.

Skulle vara intressant att höra mer från källan Fender om deras tankar kring de nya "reglerna"
om de nu är sanna.

Några kanske undrar varför dessa tankar kring Rolex i en Fendertråd.
Det finns väldigt många likheter mellan dessa båda märken. Båda är ikoner som har ett globalt
erkännande även om man själv inte gillar varesig Rolex eller Fender.
Sen råkar det ju vara så att flera stora artister samlar just på armbandsur, tex Eric Clapton oa.

Nu ska jag inte tjata mer om klockor men jämför man hur Rolex arbetar med Fender
så borde kanske folket från Fender ta en seriös titt på hur Rolex fungerar och tänker.
För övrigt håller jag fullständigt med Eagle Hasse. Fenders standard känns konstig och ojämn.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja där ser man Rolex har också ett bugdetmärke och det finns originaldelar i Tyskland till Fender. Undrar om det kanske är som man ser ibland på youtube när ett band av någon märklig anledning har infört restriktioner, att man inte kan se ett visst klipp i ett visst land. Fast å andra sidan så borde Fender förstå att även svenskar beställer delar från Thomann. Lutar åt att musikaffären har fått något om bakfoten.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Man blir ju inte positivit inställd till att gynna sin lokala handlare när de har noll koll
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

men det där om att man pushar småhandlare att dom bara får ha fender, dvs inga fenderliknande grejer inne alls i butik... Är man så rädd för konkurensen?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tror att de har anställt bönräknare som kommer från bilindustrin för att sköta sin eftermarknad. Bilindustrin är extrem på att låsa in kunder till sk "orginaldelar".
Skriv svar