Synthbas

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Synthbas

Inlägg av Ale »

Kan tänka mig att det här är som att kasta sten i ett glashus , men . .
Är det nån på forumet som också lirar synthbas live ?
Har alltid lirat lite synthbas i studion , men har en del gig i vår där jag kommer lira en del synthbas samt elbas såklart.
Vad använder ni för hårdvara ?
Funderar lite på ett Nord lead 3 eller eventuellt Nord G2.
Det handlar om hiphop/soulgrejor så inte särskilt elektronikabaserad musik.
Dela med era erfarenheter.

/a
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag lirar syntbas på basen.. pedalerna jag äger är i princip uteslutande till för att skapa ett synbas-sound jag vill ha när jag kör bandlös..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Re: Synthbas

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev:Kan tänka mig att det här är som att kasta sten i ett glashus
Mera som att svära i kyrkan kanske. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Aldrig fattat varför man inte bara kan ha en väl-triggande pedal istället, myycket coolare :)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Har gott om pedaler , två av dem synthpedaler (Digitech Synth Wav och Boss SYB5). Behöver felxibiliteten av synthen för att kunna använda mig av mattor , loopar osv.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ett annat alternativ är att skaffa ett bas-till-midi system. Dom flesta funkar inget bra då dom triggar för dåligt men jag har haft turen att få tag i två Wal basar med Steve Chick´s system inopererat. Varje band på halsen är uppdelad i samma antal sektioner som det finns strängar på basen och så sitter det en sensor i varje band-del. Så trycker du ner en sträng mellan två band känner sensorerna av vilken sträng du trycker ner samt var. Och så sitter det sensorer i stallet som känner av hur hårt du slår an strängen. Lite svårt att förklara men det funkar faktiskt helt ok och är otroligt mycket snabbare och mer exakt än en vanlig midi-mikrofon typ dom Roland gör.

Steve Chick var en australiensare som uppfann och tog patent på detta bas-till-midi system på slutet av 80-talet. Peter "the Fish" Stevens som tillverkade Wal basarna satte in dom i ett antal av sina instrument och jag har haft turen att få tag på två stycken. En 5-strängad och en 4-strängad.

Paradoxen är nog tyvärr att jag är en av dom som indirekt såg till så att Steve Chick´s bas-till-midi system försvann från marknaden. Jag jobbade i en musikaffär i Stockholm i början på 90-talet och Peavey fick för sig att tillverka basar som man kunde spela synt-ljud på. Så dom byggde in Steve Chick´s bas-till-midi system i en Peavey bas och skeppade den till Sverige och därefter England för utprovning. Kommer inte ihåg exakt men något liknande. Kan ha varit ytterligare något annat land inblandat också. Länge sedan... Peavey funderade på att köpa patentet av Steve Chick. Jag var en av dom som testade basen och jag samt även dom andra som testade basen också verkar det som sa att det var det bästa bas-till-midi system som fanns så om dom hade dessa funderingar skulle dom nog slå till. Vilket dom gjorde. Och i och med det hade inga andra tillverkare som t.ex. Wal möjligheten att bygga midi basar längre. Mig veterligen så var det endast ett väldigt litet fåtal tillverkare som byggde in Steve Chick´s system i x antal basar innan Peavey tog över. Jag vet att Fender gjorde ett par stycken. Det ingen kollade upp var väl hur stor efterfrågan verkligen var på den här typen av instrument. Peavey tillverkade ett antal men dom hade ju inte riktigt samma goda rykte/kundkategori som Wal och andra hi-end tillverkare så tillverkningen lades ner ganska fort då inte många ville ha en Peavey bas med detta system inbyggt. Peavey valde att behålla patentet av någon anledning och dom äger det mig veterligen fortfarande så det var slutet på Steve Chicks bass-till-midi system. Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

//Jan
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Inte riktigt vad du frågar efter, men som jag nämnt tidigare fejkar jag Moog Taurus-pedaler med Roland PK-pedaler och en Roland SH-32:a. Det funkar kanon för ändamålet, SH-32:an har i princip alla parametrar editerbara i realtid via spakar och rattar = kul, och levererar riktigt feta basar även om det naturligtvis inte går att emulera analog fettma fullt ut. Det bästa är att både pedalbordet och SH-32:an går att hitta för kaffepengar.

För ditt ändamål tycker jag en Nordlead låter rätt, de låter finemang och går ju att hitta för rimliga pengar också.

Själv dregglar jag över de nyare Virusmodellerna, men först måste jag pröjsa Sandberg:en, och sen behöver jag nya lådor, och en bättre bandlös, och...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Vart hittar jag Det pedalbordet och SH-32:an för kaffepengar??
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:Vart hittar jag Det pedalbordet och SH-32:an för kaffepengar??
Blocket och Vendolin som vanligt. Pedalerna köpte jag förvisso nya, men både dom och synthen brukar dyka upp på beggat-sajterna då och då för tops ett par lappar styck.

Min SH-32:a köpte jag för 1800 pix av en desillusionerad yngling som insett att han aldrig skulle bli någon demon-rejv-producent ;-)

Det finns ju många billiga beggade synthar/moduler som levererar good enough emulerad synthbas, men SH-32:an trivs jag med för att den låter svinbra för sitt pris, att den är lätt att programmera och ratta i realtid och - inte minst viktigt - att det är en modul i ett rejält plåtchassi som tål en törn eller två vid livebruk.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag har lånat NordLead och kört syntbas på live i ett par sammanhang. Jag tycker att det funkat kanon - skitkul att spela.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Kan inte edita min senaste post så rättelse här istället: Det ska naturligtvis vara "...good enough emulerad ANALOGsynthbas...". Viktigt sånt där, hade detta varit ett synthforum hade jag varit sönderflamead vid det här laget ;-)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Mitt mål är att skaffa en Nord Lead 2. Har använt pedaler tidigare, men slutat använda dem för att de helt enkelt inte funkar för mig. Testade en polares Nord Lead.. Oj oj oj..

*Edit* Jag körde den genom ampegriggen.. Höjden av lycka!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Eller så väntar ni tills denna släpps efter NAMM mässan:
Bild
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Liten skrev:Eller så väntar ni tills denna släpps efter NAMM mässan:
Bild
COOL!!!! Den verkar intressant.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Usch och fy säger jag. Kan väl vara okej att lyssna på i nödfall. Men spela har jag väldigt svårt att tänka mig.
Senast redigerad av Svarte_Jack den lör 26 jan 2008, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Själv separerar jag nog de två gärna...bas har sin plats, och synth/midi hanterar man med andra verktyg. Så sorry, jag går inte igång på synth-effektpedaler.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Hej hå ,
Blev ett Nord lead 2.
Alltid gillat Clavia , och det här är en monstruös maskin , oj oj vilka ljud.
Lånar den nu o så om jag gillar det så köper jag det .
Använde den här om dagen i studion med Nord Electro Rack 2.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Skriv svar