Live ljud på festivaler
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Live ljud på festivaler
Jag var på Skogsröjet i närheten av Norrköping i går. Trevlig festival med bra musik och band.
Basljudet för alla banden var dock skit. Lita Ford, Kreator, Treat, Casablanca, Crusified Barbara och resten hade jätte dåligt basljud. Ingen definition, ingen mid. Helt enkelt ingen som helst karaktär alls. Oftast fanns det inget som gjorde att man ens kunde utskilja basgången över huvud taget. Ljudet var inte ens scopat (jag ogillar scopat sound för metall och hårdrock). Det hade varit bra! Det här var bara ett dovt mullrande. Det var samma oavsett om det använde festivalens backline (EBS transistor topp, 610), eller egna grejor (mest Ampeg).
Är det så att det är bara acceptera att det inte spelar någon roll vad man har med sig till en festival? Vad man har för preamps, basar etc spelar i princip ingen roll. Det låter skit i alla fall. Jag kanske är naiv, men jag trodde att vi hade kommit lite längre än så? Eller var Skogsröjet ett undantag?
Crusified Barbara på scen
Basljudet för alla banden var dock skit. Lita Ford, Kreator, Treat, Casablanca, Crusified Barbara och resten hade jätte dåligt basljud. Ingen definition, ingen mid. Helt enkelt ingen som helst karaktär alls. Oftast fanns det inget som gjorde att man ens kunde utskilja basgången över huvud taget. Ljudet var inte ens scopat (jag ogillar scopat sound för metall och hårdrock). Det hade varit bra! Det här var bara ett dovt mullrande. Det var samma oavsett om det använde festivalens backline (EBS transistor topp, 610), eller egna grejor (mest Ampeg).
Är det så att det är bara acceptera att det inte spelar någon roll vad man har med sig till en festival? Vad man har för preamps, basar etc spelar i princip ingen roll. Det låter skit i alla fall. Jag kanske är naiv, men jag trodde att vi hade kommit lite längre än så? Eller var Skogsröjet ett undantag?
Crusified Barbara på scen
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem++
- Inlägg: 5553
- Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
- Ort: Göteborg
Re: Live ljud på festivaler
Utomhusfestivaler är ju tyvärr alltid på det här viset. Är det inte basen så är det något annat, det är helt enkelt väldigt många parametrar att hålla koll på för att få en bra ljudbild. Den ständigt sjunkande tillåtna decibelnivån gör det ju inte lättare direkt, ofta blir det inte heller något tryck i gitarrer vilket gör att trummorna framträder mest och mullrar till ljudbilden. Vad man har för prylar spelar ju egentligen inte så stor roll om alla förutsättningar för att de skall höras är emot en, men de gånger allt fungerar med ljduteknikern, lokal o.s.v. så kan man ha stor glädje av den där grymma pedalen eller riggen man lagt stålarna på. Sen att gemene man inte hör skillnad på en behringer och en aguilar är ju en annan femma 

Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Re: Live ljud på festivaler
Många ljudtekniker gillar bastrumma. Därför verkar de vilja att även elbasen ska låta som en bastrumma.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Live ljud på festivaler
Jo. Flera set (tror jag) hade trigger på bastrumman som sen kickar en elektoniskt bastrummaersättning. Som ger bra kick i magen, men det låter inte som bastrumma, utan mer som wannabe house music. Och sedan blandades det in med basen. Meh.
Vart hittar man ljudtekniker som vill bli en del av bandet?
Vart hittar man ljudtekniker som vill bli en del av bandet?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- mikkejohansson
- Medlem++
- Inlägg: 8958
- Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
- Ort: Bureå, Skellefteå
Re: Live ljud på festivaler
Man betalar brabjelkeman skrev: Vart hittar man ljudtekniker som vill bli en del av bandet?

Nej, men seriöst - skrivs mycket nu om dåligt ljud och orsakerna kan nog vara lika många som det finns missnöjda besökare (typ). Nån som t ex Walka kan säkert ge ännu mer och bättre förklaringar, men kan nog säga åtminstone att det INTE beror på de digitala mixerborden som nån skrev i Expressen häromsistens...
Men de flesta orsaker handlar nog om 1) för lite tid, eller 2) för lite pengar/grejor.
För lite tid till bra intrimning av PA, till soundcheck, till att testa olika placering av subbar osv. För lite pengar som ger för lite utrustning för att ge bra ljud över hela publikytan (t ex som det diskuteras i Friends Arena, att man bör ha delaytorn mean att arrangören snålar in).
Ganska FÅ gånger handlar det nog om ljudtekniker som inte VILL att det ska låta bra, eller som KAN få det att låta bra. De flesta som jobbar professionellt har kunskaper att få en bra intrimmad anläggning att spela bra.
Med det sagt tycker jag att Daniel Nygaard på Ume Audio är GUD på liveljud. Oavsett det är Khoma, Lisa Miskovsky eller valfritt halvamatörpopband på festival så låter det alltid rent, snyggt, lagom starkt och framför allt - det låter som det gör på scen om grejorna.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6607
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Live ljud på festivaler
Det är nog bara spetsinkompetens hos ljudtekniker , utomhus är det allra enklast att ordna bra ljud mycket svårare t.ex. inhomhus på en stor arena
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- kmo
- Medlem++
- Inlägg: 6051
- Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
- Ort: Motala
Re: Live ljud på festivaler
Många verkar inte fatta att det blir sådär om man lägger en maassssa grejer inom samma frekvensområde.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Live ljud på festivaler
Snackade med Persson (Perssons Pack-Per) för ett tag sedan om just ljud på dylika tillställningar.
Både han och jag var rörande överens om att basljudet oftast är det som får stryka på foten och båda var relativt övertygade om att det till stor del har med moderna PA-riggarna att göra..
Små smidiga PA som förvisso ska och kan fylla stora utomhusgig men som verkar vara grymt känsliga för var man står och lyssnar.
Tycker inte alls det var något man tänkte på för 10 år sedan då det inte var lika mycket line-array-prylar på plats.
Nu är det en fjärdedel lådor för topp/mid och ungefär lika för bas men gör prylarna verkligen jobbet fullt ut som de gamla stora monster-PA:n som det kördes med förut?
Både han och jag var rörande överens om att basljudet oftast är det som får stryka på foten och båda var relativt övertygade om att det till stor del har med moderna PA-riggarna att göra..
Små smidiga PA som förvisso ska och kan fylla stora utomhusgig men som verkar vara grymt känsliga för var man står och lyssnar.
Tycker inte alls det var något man tänkte på för 10 år sedan då det inte var lika mycket line-array-prylar på plats.
Nu är det en fjärdedel lådor för topp/mid och ungefär lika för bas men gör prylarna verkligen jobbet fullt ut som de gamla stora monster-PA:n som det kördes med förut?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Anders
- VIP medlem
- Inlägg: 1134
- Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
- Ort: Lerum,Göteborgområdet
Re: Live ljud på festivaler
Jag har ungefär samma upplevelse.inber skrev:Många ljudtekniker gillar bastrumma. Därför verkar de vilja att även elbasen ska låta som en bastrumma.
Det kan nog kanske vara svårt(dyrt) att dimensionera pa riggen så att det går att få ett balanserat ljud,eftersom mängden folk+vind+musikstilar varierar,men över lag verkar det som att det viktigaste verkar vara en enorm bastrumma som går alldeles för djupt för min smak i alla fall.Och så en bas om också bara finns där nere.Det passar till många stilar men långt ifrån alla tycker jag.
Men som sagts,det har nog mycket med själva riggen att göra,vet inte.
Fender American Standard Precision V
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
-
- Medlem++
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
- Ort: Kumla
Re: Live ljud på festivaler
Som sagt, ingen hör någon skillnad på Behringer och Aguilar ändå.. räcker med att ha en snygg bas som man står och "mimar" med på scen så är man hemma. Likadant på skiva, kan väl vara snyggt att ha en bas med i klippen från studion, men den ska ju ändå mixas bort så att distgitarrerna får sitt utrymme
Nä, jag ä int' bitter.

- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Enbasist
- Medlem
- Inlägg: 466
- Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24
Re: Live ljud på festivaler
Man skulle ha valt sopransax istället 

- hitman
- Medlem++
- Inlägg: 3523
- Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
- Ort: Västerås
Re: Live ljud på festivaler
Bra ljud kostar och eftersom det inte direkt verkar som att man per automatik skär guld med täljkniv vid alla festivaler så antar jag att det snålas lite för mycket ibland?
Erfarna ljudtekniker med kvalitets-PA kan klara de svåra utomhusförhållandena, men de kostar.
Erfarna ljudtekniker med kvalitets-PA kan klara de svåra utomhusförhållandena, men de kostar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

- Peavey Dude
- Medlem++
- Inlägg: 6578
- Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
- Ort: Perstropp
Re: Live ljud på festivaler
För att svara på det sista du skrev där så tror jag absolut att dagens riggar klarar/kan mer än en stor rigg för 10-12 år sen. Kan ta vårt bands PA som exempel. JBL SRX718-basar och VRX932-toppar, två av varje per sida. Med tanke på storleken så blir man förbluffad av hur högt och snyggt det kan spela, tror framför allt det är teknologin i elementen som gått framåt mest under dessa åren.blackparkas skrev:Snackade med Persson (Perssons Pack-Per) för ett tag sedan om just ljud på dylika tillställningar.
Både han och jag var rörande överens om att basljudet oftast är det som får stryka på foten och båda var relativt övertygade om att det till stor del har med moderna PA-riggarna att göra..
Små smidiga PA som förvisso ska och kan fylla stora utomhusgig men som verkar vara grymt känsliga för var man står och lyssnar.
Tycker inte alls det var något man tänkte på för 10 år sedan då det inte var lika mycket line-array-prylar på plats.
Nu är det en fjärdedel lådor för topp/mid och ungefär lika för bas men gör prylarna verkligen jobbet fullt ut som de gamla stora monster-PA:n som det kördes med förut?
Oavsett om man spelar försiktigt eller trycker på med allt vi har så låter de precis likadant. Framför allt är jag extremt nöjd med hur bra basljud jag får ut i PA't. Det är till 97% samma som kommer ur basriggen. Det tvivlar jag på att det var lika bra/lätt att få fram för 10-12 år sen!
Så till det jag vill ha fram: tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
-
- Medlem++
- Inlägg: 5553
- Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
- Ort: Göteborg
Re: Live ljud på festivaler
Dessutom gör många ljudtekniker misstaget att släppa ur röken ur PA:t.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Re: Live ljud på festivaler
+1Peavey Dude skrev: [...] tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Live ljud på festivaler
äsch så länge de e högt av bara fan
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
-
- Medlem++
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
- Ort: Kumla
Re: Live ljud på festivaler
Precis, så länge allt är jämnhögt som fan!saft skrev:äsch så länge de e högt av bara fan
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Mike
- The Transporter
- Inlägg: 10870
- Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
- Ort: Västerås
Re: Live ljud på festivaler
Starkt slår högt.HirYoshima skrev:Precis, så länge allt är jämnhögt som fan!saft skrev:äsch så länge de e högt av bara fan

TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Tarzan08
- Medlem++
- Inlägg: 6853
- Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Re: Live ljud på festivaler
Jag såg en flagga på Hultsfred -94 där det stod
Höj eller stäng av!
Höj eller stäng av!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Live ljud på festivaler
Idag blev det Väsby Rock Festival. Basisten i Fatal Smile tror jag bestämt blev av med allt ljud under en av de första låtarna, då det meckades febrilt med kabelersättning till det trådlösa. Men jag tror inte att någon märkte något, nåja, annat än basisten ifråga då trummor och gitarr ljud mullrade på som vanligt i basregistret.

Stressad Fatal Smile bassist utan ljud
Annars så tyckte jag att Casablanca var det bästa av banden jag såg idag. Men ljudet var väl som vanligt på en festival.

Casablanca i fullt solljus (jag tror de passar bättre på en klubb, sent.
)

Stressad Fatal Smile bassist utan ljud
Annars så tyckte jag att Casablanca var det bästa av banden jag såg idag. Men ljudet var väl som vanligt på en festival.


Casablanca i fullt solljus (jag tror de passar bättre på en klubb, sent.

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Live ljud på festivaler
inber skrev:+1Peavey Dude skrev: [...] tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
Så kan det kanske vara.
Tror ändå att jag och Persson är rätt ute även om det kanske inte är HELA sanningen...

Grejen är att jag ser paralellerna med mina egna erfarenheter av stor rigg vs pluttstärkare.
Har testat i princip allt på mini-topptemat och har inte hittat en enda som kunnat slå en fullstor rigg på fingrarna.
Har testat småtoppar med stora lådor etc och det blir ALLTID kompromisser, varför skulle det inte kunna vara lika när det gäller PA?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6607
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Live ljud på festivaler
Det är inte enbart prylarna utan kunskap som saknas.
Om man inte alltid strävar att spela skithögt så kommer riggarna att låta så mycket bättre.
Om man inte alltid strävar att spela skithögt så kommer riggarna att låta så mycket bättre.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- bjelkeman
- Medlem++
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Live ljud på festivaler
Jo, skithögt var det. Jag fattar inte hur folk kan vara utan hörselskydd, men väldigt många är det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem+
- Inlägg: 563
- Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
- Ort: Stockholm
Re: Live ljud på festivaler
och där har du en anledning till att jag inte vågar gå på festivaler!
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
och jag är rädd om den hörsel jag har kvar!
sen undrar jag om det inte är så att dagens pa system spelar anorlunda mot dom äldre.
tänker på dom aktiva som flyttar frekvenser som är skadliga för slutsteg/högtalare.
har för mig att om säg 40hz är aldeles för starktför komponenterna så gör man om den till 80hz eller 160hz för att kunna spela starkare. fast kan minnas fel! var bra länge sedan jag gick kurs i pa teknik.
nej fram med det gamla horn pa:t
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
och jag är rädd om den hörsel jag har kvar!
sen undrar jag om det inte är så att dagens pa system spelar anorlunda mot dom äldre.
tänker på dom aktiva som flyttar frekvenser som är skadliga för slutsteg/högtalare.
har för mig att om säg 40hz är aldeles för starktför komponenterna så gör man om den till 80hz eller 160hz för att kunna spela starkare. fast kan minnas fel! var bra länge sedan jag gick kurs i pa teknik.
nej fram med det gamla horn pa:t

Fårfiol -98.
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Re: Live ljud på festivaler
Annars rekommenderar jag apotekets julgranar för ca 30 spänn. Sen kan du hänga framme vid scenkanten om du vill, utan att paja hörseln.trikloretylen skrev:och där har du en anledning till att jag inte vågar gå på festivaler!
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
Alla öron är säkert olika, men jag testade tre olika typer av proppar på Hultsfredsfestivalen och kom fram till att de lät bäst. Faktiskt bättre än Bellman/Symfon ER-20 som är bra mycket dyrare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...