Oljud i stämpedal.
- Bassplaya
- VIP medlem
Oljud i stämpedal.
Har märkt av att det kommer ett smäll/knäpp-ljud från min stämpedal (Korg PitchBlack) när jag trampar i gång den.
Har den kopplad mellan bas och stärkens vanliga input då det inte finns någon tuner out på toppen.
Kabeln mellan pedal och stärk är en George L.
Beror oljudet på att pedalen är true bypass eller har jag helt enkelt en för dålig strömbula? (En billig från tüsken).
Har den kopplad mellan bas och stärkens vanliga input då det inte finns någon tuner out på toppen.
Kabeln mellan pedal och stärk är en George L.
Beror oljudet på att pedalen är true bypass eller har jag helt enkelt en för dålig strömbula? (En billig från tüsken).
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Oljud i stämpedal.
Testa med enbart batteri. Smäller det inte då är det nåt med strömmen i alla fall... 

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Bassplaya
- VIP medlem
Det kan man göra ja 
Vill minnas att jag läst tidigare att många har problem med detta på just pedaler med tbp-switchar, men det kanske är mer om man har flera pedaler i kedjan. Jag har bara stämpedalen mellan bas ock stärk.

Vill minnas att jag läst tidigare att många har problem med detta på just pedaler med tbp-switchar, men det kanske är mer om man har flera pedaler i kedjan. Jag har bara stämpedalen mellan bas ock stärk.
- strummer
- VIP medlem
Reaper pedalsmannen hjälpte mig, ett motstånd mellan ett stift på omkopplaren och jord.
Kompressor, det är livet!
- inber
- VIP medlem
+1strummer skrev:Reaper pedalsmannen hjälpte mig, ett motstånd mellan ett stift på omkopplaren och jord.
True bypass är behäftat med vissa konstruktionsproblem. Ett av dem är att det knäpper när du trampar på kontakten...
EDIT: Om du är lite händig så kan du enkelt löda in de två motstånd som behövs.
http://www.muzique.com/news/pulldown-resistors/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- PoorCadaver
- Medlem+
Och är du inte så händig kan jag säkert ta en titt.inber skrev:Om du är lite händig så kan du enkelt löda in de två motstånd som behövs.

Senast redigerad av PoorCadaver den tis 22 okt 2013, 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
- Foxbat
- Medlem++
Jag lånar tråden till en annan fråga om ljud i Pitchblackpedal. Min har den senaste veckan börjat skoja till det med ett "nästan-B" lite närsomhelst. Jag har testat med olika basar, olika kablar och med strömförsörjning eller batteri. Vad har hänt och vad ska jag göra för att fixa till det?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
- inber
- VIP medlem
Jag förstår inte vad du menar. Hur yttrar sig felet?Foxbat skrev:Jag lånar tråden till en annan fråga om ljud i Pitchblackpedal. Min har den senaste veckan börjat skoja till det med ett "nästan-B" lite närsomhelst. Jag har testat med olika basar, olika kablar och med strömförsörjning eller batteri. Vad har hänt och vad ska jag göra för att fixa till det?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Foxbat
- Medlem++
Ibland visar pedalen att den får signal och det kommer nästan upp i B. Det kan höras i förstärkaren som brum.
Jag har ingen liknande signal i en annan stämapparat. Jag läste på Ultimate Guitar-forumet att någon haft samma problem och kom runt det genom att ha ett batteri i en tid. Jag satte i batteri igår kväll så jag får prova ikväll igen.
Jag har ingen liknande signal i en annan stämapparat. Jag läste på Ultimate Guitar-forumet att någon haft samma problem och kom runt det genom att ha ett batteri i en tid. Jag satte i batteri igår kväll så jag får prova ikväll igen.
(C) Handicamp
- inber
- VIP medlem
Det finns inga problem som löses av att man har batteriet instoppat i x timmar, det där är bara snömos. Pedaler kan inte lagra ström. Den har ingen inbyggd ackumulator. Antingen har pedalen ström, och då ska den funka, eller så har den inte ström. Det enda i den här vägen som skulle kunna hända är om elektroniken har "låst" sig, i så fall löses problemet av att man tar ur batteriet och väntar någon minut. Sen ska det funka.Foxbat skrev:Ibland visar pedalen att den får signal och det kommer nästan upp i B. Det kan höras i förstärkaren som brum.
Batterier som är urladdade kan ge alla möjliga udda problem. Ingen pedal som ska ha 9V funkar speciellt bra när man matar den med 6 eller 7 volt, speciellt inte en stämapparat med (antagligen) digitala kretsar i. Men jag förutsätter att du redan testat med ett nytt fräscht batteri.
Det jag funderar på är om det kan vara glapp i input-jacket. Om det är dålig kontakt mellan jacket och elektroniken i stämapparaten så kommer stämapparaten att hämta in nätbrum istället för signalen från din bas. Vanligt nätbrum (50 Hz) är ungefär ett G#. Det stämmer förvisso inte med det som du beskriver, ett lågt B.
Om felet beror på glapp, kanske PoorCadaver eller någon annan löd-nisse här kan hjälpa dig. I så fall borde man faktiskt kunna se med blotta ögat vad som är fel om man öppnar den och tittar efter.
- Foxbat
- Medlem++
Jag kör normalt med sladd så batterihälsan borde inte va boven. Jag har inte båda i samtidigt.
G# har kommit kanske 2 gånger men annars är det B. Jag ska undersöka detta ikväll.
Men efter alla kombinationer jag provat så ligger misstanken hos pedalen.
G# har kommit kanske 2 gånger men annars är det B. Jag ska undersöka detta ikväll.
(C) Handicamp
- Foxbat
- Medlem++
Inga spruckna lödningar funna. En teori från nån kunnig var ett trasigt chip någonstans som den samme råkat ut för i en Line6-pedal. Den var bara att kasta så långt han orkade.
(C) Handicamp
- Hatt_Johan
- Medlem+
Nu när du säger det så ha de jag exakt samma problem. Det där kom bara när man stämmer? right?Foxbat skrev:Jag kör normalt med sladd så batterihälsan borde inte va boven. Jag har inte båda i samtidigt.
Hur som helst har det försvunnit. Hade glömt det helt....
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
- Foxbat
- Medlem++
Ja, precis. Har du ändrat något för att det skulle försvinna? Bytt ström eller vad som helst? Skumt är det.Hatt_Johan skrev:Nu när du säger det så ha de jag exakt samma problem. Det där kom bara när man stämmer? right?Foxbat skrev:Jag kör normalt med sladd så batterihälsan borde inte va boven. Jag har inte båda i samtidigt.
(C) Handicamp
- Hatt_Johan
- Medlem+
Eventuellt att jag bytt från thomanns billigaste singelström till deras billigaste "kloka" strömförsörjning med separat jord. Men jag vet inte om det är det som gjort det...Foxbat skrev:Ja, precis. Har du ändrat något för att det skulle försvinna? Bytt ström eller vad som helst? Skumt är det.Hatt_Johan skrev:Nu när du säger det så ha de jag exakt samma problem. Det där kom bara när man stämmer? right?Foxbat skrev:Jag kör normalt med sladd så batterihälsan borde inte va boven. Jag har inte båda i samtidigt.
Ja skumt och grymt frustrerarande när basstärkaren plötsligt säger "böööp" när det ska vara som tystast

Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Korg Pitchblack