Boende i Sthlm..
- Svensson
- Forumvärd
Boende i Sthlm..
...för en student, är det helkört? Någon som har erfarenheter, tips och ideer?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Boende i Sthlm..
Om man ska vara på Universitetet så skulle jag föreslå inneboende i västerort utmed buss 540 som går till Uiversitetet. Det är inte lika hett att bo västerut. Kanske Hallonbergen, ett stenkast från Sundbyberg.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Svensson
- Forumvärd
Noterat!
- TDHP
- Forumvärd

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Hågge
- Medlem++
Jag tycker TDHP är inne på rätt spår, seriöst menat. Om jag var ute efter student boende så hade jag placerat en husvagn på Ängby- camping, som har året runt öppet. Den ligger väldigt fint vid Mälarens strand och 10 min promenad till T-bana.TDHP skrev:
- B-Å Åhs
- Medlem++
Rika föräldrar är det som gäller , man måste välja noga ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- TDHP
- Forumvärd
Ja, det VAR seriöst menat!Hågge skrev:Jag tycker TDHP är inne på rätt spår, seriöst menat. Om jag var ute efter student boende så hade jag placerat en husvagn på Ängby- camping, som har året runt öppet. Den ligger väldigt fint vid Mälarens strand och 10 min promenad till T-bana.TDHP skrev:
Har ni inte husbilen kvar?
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Nej vi har inte kvar den men jag föreslog faktiskt det för dottern, hon var dock inte så impad av förslaget
.

- Svensson
- Forumvärd
Vi bodde några gånger på Långholmens husbilscamp, väldigt spartansk men mitt i Sthlm bra kurs.
- TDHP
- Forumvärd
Jag skulle ju hellre bo i en husbil än tillsammans med 8 andra i en etta...
Kolla kringorterna också, det är bra pendlarförbindelser här.
Kolla kringorterna också, det är bra pendlarförbindelser här.
TDHP

TDHP
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Ja busbil/ husvagn är en cool lösning om man undviker solvalla camping. För husbil så finns det en del uppställningsplatser som bara är en asfalterad yta. Bl.a. under västerbron. Populär bland husbilsfantasterna
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Svensson
- Forumvärd
Busbil blir det absolut inte tal omEagle Hazze skrev:Ja busbil/ husvagn är en cool lösning om man undviker solvalla camping. För husbil så finns det en del uppställningsplatser som bara är en asfalterad yta. Bl.a. under västerbron. Populär bland husbilsfantasterna

- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Då blir det BusvagnSvensson skrev:Busbil blir det absolut inte tal omEagle Hazze skrev:Ja busbil/ husvagn är en cool lösning om man undviker solvalla camping. För husbil så finns det en del uppställningsplatser som bara är en asfalterad yta. Bl.a. under västerbron. Populär bland husbilsfantasterna.

- Svensson
- Forumvärd
Japp det var den jag menade när jag skrev Långholmen.Eagle Hazze skrev:Ja busbil/ husvagn är en cool lösning om man undviker solvalla camping. För husbil så finns det en del uppställningsplatser som bara är en asfalterad yta. Bl.a. under västerbron. Populär bland husbilsfantasterna
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
ok ja den ligger på långholmen, är den igång året om.
- Svensson
- Forumvärd
Bumpelibump. Hösten närmar sig med stormsteg och boendet inte löst ännu. Nån som har ett hett tips? Ska vara i Sthlm vecka 34 och förhoppningsvis ha hittat nåt...
- Axman
- Medlem+
Skriv till en massa privatvärdar, kolla andrahandsmarknaden, skaffa ett par miljoner. Kommunal bostadskö funkar bara om man har några år på nacken...
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
- Liten
- Hedersmedlem
Typ 50 år på nacken..Axman skrev:Skriv till en massa privatvärdar, kolla andrahandsmarknaden, skaffa ett par miljoner. Kommunal bostadskö funkar bara om man har några år på nacken...
- Pelleper
- Medlem+
Jag fixade min övernattningslägenhet i Midsommarkransen/Aspudden via Blocket. Gick kanonenkelt, men jag hade förmodligen enorm tur och hade väl ett, för hyresvärden, attraherande personligt brev bifogat.
/Pelle
Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jag känner studenter som skaffat boende på några veckor. De har väldigt aktivt letat för att lyckas. Blocket har get resultat. Bara prata med alla man träffar har också get resultat. Det går men är inte enkelt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- inber
- VIP medlem
En av mina kunder berättade en gång att han bodde i husvagn när han gick på KTH. På somrarna tog han ett morgondopp i sjön och på vintrarna åkte han en halvtimme tidigare in till stan och duschade på KTH, innan föreläsningarna började. Det är väl 25 år sedan han gick där, men konceptet funkar nog fortfarande.Hågge skrev:Jag tycker TDHP är inne på rätt spår, seriöst menat. Om jag var ute efter student boende så hade jag placerat en husvagn på Ängby- camping, som har året runt öppet. Den ligger väldigt fint vid Mälarens strand och 10 min promenad till T-bana.TDHP skrev:
Min yngsta dotter köpte en bostadsrätt i Eskilstuna och dagpendlar därifrån till Stockholm. Det är ju också ett sätt att lösa det på.
Min äldsta dotter köpte en sliten bostadsrätt i Bandhagen på 22 kvm för 500+ tkr och rustade upp. Jag tror hennes månadskostnad hamnade på ca 2200 spänn. Det gå knappast att hitta en studentlägenhet för de pengarna, mig veterligt. Men Bandhagen är heller inget hippt område. Lugnt och fredligt, men helt utan status. Så fort man hamnar utanför tullarna så rasar priset på bostadsrätter, eftersom alla inflyttade prompt måste bo innanför tullarna. De skäms väl om de ringer hem till kompisarna och säger att de bor i Hökarängen eller Hägersten, för det har ju ingen hört talas om, trots att det bara är några minuter längre resväg med tunnelbanan. Det är mest vi som är födda i Stockholm som bor utanför tullarna.
När jag pluggade på 80-talet var det 20 års kö till bostadsförmedlingen. Det är väl ungefär lika illa nu om man vill ha något eget och har inkomster på studentnivå. Så trots historielöst prat från vänstern om att allt elände började 2006 när Alliansen fick riksdagsmajoritet, så är det tyvärr så att Stockholms bostadsmarknad varit illa fungerande sedan 70-talet eller tidigare.
Jag önskar dig lycka till med letandet, Svensson. Inneboende hos någon är nog mitt hetaste tips. Leta på Blocket. Eller en pytteliten bostadsrätt i ett oglamoröst område.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Jay Jacket
- Medlem+
Många bra tankar och förslag i den här tråden redan. Håller med om att den bästa (enda?) möjligheten att få tag på boende är genom kontakter eller Blocket. En sak att tänka på är dock att andrahandsmarknaden blivit ännu knepigare i Stockholm sedan i vintras. Nya regler möjliggör i princip fri hyresättning och detta har fått hyresnivåerna att snudd på explodera. När vi letade ny övernattningslägenhet innan sommaren blev jag bland annat erbjuden en liten 1:a i Hammarbyhöjden för 9000 kronor. Man får betala 8000 kronor+ för en liten skrubb om man vill bo i närheten av stan. En trist utveckling och man kan ju diskutera huruvida de positiva effekterna av det nya regelverket verkligen överväger de negativa.
Lycka till med letandet, jag tror nog att det löser sig till slut. Dock ska man nog ha rimliga förväntningar krig resultatet av letandet.
Lycka till med letandet, jag tror nog att det löser sig till slut. Dock ska man nog ha rimliga förväntningar krig resultatet av letandet.
Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler
- Svensson
- Forumvärd
Tack för tips! Att bo en bit utanför och pendla är vi nog inställda på, problemet för en bonnläpp är ju att man har noll koll på Sthlm med omnejd, det ska ju tex vara hyfsat nära till "rätt" tåg- och busslinjer tex och man vill ju inte hamna på värsta slumområdena heller... jag har rngt och mailat på några Blocketannonser, dock utan resultat än så länge.
- fieldflower
- Hedersmedlem
För att kolla förbindelser går ni in på http://www.sl.se" onclick="window.open(this.href);return false; och kör vägvisning på lämpliga dagar/tider så får ni veta hur enkelt/struligt det är.
Man får ju se både tiden och hur mycket byten det är, så det svarar egentligen på allt. T.o.m. hur långt det är att gå till hållplats/station.
Om det är OK område är ju lite svårare att få fram från SL förstås...
Man får ju se både tiden och hur mycket byten det är, så det svarar egentligen på allt. T.o.m. hur långt det är att gå till hållplats/station.
Om det är OK område är ju lite svårare att få fram från SL förstås...
Medlem i PB50+
- mikkejohansson
- Medlem++
Finns ju tillräckligt med sthlm:are här för att få svar på det mesta kring olika områden. Gör en ny tråd där du lägger upp alla förslag och objekt osm dyker upp - > snabbt svar av vänliga PB:are 

Fender - Pedaler - GK - TKS