Line6 + OneSpot = Sant?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Line6 + OneSpot = Sant?

Inlägg av Punkster »

Snabb fråga:

Har en Line6 MM4 som för tillfället körs med sin egen adapter medan alla mina andra effekter får ström från min OneSpot. Är det nån som vet om OneSpoten funkar för att driva Line6:en också? OneSpoten ger 1700mA och Line6:en ska ha 1200mA, så den borde orka med att driva den plus mina andra pedaler som inte drar så mycket ström. Men jag har hört att Line6-pedalerna går på DC istället för AC (eller tvärt om, jag kan inget om sånt här) och jag vill inte paja något.

Hjälp?
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: Line6 + OneSpot = Sant?

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla Visual Sounds hemsida, tror de har en FAQ och lista med kabeladapters till att köra Line6?

EDIT: Ska funka med en kabeladapter som heter typ CL6 enligt vad jag hittar :) http://visualsound.net/l6-converter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Ja, en sån fick jag ju med OneSpoten. Så länge man inte riskerar att kortsluta eller paja något så borde det ju funka.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Har googlat runt en del nu, och folk verkar tycka både det ena och det andra. Line6:en ska tydligen ha AC, och OneSpoten ger DC. Den lilla apatern ska tydligen omvandla från DC till AC, men alla verkar inte tycka att det funkar så bra.

http://line6.com/support/message/345151" onclick="window.open(this.href);return false;
/Linus
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Man kan inte omvandla DC till AC enbart mha en sladdstump! Du behöver en transformator för att göra det.
Om Line6-pedalen kräver AC och din OneSpot inte kan leverera det så tycker jag att du kör med orginalförsörjningen eller hittar en annan strömförsörjning som kan levera rätt ström.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Såhär står det på OneSpots hemsida om saken:

HOW DOES THE 1 SPOT WORK WITH LINE 6 MODELING PEDALS? DON’T THEY REQUIRE AC AND USE 1200MA OF CURRENT?

Well, it does say "9VAC 1200mA" on the back of the Line 6 pedals, but they don't really use that. That is simply the output rating of the POD adapter which the modeling pedals also use. If you think about it, the Line 6 pedals take batteries, don't they? Batteries are DC, not AC, so the pedals must really run on DC voltage. So how do they work with a 9VAC POD adapter? The modeling pedals have a bridge rectifier at the power input jack which immediately converts AC to DC where the adapter plugs in. And regarding the 1200mA of current the pedals are supposedly using, it's really more in the range of 350mA. That's still more than an average adapter can handle, but the 1 SPOT can handle two Line 6 pedals and have plenty of juice left over for several ordinary stomp boxes. Why Line 6 didn't come out with a separate adapter for the modeling pedals, I don't know, but the 1 SPOT makes an excellent alternative to the bulky single-purpose POD adapter.

Jag tog mod till mig och testade. Och det funkar som det ska, utan några trasiga pedaler eller annat tråkigt.
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Läser man forum (vilket jag gjorde efter jag postat ovan, hehe) så verkar L6-adaptern funka kanon för typ 9 av 10 användare. Några får problem med brum, någon enstaka har haft större problem...

Verkar det funka är det nog bara att åka! Skulle den få fel matning skulle den väl antingen inte funka alls eller paja på en gång :) ?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Min gissning är att den går sönder om ett tag om något är fel. Men det märker du. :)
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Finns väl inte många stompboxar som går på AC? Precis som det står så alla som är batteridrivna (och inte har en egen transformator) är ju DC oavsett vad det står.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar