Tips på Multieffekt

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Re: Tips på Multieffekt

Inlägg av Zyrran »

Lowlife skrev:TC Electronics G-Major. En riktigt bra "rackare"- ej "golvad". (Ursäkta, det bara kom) :oops:
Brrrrrrrrr-dum-dish! :-)
Ruston
Medlem

Inlägg av Ruston »

Den enklaste grej blev såklart djungel... som vanligt.

Tjorvet nu var att B3 ej fanns hemma, men baraförå-testa fick jag låna hem en B2.1u, den uppgraderade föregångaren med inbyggd exp-pedal (sama kvallis på exp-ped som den externa).

Det svenska riktpriset ligger på ca: 1600 för B2.1u:en medan Tysken håller sig på låga 1200 och den irritersamma skillnaden är att tysken inkluderar 9Vnätadapter medan de svenska försäljarna icke gör det.. (ett par hundra skillnad där med)..

Nog för att jag vill gynna de lokala näringsidkarna men 600-800kr prisskillnad på en vara som kostar 1200-1600?

Det verkar som om de som sätter rek-priser för inhemsk handel är uppköpta av någon internationell kartell som förespråkar näthandel..

Nä, idag ska jag ner på musikaffärn och höra vad en B3 med en extern pedal skulle kosta (B3 har dessutom 9v ink även i sverige) och ligger priset så långt utanför ramarna som vad B2.1u gör så tänker jag ta avsked av de lokala handlarna och göda Tysken!

ps. B2.1u är vid sidan av prisfadäser och handlarjidder en riktigt bra stomp förresten, fast den kanske innehåller tusen mer funktioner än de moddar jag behöver på kabeln mellan basen och stärken ;)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Jag brukar vara ärlig och fråga om de vill matcha tysken, förvånansvärt ofta har jag lyckats. Min portaflex rigg köpte jag tex billigare lokalt är tyskt..

Skilde över 2000kr.
Ruston
Medlem

Inlägg av Ruston »

Nu är min lokala affär väldigt bra att ha och göra med och vi gjorde en mkt bra lösning tycker jag^^

Eftersom B2.1udealen uppenbarligen är en specialare hos Tysken (eftersom de är de enda som inkluderar en nätadapter) har de säkert arbetat fram en storserierabatt hos zoom på lite äldre grejer (b2 är om jag minns rätt från mitten av 2000) så det går inte att matcha deras pris när det ligger långt under svenska butikers inköpspris.

Därför klev vi upp ett snäpp och matchade deras pris på nya grejer istället, B3 + footpedal.. där jag faktiskt kom billigare undan eftersom jag slipper fraktkostnad.

Jajja.. nu är det bara att vänta på postgången ;)
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+

Inlägg av LarsGBG »

Gött. Då får du skriva en recension sen!
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Bra val!
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Thomann är musikhandelns MediaMarkt.
Du kan köpa billigt, men får ofta gamla snikinköpta restlagersprodukter som inte längre tillverkas. Inte alltid.
Om vi gynnar näthandeln kan vi ju också säga tack och adjö till direktservice när vi behöver något i flykten. Å andra sidan är t.ex. övre Norrland torrlagt på musikaffärer, så där finns ju bara näthandeln. Jag handlar helst hemma; instrument så gott som alltid hemma.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Tyvärr är det inte alla som har råd att handla från musikaffären när de tar mycket mer betalt än t ex Thomann.
Senast redigerad av PoorCadaver den fre 09 aug 2013, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

En bra diskussion med sin lokala handlare är alltid bra.
Och kan de verkligen inte matcha ens i närheten brukar de ha förståelse för att man den gången handlar hos tysken.
Man har ju iaf försökt, och kan fortsätta försöka.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

bassmayhem skrev:Thomann är musikhandelns MediaMarkt.
Du kan köpa billigt, men får ofta gamla snikinköpta restlagersprodukter som inte längre tillverkas. Inte alltid.
Om vi gynnar näthandeln kan vi ju också säga tack och adjö till direktservice när vi behöver något i flykten. Å andra sidan är t.ex. övre Norrland torrlagt på musikaffärer, så där finns ju bara näthandeln. Jag handlar helst hemma; instrument så gott som alltid hemma.
Jag bor i Motala, väldigt mycket mitt i Sverige sådär. Har 5 mil till 4sound i Lkpg och den butiken har väl varit sådär i typ 20 år..... Servicen är väldigt ofta ungefär, åh nej vad vill du...... Köper man av tysken så köper man mycket billigare, med mycket bättre service (om det behövs) och man har grejerna på två, till tre dar. 15 Euro i frakt vad man än beställer. Dom står ofta för returfrakt om det är något. Vad tror du jag väljer?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Ruston
Medlem

Inlägg av Ruston »

@kmo:

Jag har också bara bra erfarenheter av Tysken, de har liksom en annan klass på helhetstänket.
Möjligheten att spåra paketet för varje hand som tar i prylarna från butiken fram till svenska tullen är otroligt kundvänlig.
-Det enda jag upplevt som negativt är när svenska posten får tag på prylarna och de sista inrikesmilen tar tre gånger längre tid än vad hela resan från beställning till svenska tullen tagit.

Jag brukar lägga dom tyngre inköpen på hemmaplan för att underlätta eventuella service och garantigrejer medan de spontana "råkade-köpa-för-det-var-omatchat-billigt" hos tysken^^
Skriv svar