Loop-pedal is the shit!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Loop-pedal is the shit!

Inlägg av fieldflower »

archisland skrev:
BBQV skrev:Om den ersätter ett par bandmedlemmar så blir det mer gage att dela på! :wink:
I vårt fall brukar "gage" innebära reseersättning, mat och boende - vilket bara är trevligare att dela på, so to speak :P :)
Vi brukar väl få lite gage, men vi spelar ju ute rätt sällan...
Gagen betalar väl replokalen och blir lite över, på ett ungefär.

Men att utöka bandet med keyboardist och blås-sektion för att vara med på ett par låtar här och där känns lite overkill (och jättejobbigt att få till fulltaliga rep).
Däremot att klara att få till de ljuden utan att utöka (och utan att "fuska" med inspelade grejer) är ganska tilltalande...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

fieldflower skrev:
archisland skrev:
BBQV skrev:Om den ersätter ett par bandmedlemmar så blir det mer gage att dela på! :wink:
I vårt fall brukar "gage" innebära reseersättning, mat och boende - vilket bara är trevligare att dela på, so to speak :P :)
Vi brukar väl få lite gage, men vi spelar ju ute rätt sällan...
Gagen betalar väl replokalen och blir lite över, på ett ungefär.

Men att utöka bandet med keyboardist och blås-sektion för att vara med på ett par låtar här och där känns lite overkill (och jättejobbigt att få till fulltaliga rep).
Däremot att klara att få till de ljuden utan att utöka (och utan att "fuska" med inspelade grejer) är ganska tilltalande...
Ja, det kan jag verkligen hålla med om! :)

Om man kör mycket vampande (I betydelsen "Ett riff om och om igen", inte "Drag" eller dylikt.) i sitt band kan jag tänka mig att loop-pedalen kan användas på samma sätt som den används när man sitter hemma och lirar, dvs bygger i lager. Sen att det troligtvis kräver en hel del enskilt övande och repande med hela bandet för att få det tajt och bra är ju en annan femma :)

Annars är det ju bara att göra som Geddy Lee och trigga olika synthslingor till Taurus-pedalen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Kallekatt
Medlem

Inlägg av Kallekatt »

Jag tänkte beställa loop-pedal från thomann nästa gång. Denna är den billigaste som även klarar batteridrift. Någon som har några synpunkter på denna: http://www.thomann.de/se/digitech_jamma ... ess_xt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kallekatt skrev:Jag tänkte beställa loop-pedal från thomann nästa gång. Denna är den billigaste som även klarar batteridrift. Någon som har några synpunkter på denna: http://www.thomann.de/se/digitech_jamma ... ess_xt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Har inte provat nån, men den verkar väl helt OK.

Det enda är att "undo" som många andra har verkar denna sakna (om jag inte missat nåt i min snabba koll nu).
Behövs väl kanske inte om man bara skall lattja för egen del, men är tanken att använda den live känns undo rätt vitalt (säger jag efter att ha använt det måååånga gånger då man trampar in vid fel tillfälle eller spelar lite fel eller nåt..)

För egen del tror jag en ditto igger närmare till hands för att ha i replokalen.
Den saknar ju batterimöjlighet, men är mindre i format och har undo.
Medlem i PB50+
Kallekatt
Medlem

Inlägg av Kallekatt »

Ok, jag tänkte ha den hemma och leka med och en av låtarna som mitt band har på listan: Fly Away med Lenny Krawitz. Hoppas den duger till det då men har den enklaste Ditton Undo då? Ja det har den visst men bara 1 knapp och 1 ratt hur man då manövrerar detta? http://www.thomann.de/se/tc_electronic_ditto.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. 4sound sålde för under 1000Kr nyss men nu har dom visst höjt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kallekatt skrev:Ok, jag tänkte ha den hemma och leka med och en av låtarna som mitt band har på listan: Fly Away med Lenny Krawitz. Hoppas den duger till det då men har den enklaste Ditton Undo då? Ja det har den visst men bara 1 knapp och 1 ratt hur man då manövrerar detta? http://www.thomann.de/se/tc_electronic_ditto.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. 4sound sålde för under 1000Kr nyss men nu har dom visst höjt.
Knappen TROR jag funkar såhär:
Ett tryck: Rec -> Play -> Dub -> Play
Två tryck: Stopp
Långt tryck under uppspelning: Undo senaste inspelning
Långt tryck då den är stoppad: Delete

Men kan minnas fel då jag ju inte har nån Ditto själv...
Medlem i PB50+
Kallekatt
Medlem

Inlägg av Kallekatt »

Ok. Tack!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Stått och lirat lite ikväll som förberedelse för nästa trubadurande om ett par veckor. Det blir nog 1/3 loop-låtar om allt går väl.
Det kan ju rent teoretiskt börja med ett par trainwrecks på looperiet då det ju är lite komplicerat och då går jag över till rena trubadurlåtarna, men man kan ju hoppas på att jag ror hem looperiet så det känns OK även live.

För jäkla kul är det! (Tror jag nämnt det nån gång..)
Ett bra substitut för att repa med bandet, vilket är bra då repet blev inställt denna veckan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BUMP!!

Satt ihop Loop-hörnet i helgen och stått en stund idag. Förjäkla kul!
Fick till en hyfsad början på Pharrel Williams - Happy. Lite kvar att reda ut, men nästan där.

Alla som inte har en loop-pedal måste skaffa en!
Medlem i PB50+
Skriv svar