Ohm och watt
-
- Medlem
Ohm och watt
Tjenare, hoppas att bonnbrännan och kafffet smackar gott dessa sommartider!
Tänkte kolla med er vad schöen man menar med ohm och watt egentligen?
Jag letar basrigg o dylikt och fenomenet dyker ständigt upp.
Jag förstår att det är basicly hur mkt kräm man får ut, men skulle någon vänlig själ kunna dra en crash-course med
en grabb som försöker förstå?
Jag fattar generellt ganska snabbt när man beskriver det med jämförelser - t.ex
"I en lokal för 500 pers där rummet är si o så stort så skulle det krävas si och så mkt kräm i fanskapet"
Jag är i första hand inte ute efter fet festivalgigsrigg för att kompensera för något, utan en smidig, lätt men ändå med bra smack i!
Är detta rätt tråd eller skall man byta över till basstärkare?
Tackar för tips och simma lugnt!
Tänkte kolla med er vad schöen man menar med ohm och watt egentligen?
Jag letar basrigg o dylikt och fenomenet dyker ständigt upp.
Jag förstår att det är basicly hur mkt kräm man får ut, men skulle någon vänlig själ kunna dra en crash-course med
en grabb som försöker förstå?
Jag fattar generellt ganska snabbt när man beskriver det med jämförelser - t.ex
"I en lokal för 500 pers där rummet är si o så stort så skulle det krävas si och så mkt kräm i fanskapet"
Jag är i första hand inte ute efter fet festivalgigsrigg för att kompensera för något, utan en smidig, lätt men ändå med bra smack i!
Är detta rätt tråd eller skall man byta över till basstärkare?
Tackar för tips och simma lugnt!
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Ohm och watt
Hej SimpoLImpo, har du läst Basrigg FAQn? Den är en jätte start. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem
Nu har jag gjort det!
Grymt bra, får nog läsa igenom den några gånger för att allt ska fastna i huvudet bara. (Y)
Tackar tackar för länken!
Grymt bra, får nog läsa igenom den några gånger för att allt ska fastna i huvudet bara. (Y)
Tackar tackar för länken!
- inber
- VIP medlem
Crash course:
Fattar du bilar? Watt och hästkrafter är två enheter för samma sak. Många hästkrafter är bra. (Högstadiefysik).
Hur många Watt behövs då?
Vi fortsätter liknelsen med en bil. Hundrafemtio hästar kan vara mycket eller lite, beroende på hur tung bilen är. Hundrafemtio hästkrafter på en lätt MC är t ex rena raketen.
Bilens vikt inom basismen motsvaras av hur trögdriven högtalaren är. Här har de flesta INGEN koll. Det mäts i hur många dB högtalaren spelar när man trycker in 1 Watt och står 1 meter ifrån. Normalt är sådär 93 dB. Om högtalaren klarar över 100 så blir det skithögt även med en liten förstärkare.
Ju större konarea, desto fler dB.
Sen behövs fler Watt ju större lokalen är. Såklart.
Transistorförstärkare låter illa när de jobbar nära sin maxgräns, medan rörförstärkare bryter samman på ett mer musikaliskt sätt. Gillar man rent ljud så är en Watt en Watt. Lirar man däremot med dist så behöver man fler Watt på en transistorförstärkare för att inte slå i det illa-låtande taket.
Grov lathund om du frågar mig:
1. Lira hemma, räcker med under 100 W
2. Replokal med normal replokalsvolym och mindre gig, satsa på 150-300 W
3. Större gig = mer effekt, men framför allt rejäla högtalare
Fattar du bilar? Watt och hästkrafter är två enheter för samma sak. Många hästkrafter är bra. (Högstadiefysik).
Vi fortsätter liknelsen med en bil. Hundrafemtio hästar kan vara mycket eller lite, beroende på hur tung bilen är. Hundrafemtio hästkrafter på en lätt MC är t ex rena raketen.
Bilens vikt inom basismen motsvaras av hur trögdriven högtalaren är. Här har de flesta INGEN koll. Det mäts i hur många dB högtalaren spelar när man trycker in 1 Watt och står 1 meter ifrån. Normalt är sådär 93 dB. Om högtalaren klarar över 100 så blir det skithögt även med en liten förstärkare.
Transistorförstärkare låter illa när de jobbar nära sin maxgräns, medan rörförstärkare bryter samman på ett mer musikaliskt sätt. Gillar man rent ljud så är en Watt en Watt. Lirar man däremot med dist så behöver man fler Watt på en transistorförstärkare för att inte slå i det illa-låtande taket.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag håller med om allt utom rörwatt vs transistorwatt.
Under årets Glanshammar provade vi att maxa en 100 W rörtopp och en 100 W transistortopp i samma låda under högtidliga och vetenskapliga former.
Det både kändes lika högt och uppmättes till lika högt.
Ett WTF moment för många, inklusive mig.
Under årets Glanshammar provade vi att maxa en 100 W rörtopp och en 100 W transistortopp i samma låda under högtidliga och vetenskapliga former.
Medlem i PB50+
- inber
- VIP medlem
Sant. Jag var med på demon i Glanshammar och det var intressant att höra. Skillnaden var i stort sett noll.fieldflower skrev:Jag håller med om allt utom rörwatt vs transistorwatt.
Jag misstänker att moderna transistorförstärkare för bas har kretslösningar som gör att de låter bra även när de pressas. En äldre transistorförstärkare låter ungefär som en fuzzbox när den klipper. Det fräser och surrar. Skitfult IMHO.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Musikanten
- Medlem+
- inber
- VIP medlem
Poängen med MOSFET är att de klipper mjukare, såvitt jag vet. Mer musikaliskt.Musikanten skrev:Mister inber, hur är är mosfetslutsteg i klippningshänseende?
- Musikanten
- Medlem+
Tack för svaret!
Jag var lite osäker, men hade en känsla av att MOSFET-steg påminde lite om rör i det fallet.
Jag var lite osäker, men hade en känsla av att MOSFET-steg påminde lite om rör i det fallet.
- Ingvar -
-
- Medlem
inber skrev:Crash course:
Det är intressant asså, man trodde när man började att det bara var 1 ton man skulle lira. Ack så fel.
Dock så har grabben här inte körkort, men förstår ändock lite mer!
Och tack för responsen! Ska gå o lära mig lite mer om bilar också

-
- Medlem++
Oftast när du lirar på större ställen(även små-mellanstora) så har du möjlighet att line:a basen till PA:t så att basljudet går ut där, då behöver du inte ha lika stark rigg utan bara så att du hör dig själv på scen.
Sen beror ju det där på vad man har för band.. spelar du metal med gitarrister som ska kräma på som fan och en trummis med 100 cymbaler och armar som hulken så kommer du behöva en kralligare rigg än om du kör ett avskalat loungeband.
Sen beror ju det där på vad man har för band.. spelar du metal med gitarrister som ska kräma på som fan och en trummis med 100 cymbaler och armar som hulken så kommer du behöva en kralligare rigg än om du kör ett avskalat loungeband.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
-
- Medlem
Jo, funderingarna var lite mer åt det hållet: Hur mkt kräm är det nödvändigt att ha själv när utljudet på större ställen ändå blir rattade av någon annan.
-
- Medlem++
Jag kör själv på en eller två tolvtummare och en 500w miniförstärkare. Andra gillar att köra åtta tiotummare och en 300w rörstärkare.. andra vill ha fyra tiotummare och fyra femtontummare med en massa förstärkeri.. beror mkt på hur mkt du vill höra dig själv. Sen är dwt skillnad på stärkare och stärkare precis som allt annat. Köp något billigt begagnat som ser ut att fungera så kan du sälja och få igen pengarna om du är missnöjd.
- - - - - - - - - - - - - - -