Volvo som inte startar
- Tripod
- Medlem++
Volvo som inte startar
Hustrun har en Volvo 945 aut. Den har två gånger bara stannat. Motorn hackar till och blir kraftlös och sen dör den. Sedan inte tillstymmelse till tändning. Ström finns, så startmotorn går. Sedan har bilen stått ett antal timmar och sedan startar den som om ingenting har hänt.
Idag skulle jag åka iväg för att fotografera bilen inför en blocketannons. Jag kom 25 meter. Sedan var det stopp. Blev stående fortfarande på vår tomt (fast med bra fotobakgrund).
Det som förvånar mig är att den fortfarande är död trots en massa timmars vila.
Jag har funderat på glappkontakt nånstans, i batterianslutning eller i tändsystemet. Kanske kondens i bensintanken eller nåt?
Jag har gått igenom och bytt alla säkringar som har med bilens drivsystem att göra.
Någon mer som har några tankar?
Idag skulle jag åka iväg för att fotografera bilen inför en blocketannons. Jag kom 25 meter. Sedan var det stopp. Blev stående fortfarande på vår tomt (fast med bra fotobakgrund).
Det som förvånar mig är att den fortfarande är död trots en massa timmars vila.
Jag har funderat på glappkontakt nånstans, i batterianslutning eller i tändsystemet. Kanske kondens i bensintanken eller nåt?
Jag har gått igenom och bytt alla säkringar som har med bilens drivsystem att göra.
Någon mer som har några tankar?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- BBQV
- Forumvärd
Re: Volvo som inte startar
Dottern hade en Seat som betedde sig likadant. Det var tydligen tändspolen som inte var ordentligt jordad.
- Tripod
- Medlem++
Ok. En sak till att kolla. Tack.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
-
- Medlem++
Hade samma problem med en VW-buss en gång i tiden.. det var solenoiden som var problemet.. jobbigt när den la av på motorvägen och man fick lägga sig med en sax under den och tjuvkoppla igång den.. innan vi fick reda på att man kunde göra det fick vi göra många ofrivilliga raststopp.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- Mr Spock
- Medlem++
Tripod skrev: Idag skulle jag åka iväg för att fotografera bilen inför en blocketannons.

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- Tripod
- Medlem++
Att solenoidfel kan innebära problem när man ska starta förstår jag. Men det borde väl inte stanna motorn när den redan går? Och det brukar väl bli ett tjut vid startförsök i och med att startmotorn inte får något motstånd och snurrar helt ohejdat?HirYoshima skrev:Hade samma problem med en VW-buss en gång i tiden.. det var solenoiden som var problemet.. jobbigt när den la av på motorvägen och man fick lägga sig med en sax under den och tjuvkoppla igång den.. innan vi fick reda på att man kunde göra det fick vi göra många ofrivilliga raststopp.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- jimbeam
- Medlem+
Dåliga tändstift?
-
- Medlem++
Kollat tändmodulen? Det är en del som kan spöka på gamla bakhjulsdrivna Volvo.
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
-
- Medlem++
Våran klickade till när man vred om nyckeln, men den tände liksom inte... och den la ändå av när man körde...Tripod skrev:Att solenoidfel kan innebära problem när man ska starta förstår jag. Men det borde väl inte stanna motorn när den redan går? Och det brukar väl bli ett tjut vid startförsök i och med att startmotorn inte får något motstånd och snurrar helt ohejdat?HirYoshima skrev:Hade samma problem med en VW-buss en gång i tiden.. det var solenoiden som var problemet.. jobbigt när den la av på motorvägen och man fick lägga sig med en sax under den och tjuvkoppla igång den.. innan vi fick reda på att man kunde göra det fick vi göra många ofrivilliga raststopp.
- - - - - - - - - - - - - - -
- anthax
- Medlem+
Igenkleggat bränslefilter är min gissning.
Bilen går så länge det är soppa i ledningen, men eftersom det är nästan stopp drar motorn i sig det som finns men dör när det tar slut, sen när bilen står ett par timmar fuktar det genom om klegget ligger "rätt" i filtret.
En annan gissning är det inte på de där som det sitter en extra bränslepump ungefär vid framsätena som kan krångla?
Bilen går så länge det är soppa i ledningen, men eftersom det är nästan stopp drar motorn i sig det som finns men dör när det tar slut, sen när bilen står ett par timmar fuktar det genom om klegget ligger "rätt" i filtret.
En annan gissning är det inte på de där som det sitter en extra bränslepump ungefär vid framsätena som kan krångla?
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
- Svensson
- Forumvärd
Tror inte att det är bränsleproblem IOM att den "självrepar" sig efter ett par timmar, känns mer som tex tändspolen redan är nämnt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- anthax
- Medlem+
Nästan igensatta filter kan ha dessa symptom, för att det är tillräckligt tätt för att inte gå, men det kryper genom bränsle så pass att det efter ett par timmar finns tillräckligt för att det ska gå att starta.
Kan även vara någon rostflaga i tanken som sugs för inloppet på tankpumpen gissningsvis.
Kan även vara någon rostflaga i tanken som sugs för inloppet på tankpumpen gissningsvis.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
- fieldflower
- Hedersmedlem
Lufttätt vid tanklocket = undertryck funderade jag på.
Men det brukar inte ta ett par timmar innan den går igång då...
Kanske värt ett försök nästa gång iaf att skruva av tanklocket och prova att få igång den.
Men det brukar inte ta ett par timmar innan den går igång då...
Kanske värt ett försök nästa gång iaf att skruva av tanklocket och prova att få igång den.
Medlem i PB50+
- Svensson
- Forumvärd
Kolla om den har gnista när den inte vill starta.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- Tripod
- Medlem++
Jag kan rapportera att det var reläet för bränslepumpen som stegvis gav upp. När det till sist gav upp definitivt, och inte självläkte längre så gick det att hitta.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- GurraG
- Medlem++
Jag tror att ni har glömt att ta kylvätska på förgasaren. Det var väl en Volvo Sonett hon hade?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic