Mor min har vid knappa 60 års ålder börjat spela obas och jag tänkte köpa henne en bok med text och ackord till klassiska "trubadurlåtar".
Någon som har något förslag?
Gärna då med låtar som en kvinna i 60-årsåldern kan tänkas uppskatta.
Tack på förhand!
Tips på gitarrbok
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re: Tips på gitarrbok
Du kan få en fil med 500 låtar med ackord av mig om du vill...?
En del är transponerade/förenklade, och huruvida hon gillar låtarna skall jag låta vara osagt, men det är ganska bred reppe i listan.
Men köpa dem får du inte...
En del är transponerade/förenklade, och huruvida hon gillar låtarna skall jag låta vara osagt, men det är ganska bred reppe i listan.
Men köpa dem får du inte...

Medlem i PB50+
- inber
- VIP medlem
Försök att hitta någon bok där det saknas låtar med F eller H i. Alldeles för svåra ackord för nybörjare, som inte behärskar barré. Men det kanske är önsketänkande...Jensa skrev:Mor min har vid knappa 60 års ålder börjat spela obas och jag tänkte köpa henne en bok med text och ackord till klassiska "trubadurlåtar".
Någon som har något förslag?
Gärna då med låtar som en kvinna i 60-årsåldern kan tänkas uppskatta.
Tack på förhand!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
inbers tips är kanon, fieldflowers var nästintill samma jag tänkte ge.. fixa en pärm och gör den fin, sen kan du skriva ut precis alla hennes favoritlåtar och sätta in i sagda pärm. 

- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det är ju en idé förstås - en presentpärm med ackords-låtar...HirYoshima skrev:inbers tips är kanon, fieldflowers var nästintill samma jag tänkte ge.. fixa en pärm och gör den fin, sen kan du skriva ut precis alla hennes favoritlåtar och sätta in i sagda pärm.
Men Inber - man måste ju inte ta barré på F...

B däremot är ett otyg! Om det inte är B7 - då är allt förlåtet.
Medlem i PB50+
- Mungi
- VIP medlem
Vispop! Den finns väl i flera volymer. Jag brukar se den för struntsummor på Myrorna och Stadsmissionen.
Annars finns ju väldigt många låtar med text och ackord på nätet, så tipset att göra en pärm är ju bra.
Annars finns ju väldigt många låtar med text och ackord på nätet, så tipset att göra en pärm är ju bra.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
-
- Medlem+
Vispop är bra. Låtarna är transponerade för att vara enklare att spela/sjunga och formatet på böckerna är smidigt.