I alla fall. Har börjat göra lite mer kontrabas-gig igen efter att ha legat väldigt lågt med det ett tag (typ ett och halvt år väldigt lite), en del jazz såklart men mer och mer åt blues/country-ish/americana/roots/pop-hållet (glasklart va

Jag har hittat ganska bra med, kanske otippat, de Spirocore-strängar som suttit på min bas sedan jag köpte den runt 2002. De har inte mycket (inget alls mer precist) kvar av Spirocore-zinget utan låter, spec ihop med K&K Bassmax, väldigt mjukt och träigt. Dock fortfarande med bra sustain och en lite "blommande" ton. Redan från början fanns mycket av den tonen i basen med de här strängarna, men den har "mognat" ännu mer...
Men. Jag ser också på strängarna att de börjar vara väldigt slitna. Fattas kanske annat efter 11-12 år där i a f de första 6-7 åren var väldigt flitigt spelande.
Jag har sjukt dålig koll på strängar, har egentligen aldrig testat en bas med sensträngar (eller syntetvarianter), utan mest spelat på min egen bas. Om jag nu ska byta ut mina slitna Spirocore, vad ska jag kika på för att inte förlora tonen och sustainen? Jag har inget problem med ifall det är strängar med lägre tension än Spirocore, fast det är inget måste då jag trivs rätt bra med de strängarna...
Jag spelar aldrig slap (skulle inte ens komma på tanken att försöka tror jag) och det enda jag spelat arco (frivilligt) är långa sluttoner i ballader, och så lär det förbli. Vill alltså ha en lite mörk, stor, träig ton men inte utan klang och sustain....om det nu finns.
Eller så kanske någon har ett set med fräschare 12 år gamla Spirocore att sälja till mig....?