Nyköpt Zoom MS-60B

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Nyköpt Zoom MS-60B

Inlägg av Ente »

Hejsan, har nyligen öppnat mitt paket med en Zoom MS-60B stompbox och gjort en liten test på att bygga ihop patchar till effekter. Här är mitt första inspelningsförsök, avkortat, svajjigt, och lite missar men iaf jag.. :-) En vecka efter en karpaltunnelsoperation, så högerhanden är vääldigt stel, men bra att lära sig spela med rakare handled kanske. :-).
Finns hur mycket roligt som helst att kombinera, mer än vad jag har hört talas om, och definitivt mer än vad jag behöver :-).. Just DÄRFÖR ville jag ha den...
Effekter + ingående patchar:
Wha-Wah = DI5-160Comp-BassAutoWah
Dist = 160Comp-BottomB-BassMuff
Flanger = BassParaEQ-BassFlanger-OptComp
[soundcloud]http://soundcloud.com/ente4prez/ente-nib2[/soundcloud]

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Nyköpt Zoom MS-60B

Inlägg av blackparkas »

Som jag skrev i en annan tråd så har jag en i butiken som jag testat litegrann.

Finns några synth-prylar i den som helt klart är användbara!
Tycker att själva upplägget är lite rörigt på dem, men jag TROR att jag kommer stoppa en på pedalbordet.

Är väl tre bassynthvarianter i den och alla tre är egentligen användbara.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem

Inlägg av Rut66 »

Utveckla gärna denna tråd ytterligare. Tex med skillnaderna mellan B3:an och MS-60B.
Hur funkar det med flera effekter samtidigt i patcher?
Läste lite grann på TalkBass men blev inte klok på hur det funkar.
Sandberg Ida Nielsen 5-Str, Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, "Bojsänket" (Svinbra HPD-jazz), Yamaha BB2000, Yamaha JB500R, Epiphone Zenith, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, TKS1126 x2, Ibanez Promethean
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Angående MS-60B så finns den en himla massa kända (och okända) simulerade effektpatchar av alla sorter, filters, distar, delayer, kompressorer, DI's och förstärkare. Det finns många färdiga kombinationer(effekter) som man kan förändra eller låta vara som dom är, eller så kan man bygga helt egna där man kan kombinera flera patchar i en kedja till en effektkedja. Man kan prova sig fram och flytta om patcharna i effektkedjan. Det går även att spara undan en egen eller moddad effektkedja som ett nytt namn. Samtliga patchar kan man ändra flertalet parametrar på. Upp till 4 stycken effektkedjor kan väljas till att växla mellan mha switchen. Exempel på 3 effektkedjor jag gjort och gillar (just nu):
Effekt ingående 'patchar'
Wha-Wah = DI5-160Comp-BassAutoWah
Dist = 160Comp-BottomB-BassMuff
Flanger = BassParaEQ-BassFlanger-OptComp
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Är grymt sugen på en, men har läst några amerikan haft problem med brum/brus/oljud i studiosammanhang. Är det nåt du har märkt?
Tänkte ha den som kombinerad kompressor och stämpedal för att spara plats på mitt PTnano. Resten är en trevlig bonus:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Lite sugen på den där, tack för klippet.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Det jag har märkt är ett påtagligt brus och 'rundgång' även på låg volym i min dist-kedja, det försvinner om jag drar ner tonen på basen, fast det är kanske en egenskap just med dist/OD, ska kolla senare i vilken av de ingående delarna i dist-kedjan som orsakar brummet. Annars är den tämligen tyst..
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Lite mer ljudprov i turordning enbart fingerspel vilket inte gör alla effekter rättvisa. Bara en grov jämförelse. :-)
En del skulle även behövas köras på hårdare, men nu spelas i princip alla snuttar likadant förutom en del delay mm som har långt eftersläp..

Alla färdigbyggda effekter som finns. Inga nivåer eller parametrar förändrade.
[soundcloud]https://soundcloud.com/ente4prez/zoom-m ... a-effekter[/soundcloud]

Alla befintliga effekttyper som kan moddas och adderas ihop till en effekt. Inga nivåer eller parametrar förändrade.
[soundcloud]https://soundcloud.com/ente4prez/zoom-m ... fekt-typer[/soundcloud]
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Kul med lite ljudprov av MD-60B. Även om jag är supernöjd med min B3:a kan jag inte låta bli att vara intresserad av en sån här kompakt sak också...
Skriv svar