Några flugfiskare här? :-)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Några flugfiskare här? :-)

Inlägg av ventus »

Åker till Sälen / Stöten camping nästa vecka. Någon som fiskat där eller runt omkring och kan rekommendera några bra platser? :-)
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Några flugfiskare här? :-)

Inlägg av blackparkas »

Aldrig i livet!!!

Ni fjollfiskare sabbar ju glädjen för oss bäckmetarkonnässörer!!!

Finns en å 5 minuter hemifrån med fint Harr/Öringsfiske som nyligen stängdes för mete med mask..
Precis som att fiskarna sväljer en mask mer än en fluga...

TÖNTIGT!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag fiskar fluga med pinsam oregelbundenhet men kul är det , speciellt torrfluga då man kan se hugget.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Re: Sv: Några flugfiskare här? :-)

Inlägg av ventus »

Rätt åt er parkas...rent slakteri det där ju :-D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag flugfiskar och binder, även om hjärtoperationen satte P för fiske den här sommaren. Har inga tips om Sälen dock - helgfiskar gör jag i fulvatten i närområdet, och för finfisket har hustruns släkt en fjällstuga en dagsvandring från Kaitum :-P
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Vet inte om jag vågar kalla mig flugfiskare, men jag fiskar ibland med flugspö.
Men jag är helt värdelös på detta.
Så ta inga råd från mig.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Jag har flugfiskat en gång i början av 90-talet. Det gav inte mersmak.
Min framlidna hustrus familj har en stuga i Hotagen i Jämtland.
När vi var där ett gäng från södern, lockade en av hennes flugfiskeaficionadokusiner med oss på flugfiske i Rakvattnet, eller va fan det hette.
Han lärde oss att binda flugor kvällen innan den stora dagen.
Där stod vi 8 pers en hel dag och trasslade in oss i varandras linor. Ingen fick napp på hela dan.
Det var så tjockt med mygg och knott att man knappt såg handen framför sig, trots att jag kedjerökte John Silver utan filter för att håll dem på avstånd.
Jag som vanligtvis är en lugn, balanserad, närmast flegmatisk person, fick till slut raptus.
Kastade mig i bilen, körde hem till stugan, kastade mig i Hotagssjön, för att kyla ner insektsbetten.
Tände en brasa i öppna spisen och hällde upp ett stort glas whisky.

Mitt råd är alltså, hoppa flugfisket och gå direkt på badet, brasan och whiskyn.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men det är nog närmast myggfritt i Sälen nu! :D

Iofs så finns det de där som vi alltid kallat "sven" små små små knott-liknande jobbiga rackare som man inte ser nästan och som biter nå grymt...
De är jobbiga.

Autan brukar funka på de där rackarna dock, men allra bäst är myggnät, kepa och heltäckande klädsel... Helst handskar... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

Flugfiskar och binder. Sista tiden har det dock blivit i saltvatten pga min geografiska belägenhet. Har bekantat mig med bonefish vilket var fantastiskt. Skall nu försöka ge mig på tarpon.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det finns även dom som flugfiskar haj
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

midlifecrisis skrev:Flugfiskar och binder. Sista tiden har det dock blivit i saltvatten pga min geografiska belägenhet. Har bekantat mig med bonefish vilket var fantastiskt. Skall nu försöka ge mig på tarpon.
Såg ett par video på Youtube för inte så länge sen...både tarpon och bonefish är roliga att få på fluga, vilka fighters ojoj... :-)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

ventus skrev:
midlifecrisis skrev:Flugfiskar och binder. Sista tiden har det dock blivit i saltvatten pga min geografiska belägenhet. Har bekantat mig med bonefish vilket var fantastiskt. Skall nu försöka ge mig på tarpon.
Såg ett par video på Youtube för inte så länge sen...både tarpon och bonefish är roliga att få på fluga, vilka fighters ojoj... :-)
Bonefish är otroligt kul! Man brukar fiska dem på ca 2-3 dm djup. Dom hoppar inte men rusar rent obegripligt snabbt. Mycket lätt att bränna fingrar på rullen.
Jag har sent tarpon simma omkring nere i en hamn. Monster i 50 kg klassen som utstrålar en enorm kraft. När man ser undrar man om det överhuvudtaget är möjligt att veva in dem.
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av ventus »

midlifecrisis skrev:
ventus skrev:
Bonefish är otroligt kul! Man brukar fiska dem på ca 2-3 dm djup. Dom hoppar inte men rusar rent obegripligt snabbt. Mycket lätt att bränna fingrar på rullen.
Jag har sent tarpon simma omkring nere i en hamn. Monster i 50 kg klassen som utstrålar en enorm kraft. När man ser undrar man om det överhuvudtaget är möjligt att veva in dem.
När du har chans att flugfiska så fin fisk,klart du ska göra det :-) kolla in det här http://www.youtube.com/watch?v=xKKuqkQNBoE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Coolt med saltvattensfiske, skulle vara kul att testa :-)

För mig är ändå harrfiske i stilla vatten med torrfluga och riktigt lätta grejor det roligaste som finns utanför scenen och sängen.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

ventus skrev:
midlifecrisis skrev:
ventus skrev:
När du har chans att flugfiska så fin fisk,klart du ska göra det :-) kolla in det här http://www.youtube.com/watch?v=xKKuqkQNBoE" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser enormt kul ut!
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Taurus skrev:Coolt med saltvattensfiske, skulle vara kul att testa :-)

För mig är ändå harrfiske i stilla vatten med torrfluga och riktigt lätta grejor det roligaste som finns utanför scenen och sängen.
Är nog tvungen att hålla med här. Men att vada i en lagun i ett mangroveträsk med alligatorer, småhaj, stingrockor och följa spåren av ett bonefishstim är också otroligt spännande.
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja shit, Harrarna är rätt roliga!!

Jösses amalia vilka kraftpaket det är redan som småfisk.
Har fått 20 Harrar i höst, förmodligen fler, mellan 15-35cm och även de minsta ålar som en orm när man försöker kroka av, grymt imponerande vilka krafter det finns i de små fiskarna...!

Användarvisningsbild
Coltrane
Medlem

Inlägg av Coltrane »

Har flugfiskat och bundit de senaste 10 åren nu. Fiskar väl efter mesta, gädda, id, abborre, öring, harr och lax. Det är galet roligt. Minst sagt frustrerande ibland.

Bilden är från i somras, en fin lax på 9,9 kilo
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Vilken fräning!!

Vågar inte fiska lax, alla får ju så stora, mina prylar skulle gå sönder....

Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Coltrane skrev:Har flugfiskat och bundit de senaste 10 åren nu. Fiskar väl efter mesta, gädda, id, abborre, öring, harr och lax. Det är galet roligt. Minst sagt frustrerande ibland.

Bilden är från i somras, en fin lax på 9,9 kilo
Bild
Vansinnigt vacker fisk!
Bifogar en bild på undertecknad med en bonefish. Den där lilla rackaren tömde rullen på halva backingen på bara några sekunder.

Bild
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev:

Är nog tvungen att hålla med här. Men att vada i en lagun i ett mangroveträsk med alligatorer, småhaj, stingrockor och följa spåren av ett bonefishstim är också otroligt spännande.
Mitt spänningsbehov är inte större än att jag nöjer mig med fjällvatten i stället för mangroveträsk, mygg istället för stingrockor, kungsörn i stället för alligatorer och följa spåren av harr som sippar nattsländor ;-)
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Jag flugfiskade mycket "förr" när jag bodde i Norrland. De senaste två somrarna har jag dock inte så mycket som "doppat tafsen"
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Taurus skrev:
midlifecrisis skrev:

Mitt spänningsbehov är inte större än att jag nöjer mig med fjällvatten i stället för mangroveträsk, mygg istället för stingrockor, kungsörn i stället för alligatorer och följa spåren av harr som sippar nattsländor ;-)
:tummenupp:
Fast myggen klarar jag mig utan...
-Freddie Mercury
Skriv svar