THE WINERY DOGS fet. Billy Sheehan
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: THE WINERY DOGS fet. Billy Sheehan
En massa gnäll!
Hot shit!

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- bootsy
- Medlem+++
Sunken skrev:Är det bara jag som inte riktigt tål basljudet?
Bra spelat och så, men ljudet?
Det har alltid varit min invändning mot Billy Sheehan. Han lirar verkligen skitbra, i synnerhet när han inte fjantar på med alltför mycket tappingdynga. Men hans sound pendlar mellan irriterande och outhärdligt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem+
Här kom en till:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=avwo76gGTDw[/youtube]
Jag har en soft spot för alla inblandade men det känns litet som samma låt en gång till?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=avwo76gGTDw[/youtube]
Jag har en soft spot för alla inblandade men det känns litet som samma låt en gång till?
- TFR
- Medlem+
Jag tycker det är svinbra på alla sätt, grymt spel, grym sång och riktigt bra låtar.
Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.
Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.
Innerst inne är vi alla hårdrockare.
-
- Medlem
Tycker precis som Simon att Portnoy är överskattad något å det grövsta. Verkar EXTREMT jobbig som person också vilket jag har svårt att blunda för.
Däremot är detta något av det bättre han gjort på senare år. Kan vara dock för att jag gillar Sheehan. Och jag gillar faktiskt bastonen här. Men sången är nog det bästa.
Däremot är detta något av det bättre han gjort på senare år. Kan vara dock för att jag gillar Sheehan. Och jag gillar faktiskt bastonen här. Men sången är nog det bästa.
-
- Medlem
Det var ju en ruggigt bra sångare!
- Liten
- Hedersmedlem
I den meningen hittar jag inte något jag kan hålla med om.. Jag försöker, men nej.TFR skrev:Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.

- TFR
- Medlem+
HeheLiten skrev:I den meningen hittar jag inte något jag kan hålla med om.. Jag försöker, men nej.TFR skrev:Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.

Personligen tycker jag att båda är grymma, Kotzen vinner sångmässigt, men Sykes gitarrmässigt. Men det är ju min åsikt.

Schatz P. HPD P.
- Liten
- Hedersmedlem
Smaken är som baken. I min bak sopar Kotzen banan med Sykes.. Men det är ju aldrig för sent att ändra sig! Har du något den gode John har spelat på som jag missat?TFR skrev:HeheLiten skrev:I den meningen hittar jag inte något jag kan hålla med om.. Jag försöker, men nej.TFR skrev:Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.vet att det råder delade meningar om herr Sykes, men jag menade att deras första val var Sykes, men han tycktes inte få tummen ur, så de valde Kotzen istället.
Personligen tycker jag att båda är grymma, Kotzen vinner sångmässigt, men Sykes gitarrmässigt. Men det är ju min åsikt.

- Doningen
- Medlem+
Lyssnade först och blev sedan förvånad när jag såg att han spelade med fingrarna. Tyckte det var märkligt/imponerande (välj själv) att han får till ett sånt "plektrumljud" med bara nävarna. Men så kom jag på att det lät likadant i Mr. Big.bootsy skrev:Sunken skrev:Är det bara jag som inte riktigt tål basljudet?
Det har alltid varit min invändning mot Billy Sheehan. Han lirar verkligen skitbra, i synnerhet när han inte fjantar på med alltför mycket tappingdynga. Men hans sound pendlar mellan irriterande och outhärdligt.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- TFR
- Medlem+
Liten skrev:Smaken är som baken. I min bak sopar Kotzen banan med Sykes.. Men det är ju aldrig för sent att ändra sig! Har du något den gode John har spelat på som jag missat?TFR skrev:HeheLiten skrev:I den meningen hittar jag inte något jag kan hålla med om.. Jag försöker, men nej.TFR skrev:Undrar dock hur det hade låtit om de inte sparkat John Sykes. Kotzen är så att säga ett andrahands val.vet att det råder delade meningar om herr Sykes, men jag menade att deras första val var Sykes, men han tycktes inte få tummen ur, så de valde Kotzen istället.

Men kolla upp Lizzy Reading -83, Whitesnake Berns Stockholm -84, Whitesnake Japan -84 (Whitesnake kan du säkert hitta på tuben) eller hans medverkan på Derek Sherinians soloplatta Mythology. Sen tycker ju jag att hans soloplattor piskar Kotzens med hästlängder.
Tur att smaken är som baken..

Schatz P. HPD P.
- eeakga
- VIP medlem
Tycker att Blue Murder-plattan är bland det bästa Sykes har gjort.
- TFR
- Medlem+
Jag håller med, första BM är riktigt bra så när som på texterna. Han tycks ha försökt att skriva "Coverdale-texter", men helt missat Coverdales charm.eeakga skrev:Tycker att Blue Murder-plattan är bland det bästa Sykes har gjort.
Andra BM-plattan är ok, men ingen jättehöjdare. Däremot är ju liveplattan Screaming Blue Murder - Decicated to Phil Lynott helt makalös! Precis som hans soloplattor tyvärr bara släppt i japan, men väl värd pengen om man hittar den.
Intressant att tråden kom att handla om en gitarrist..

Schatz P. HPD P.
- jisac
- VIP medlem
"Klonk"bootsy skrev:Sunken skrev:Är det bara jag som inte riktigt tål basljudet?
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Winery Dogs album släpptes idag på iTunes Sverige. Jag köpte.
-
- Medlem+++
Recension! Jag är sugen på att köpa skivan jag också.bjelkeman skrev:Winery Dogs album släpptes idag på iTunes Sverige. Jag köpte.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Har bara lyssnat igenom plattan en och en halv gång, så jag kommer säkert att ändra mig senare, musik brukar växa när man lyssnar mer på den, eller bli tråkigt fort.
Desire och Elevate, de två ovan linkade videorna, är kanske det två bästa låtarna på albumet. Det finns ett gäng lugnare låtar blandat med det med lite mer drag. Ett par saker står ut för mig:
Jag gillade låtarna mer när jag också ser videon, och då är jag inte så intresserade i musikvideo normal. Jag vet inte vad det betyder.
Dessa gossar är jäkligt bra musiker, men soundet på plattan är ett ganska platt, komprimerat ljud. Jag lutar åt att det delvis beror på att de är bara tre instrument och Sheehans basljud ofta känns överkomprimerat och distat. Lite ljudmatta över det hela. Jag gillar Sheehan soundet, på ett par låtar. Men en hel platta blir lite mycket kanske. Det går att låta mer dynamiskt på tre pers, som andra har visat. Sen så känns texterna lite slätstrukna, eller så fattas det passion, eller så kanske sången är lite överväldigad i mixen, svårt att fokusera på den eller bli engagerad av den. Något är det i alla fall med sången.
Ett par riktigt bra låtar, men känns lite slätstruket i övrigt. Sist så, om jag var med på en sådan här platta så skulle jag vara skitnöjd! Det är lätt att vara kritiker, det är svårt att skapa något bra.
Desire och Elevate, de två ovan linkade videorna, är kanske det två bästa låtarna på albumet. Det finns ett gäng lugnare låtar blandat med det med lite mer drag. Ett par saker står ut för mig:
Jag gillade låtarna mer när jag också ser videon, och då är jag inte så intresserade i musikvideo normal. Jag vet inte vad det betyder.
Dessa gossar är jäkligt bra musiker, men soundet på plattan är ett ganska platt, komprimerat ljud. Jag lutar åt att det delvis beror på att de är bara tre instrument och Sheehans basljud ofta känns överkomprimerat och distat. Lite ljudmatta över det hela. Jag gillar Sheehan soundet, på ett par låtar. Men en hel platta blir lite mycket kanske. Det går att låta mer dynamiskt på tre pers, som andra har visat. Sen så känns texterna lite slätstrukna, eller så fattas det passion, eller så kanske sången är lite överväldigad i mixen, svårt att fokusera på den eller bli engagerad av den. Något är det i alla fall med sången.
Ett par riktigt bra låtar, men känns lite slätstruket i övrigt. Sist så, om jag var med på en sådan här platta så skulle jag vara skitnöjd! Det är lätt att vara kritiker, det är svårt att skapa något bra.
- TFR
- Medlem+
Det där sista var bra sagt!
Schatz P. HPD P.
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
De låter mycket bättre live än på platta tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=2IQlu6Z599A" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- blackparkas
- Medlem++++
Mr Praline skrev:Om det bara hade varit musik utan video och du inte visste vem som var trummis, hade det spelat någon roll?Simon Andersson skrev:och en annan trummis. vemsomhelst.nu...Liten skrev:Lovley! \m/
Men hade inte Marco Mendoza passat in bättre i looken och vart mer "lik" Kotzen på scen i både röst och 2-dagarsskägg?
Klart, bokhyllan Billy passar ju nästan överallt.
Gillar't som attan!
Förstår inte varför Portnoy är så avskydd. Precis som att man "ska" ogilla Apple "bara för att" ska man tydligen ogilla Portnoy också...
Jag gillar inte Portnoys trumspel.
Har inget med honom som person eller något annat att göra.
Japp, han är skittekniskt skillad och i Dream Theater passade han ju bra tills han sabbade hela bandet..
Men sådan här musik ska han hålla sig ifrån... Totalt osväng är vad det är... vilket inte passar till den där musiken...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Time Machine och The Dying är ju fantastiska.
Även om just dessa låtar verkligen visar på Portnoys inkompetens...
Speciellt Time Machine...
Även om just dessa låtar verkligen visar på Portnoys inkompetens...
Speciellt Time Machine...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215