Hjälp mig ratta...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Bullen
Medlem++

Hjälp mig ratta...

Inlägg av Bullen »

Jag tog med mig min jazzbas till repet idag och lyckades få till det bästa basljud jag nånsin haft. Dimarzio model J, båda på fullt in i sansamp och sen lagom med drive på toppen. Lite scoopad karaktär både från mickarna och sansampen men boostade ordentligt med mid nånstans mellan 600-800 på toppens EQ. Problemet är då att hela köttigheten och det goa klonket från jazzbasen bara drunknar i ljudbilden trots mycket mid och vrider jag på mer så tränger det visserligen igenom men tappar hela soundet. Så har någon några bra tips på att ratta jazzbas, och ni som har lite hängmatte ljud, hur gör ni för att höras bra? Vi har mkt partier med endast bas och trummor och vid de stunderna kan jag säga att tårarna nästan sprutade för det lät så jävla rätt, ett sound jag sökt i åratal. Men det vill alltså inte funka med helheten och gitarrljudet blir svårt att ändra på. Att dista och tillföra diskant eller vrida på bright-ratten tillförde inget heller. Vad ska jag tänka på nästa rep när jag ska EQ:a?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Re: Hjälp mig ratta...

Inlägg av bassace »

Testa att inte boosta något alls utan tvärtemot minska de frekvenser du inte vill ha med och kompensera med höjd volym.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Eller skruva bort lite botten från gitarrerna...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

BBQV skrev:Eller skruva bort lite botten från gitarrerna...
+1
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

bassace skrev:Testa att inte boosta något alls utan tvärtemot minska de frekvenser du inte vill ha med och kompensera med höjd volym.

Ska leka lite mer med miden, har boost/cut-ratt som går göra rätt mkt med.
BBQV skrev:Eller skruva bort lite botten från gitarrerna...
Ska lite försiktigt föreslå detta :D
Dock väldigt lite botten som det är, de håller det på minimum för att få tydligare "druttar" som de kallar sitt tuggande på de där tunna tönt-strängarna.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Vad spelar ni för sorts musik ?
Fårfiol -98.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Thrash-döds-black-grind-rocknroll........:)
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Hade själv en smått religös upplevelse för en tid sedan. När jag efter mycket testande, ensam, hittade mitt drömljud med sansamp och en agro pedal som grund. Men det ljud och dom prylar jag skaffat gick fetbort i helheten på ett liknande sätt som du ovan beskriver. Vad jag kom fram till är att VT-n och Programmable för min del går bort, för mig och helheten. Min lösning och uppenbarelse blev Tonehammer och senare DB751 och Tonehammer 500. Dessa prylar visade mig att "mid" inte behöver vara någonting läskigt och de trycker på där det behövs på rätt sätt. Vet att många kombinerar VT och Tonehammer pre och är mycket nöjda.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

Bullen skrev:Jag tog med mig min jazzbas till repet idag och lyckades få till det bästa basljud jag nånsin haft. Dimarzio model J, båda på fullt in i sansamp och sen lagom med drive på toppen. Lite scoopad karaktär både från mickarna och sansampen men boostade ordentligt med mid nånstans mellan 600-800 på toppens EQ. Problemet är då att hela köttigheten och det goa klonket från jazzbasen bara drunknar i ljudbilden trots mycket mid och vrider jag på mer så tränger det visserligen igenom men tappar hela soundet. Så har någon några bra tips på att ratta jazzbas, och ni som har lite hängmatte ljud, hur gör ni för att höras bra? Vi har mkt partier med endast bas och trummor och vid de stunderna kan jag säga att tårarna nästan sprutade för det lät så jävla rätt, ett sound jag sökt i åratal. Men det vill alltså inte funka med helheten och gitarrljudet blir svårt att ändra på. Att dista och tillföra diskant eller vrida på bright-ratten tillförde inget heller. Vad ska jag tänka på nästa rep när jag ska EQ:a?
Heja På Bullen!
Men vet du, jag har en grej som löser det där problemet, på lång sikt. :mrgreen:
Shut up and play yer guitar!
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Bullen skrev:Thrash-döds-black-grind-rocknroll........:)
Då är jag nog inte mycket till hjälp . gammal pudelrockare som man är :)
Fast kom och tänka på att en EQ-pedal skulle nog funka .
Dvs ratta in ditt bra ljud som funkar utan guranister!
Sen rattar du in ett ljud som funkar med guranisten på EQ-pedalen .
Voila ! Problemet löst !
Fårfiol -98.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Hågge skrev:Hade själv en smått religös upplevelse för en tid sedan. När jag efter mycket testande, ensam, hittade mitt drömljud med sansamp och en agro pedal som grund. Men det ljud och dom prylar jag skaffat gick fetbort i helheten på ett liknande sätt som du ovan beskriver. Vad jag kom fram till är att VT-n och Programmable för min del går bort, för mig och helheten. Min lösning och uppenbarelse blev Tonehammer och senare DB751 och Tonehammer 500. Dessa prylar visade mig att "mid" inte behöver vara någonting läskigt och de trycker på där det behövs på rätt sätt. Vet att många kombinerar VT och Tonehammer pre och är mycket nöjda.
Härligt! Aguilars prylar är man ju ständigt nyfiken på!
Elfström skrev:Heja På Bullen!
Men vet du, jag har en grej som löser det där problemet, på lång sikt. :mrgreen:
Jasså? Utveckla! :D
trikloretylen skrev:Då är jag nog inte mycket till hjälp . gammal pudelrockare som man är :)
Fast kom och tänka på att en EQ-pedal skulle nog funka .
Dvs ratta in ditt bra ljud som funkar utan guranister!
Sen rattar du in ett ljud som funkar med guranisten på EQ-pedalen .
Voila ! Problemet löst !
Bra tips!
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

UTVECKLAR

Bild

Finns även med grafisk EQ. :lol:

:vinkar:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

image.jpg
image.jpg (47.28 KiB) Visad 902 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
:vinkar:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Hågge skrev: Dessa prylar visade mig att "mid" inte behöver vara någonting läskigt och de trycker på där det behövs på rätt sätt.
Precis så! Jag tycker att mitt "bandljud" låter helt förkastligt, äckligt middigt när jag spelar ensam. Men med gitarr, trummor, keyboard och sång så sitter det som en smäck! Gick från scoopad EQ efter jag köpte ny stärkare i vintras, till att byta från nickel till Cobalt strängar (bright-middiga), M6 med mid ordentligt uppskruvat, till B7K med mycket låg och hög mid och spelar på stallmicken. Mid, mid, mid. :kär:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jaja jag ska köpa en M6/M9, nån gång då jag är rik ;)

Ja visst är det så att ett fungerande ljud sällan låter "snyggt" ensamt för sig, bara det att det jag rattade fram hade varit så jävla snyggt om det var fungerande ;) Och det måste gå ratta till på nåt sätt, finns ju drösvis med metalbasister som har lite hängmatta som ändå sticker ut och ligger rätt i mixen.
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Handlar nog som sagt väldigt mycket om att övertyga resterande bandmedlemmar om att ge f i ditt frekvensområde!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Jag kör med lite hängmatta men jag gör som så att jag drar inte ner på midden utan har den rakt upp, sen boostar jag basen och lite diskant. Då får iaf jag hängmatte karaktär men ändå med mid kvar i ljudet
Senast redigerad av RolleHarris den mån 02 sep 2013, 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Vi har avhandlat detta problem i flera trådar, tror jag. Det basljud som låter fett och mulligt och trevligt i musikaffären eller när man är själv drunknar helt i ett band.

En P-bas låter klonkigare och inte lika bra som en jazzbas om man spelar ensam. Men P-basens stora popularitet kommer sig till icke ringa del av att den skär igenom en ljudbild på ett mycket bra sätt.

Så jag tror inte din lösning är att investera i tokdyra rörtstärkare (även om det i och för sig säkert är trevligt), Möjligen kan det hjälpa om man kör på 15-tumshögtalare om man istället byter till en fyrtia. Du måste prova dig fram till ett "fulare" ljud: dra upp midden. backa lite på basfrekvenserna. Jag behöver väl inte tillägga att man bör vara försiktig med otäck diskant..?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Lösningen är att kicka gitarristerna. Nä, får nog faktiskt bli att fortsätta spela t-bird då det funkar klockrent i de flesta situationer och ev. leta EQ-pedal att ha vid de partier där basen ska låta tydligt ensam.
Dödsthrash från småland
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

hitman skrev:Vi har avhandlat detta problem i flera trådar, tror jag. Det basljud som låter fett och mulligt och trevligt i musikaffären eller när man är själv drunknar helt i ett band.

En P-bas låter klonkigare och inte lika bra som en jazzbas om man spelar ensam. Men P-basens stora popularitet kommer sig till icke ringa del av att den skär igenom en ljudbild på ett mycket bra sätt.[...]
Na, P-basens popularitet beror mest på att den var först och att massa gamla basidoler och hjältar har spelat på den... Att den per automatik skär genom en ljudbild håller jag icke med om, inte jämfört med jazzbasen som med solad stallmick få ett ytterst genomträngade ljud....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Du kör mkt dist förstår jag. SansAmp är ju rätt scoopad som sagt.. testa att lägga till en middig pedal ihop med SansAmpen, t ex en Fulltone BassDrive eller en Xotic BB Bass preamp-pedal och sedan ratta och trixa lite. - Övrigt, du kanske har mkt lågbas pådraget som dränker den viktiga midden?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

Lite som basmartin var inne på. Rulla av lite på hals eller stallmick så kommer basen ut bättre i ljudbilden.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4
//Emil
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Det här är anledningen till att jag inte gillar SansAmpen: den dränker dig i ljudet av allt annat.
En Jazzbas kliver fram ur skuggorna om man lyfter 220-250 Hz. Tänk på att ditt basljud inte KAN vara snyggt om du ska höras; in med kartongklangen så låter du tråkigt på egen hand, men sitter som en smäck i ljudbilden. Runt 800 Hz, förresten, boostar man lite där gör man en P-bas till en P-bas...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

bassmayhem skrev: Runt 800 Hz, förresten, boostar man lite där gör man en P-bas till en P-bas...
Det är lite kul att du pekar ut just 800 Hz. När jag lirar hemma för mig själv så drar jag alltid ner mellanregistret runt 800 Hz. Då låter det skitbra.

Hemma, själv alltså. Jag har inte ens kommit på tanken att försöka göra det med bandet. För precis som många före mig konstaterat, så är det de fula frekvenserna som gör att man hörs i en bandsituation. Det var också därför som jag hatade P-basar i över 30 år, de låter ganska trist och fult när man spelar själv. Men jäklar vad det låter bra i en bandsituation.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar