Jag har insett att jag vill ha en akustisk gitarr. Inget dödsavancerat, utan helt enkelt något man kan sitta hemma och plinka på. Jag har en Harley Benton akustisk bas som det inte är några egentliga fel på, med tanke på att den kostade 1500kr. Så jag kollar Thomann och visst har dom en vänsterhänt akustisk gitarr för knappa femhundringen.
Är det någon som har en Harley Benton-gitarr och kan säga ungefär hur kvalitén är? Jag förväntar mig inga underverk, men att den går att spela på vore ju klart en fördel.
EDIT: Den jag funderar på är den här: http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbd120bk_lh.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Snygg är den!
Harley Benton o-bas?
- FreCKo
- Medlem++
- Dansk_se
- Medlem
Re: Harley Benton o-bas?
Jag fick en rusta-acke i födelsedagspresent av min far för ett par år sen eftersom han ville ha tillbaks sin gitarr som jag hade lån-stulit av honom. Jag trodde Harley Benton bara fanns att köpa på Thomann men det sitter ett klistermärke på insidan på den här där det står Harley Benton. Däremot står det ingenting på huvudet...
Hur som helst så är det en helt OK gitarr efter lite jobb. Fick såklart byta strängar och justera dragstången lite, efter det var det inga problem att spela. Sen släppte stallet men det var bara att limma dit igen.
Bonus var att man fick med ett extra set kassa strängar, ett plektrum som redan var av samt en stämpipa som inte stämde nånstans:D
Har dock ingen aning om just den modellen finns som vänsterhänt...
Hur som helst så är det en helt OK gitarr efter lite jobb. Fick såklart byta strängar och justera dragstången lite, efter det var det inga problem att spela. Sen släppte stallet men det var bara att limma dit igen.
Bonus var att man fick med ett extra set kassa strängar, ett plektrum som redan var av samt en stämpipa som inte stämde nånstans:D
Har dock ingen aning om just den modellen finns som vänsterhänt...
Bas.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re: Harley Benton o-bas?
Jag har en HB ES-335-modell.
Finns lite att klaga på:
1. Banden uppe vid oktaven och bortom är såpass ojämna att vissa toner helt enkelt inte finns. Bortom strängsurr - det tar i nästa band helt och hållet.
2. Stallet (eller stränghållaren kanske snarare) var det lite väl entusiastiskt borrat för så det kröp ur av sig självt, och sitter numera fast med superlim.
Nu har jag gjort slide-gitarr av den så det där med banden spelar ingen roll, och stallet sitter ju fast nu, så nu funkar den finfint.
Personligen... hade jag hostat upp en liten slant till och köpt något man kan lita på lite mer, om jag hade varit på jakt efter ackegura.
Finns lite att klaga på:
1. Banden uppe vid oktaven och bortom är såpass ojämna att vissa toner helt enkelt inte finns. Bortom strängsurr - det tar i nästa band helt och hållet.
2. Stallet (eller stränghållaren kanske snarare) var det lite väl entusiastiskt borrat för så det kröp ur av sig självt, och sitter numera fast med superlim.
Nu har jag gjort slide-gitarr av den så det där med banden spelar ingen roll, och stallet sitter ju fast nu, så nu funkar den finfint.
Personligen... hade jag hostat upp en liten slant till och köpt något man kan lita på lite mer, om jag hade varit på jakt efter ackegura.
Medlem i PB50+