Jag och läsa ska ha en (gissar jag) all mountain cykel ! Kör mest stig och backe minst DH !
I vilket fall så är det riktigt kul och ett bra substitut för skidåkningen .
Kul! Jag blev mtb-frälst under en vecka i Idre i somras. Har aldrig testat förr o det var ju vansinnigt kul! Nu klurar jag mest på hur jag ska få mest hoj för pengarna - och det verkar ju vara ungefär som med musikprylar: tysk postorder äger!
Kanske inte helt MTB eftersom det är fråga om en singlespeed för urbant vinterbruk, men jag blev i dag klar med detta projekt och måste därför belasta er med lite bilder. Det är alltså min gamla MTB från ca 1995 som länge varit ur bruk pga slutkörda växlar och allmänt slitage.
Orsaken till att jag överhuvudtaget inledde projektet var att ramen är prima 4130-stål med bakdropouts som lämpar sig för singlespeed (moderna ramar funkar sämre):
Slutresultatet:
Filosofin var att använda gamla delar så långt som möjligt och skaffa nytt där det gamla är utslitet eller på annat sätt suboptimalt. Bakfälgen och framnavet måste bytas, så jag fick bygga båda hjulen på nytt. Styrstammen och styret var tungt och fult svetsat stål så de rök också. Singlespeedkonverteringen gjorde jag mha spacers från två gamla kassetter och en ny bakkugge. Utväxling 44/18. Cykeln blev drygt 2 kg lättare efter dessa ingrepp.
Nja, fixed gear kan kännas lite läskigt de första fem minuterna, men SS (som den här) har frihjul och är inte läskigare än en växelcykel.
Skulle kanske hellre ha gjort fixie av den, men jag ville behålla möjligheten att använda vanliga skor. Med fixed är SPD eller någon annan form av låspedaler obligatoriska. Lade sådana där dual-pedaler med SPD på ena sidan på den här.
Nja, fixed gear kan kännas lite läskigt de första fem minuterna, men SS (som den här) har frihjul och är inte läskigare än en växelcykel.
Skulle kanske hellre ha gjort fixie av den, men jag ville behålla möjligheten att använda vanliga skor. Med fixed är SPD eller någon annan form av låspedaler obligatoriska. Lade sådana där dual-pedaler med SPD på ena sidan på den här.
Fin cykel, något väldigt trevligt över den. Som en blandning mellan hårdgrovkörning i skog och konceptcykel. Det är den till synes låga styrstammen, väldigt trevlig.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Är det all eller kolfiber? Hur som jäkligt snygg, epic är härliga:-)
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Aluminium. Och det är faktiskt en Camber, lite mindre XC-tävlingscykel, lite mer lek =) Jag valde mellan denna och en Epic, men den här kändes mycket bättre för mina behov. Jag ska inte jaga tider på XC-lopp, jag ska ha kul i skogen =)
Jag har ganska nyligen flyttat utanför tullarna och skulle behöva en MTB då det finns fina områden här i Älta för sådan aktivitet. Jag har ingen koll på MTB-Cyklar men skulle gärna ha en så bra som möjligt för lite pengar såklart. Jag kommer att använda Cykeln till att pendla med, men vill också ha möjligheten att köra "Off -road" alltså ingen avancerad "Downhill" eller tävlings bruk. Finns det fynd på beg marknaden? vilka modeller ska man kolla efter? Får man nåt för 5000:- ? Vad är MTB:arnas MIM el MIJ- p-bas ?
Jag är ju en "Gear-geek" så man vill ju inte ha vad som helst