Men sten brukar uppskattas och användas flitigt, trots belägenheten i glashus.strummer skrev:bootsy skrev:Givetvis, men då är ju en annan artillerinivå nådd.strummer skrev:Tårta för böfvelen!bootsy skrev:Mandelkubben är för torr och stum IMO. En dammsugare eller arraksboll landar med ett skonare "KLAFS".Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Jepp, ska det kastas ska det vara rejäla grejer:D
Dock tror jag att herr Irbits förkärlek till mandelkubb eventuellt kommer sig av att skäggrengöringen blir så omständlig om kladdigare ammunition används.
Byta namn på forumet?
- bootsy
- Medlem+++
Re: Byta namn på forumet?
Stallet liknar mest ett veteflak.
- jisac
- VIP medlem
Smakar dock jätteäckligt!bootsy skrev:Men sten brukar uppskattas och användas flitigt, trots belägenheten i glashus.strummer skrev:bootsy skrev:Givetvis, men då är ju en annan artillerinivå nådd.strummer skrev:Tårta för böfvelen!bootsy skrev:Mandelkubben är för torr och stum IMO. En dammsugare eller arraksboll landar med ett skonare "KLAFS".Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Dock tror jag att herr Irbits förkärlek till mandelkubb eventuellt kommer sig av att skäggrengöringen blir så omständlig om kladdigare ammunition används.
- bootsy
- Medlem+++
Ja, det är svårsmält dessutom.jisac skrev:Smakar dock jätteäckligt!bootsy skrev:Men sten brukar uppskattas och användas flitigt, trots belägenheten i glashus.strummer skrev:bootsy skrev:Givetvis, men då är ju en annan artillerinivå nådd.strummer skrev:Tårta för böfvelen!bootsy skrev:Mandelkubben är för torr och stum IMO. En dammsugare eller arraksboll landar med ett skonare "KLAFS".Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
- Svensson
- Forumvärd
Exakt, har detta verkligen hänt här? Vem tusan på PB skulle komma med nåt sånt?bootsy skrev:bassmayhem skrev:Så lång tråd på så kort tid...
Jag tillhör väl den där korkade kategorin människor som hellre köper lokalt för 10% högre pris än gynnar "tüsken" och sparar samma summa, den som lägger på ett par hundringar till en reparatör för att han har gjort ett fantastiskt jobb och tar för lite betalt. Jag prutar inte om det inte finns anledning, dessutom får jag alltid service och behöver sällan vänta länge på att få något gjort. När jag läser här att någon vill ha sin döde fars Jazzbas (äkta, riktig, made in USA) värderad - eftersom de inte är inne i musiksvängen - och svaren kommer att den ligger mellan fem och sextusen, då kan inte jag tänka, tycka och tro annat än att någon försöker sno åt sig ett instrument billigt, att sko sig på någon annans bekostnad. Jag må ha fel, men att ha god moral och etik är viktigt. Den som säger att en USA-Jazzbas är värd fem-sextusen är en bedragare. Japanare går runt sextusen och få mig INTE att tro att dessa har ett högre värde.
Därmed har jag sagt vad jag ville ha sagt. Låt tråden fortsätta...
Är detta någonting som hänt här?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- blackparkas
- Medlem++++
Har inte läst mer än några inlägg på första sidan, lagar 2 olika soppor och det går inte att läsa igenom hela just nu...
När det gäller nya instrument, vilket diskuterades på första sidan, så är det nog inte särskilt stor del av marknaden när det gälle stärkare och instrument.
Bara att se till forumet, hur många har köpt en NY bas i butik det senaste året?
Hur många har köpt beggat?

Så det där med räntefritt tror jag inte är någon större bov.
Att NYA prylar är så billiga gör ju att en del väljer nytt, men samtidigt blir ju beggat så billigt så.... ja... ni förstår..
När det gäller nya instrument, vilket diskuterades på första sidan, så är det nog inte särskilt stor del av marknaden när det gälle stärkare och instrument.
Bara att se till forumet, hur många har köpt en NY bas i butik det senaste året?
Hur många har köpt beggat?

Så det där med räntefritt tror jag inte är någon större bov.
Att NYA prylar är så billiga gör ju att en del väljer nytt, men samtidigt blir ju beggat så billigt så.... ja... ni förstår..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Sen kan jag tillägga att ja, det är ofta någon hundring dyrare hemma än hos tysken, de flesta ligger på tyskens pris + frakt. Typ..
Sedan köper tysken upp konkurslager och när en produkt tas ur produktion är han snabbt framme och knycker det sista tillverkaren har och köper till brakpris...
Men kolla Nord t.ex... Billigare i Sverige, likaså Orange.
+ En del annat och det mesta är idag tyskanpassat.
Sedan köper tysken upp konkurslager och när en produkt tas ur produktion är han snabbt framme och knycker det sista tillverkaren har och köper till brakpris...
Men kolla Nord t.ex... Billigare i Sverige, likaså Orange.
+ En del annat och det mesta är idag tyskanpassat.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Mr Spock
- Medlem++
Det har väl snarare varit tvärtom? Dvs stor försiktighet att värdera "via internet" i dylika situationer?Svensson skrev:Exakt, har detta verkligen hänt här? Vem tusan på PB skulle komma med nåt sånt?bootsy skrev:bassmayhem skrev:Så lång tråd på så kort tid...
Jag tillhör väl den där korkade kategorin människor som hellre köper lokalt för 10% högre pris än gynnar "tüsken" och sparar samma summa, den som lägger på ett par hundringar till en reparatör för att han har gjort ett fantastiskt jobb och tar för lite betalt. Jag prutar inte om det inte finns anledning, dessutom får jag alltid service och behöver sällan vänta länge på att få något gjort. När jag läser här att någon vill ha sin döde fars Jazzbas (äkta, riktig, made in USA) värderad - eftersom de inte är inne i musiksvängen - och svaren kommer att den ligger mellan fem och sextusen, då kan inte jag tänka, tycka och tro annat än att någon försöker sno åt sig ett instrument billigt, att sko sig på någon annans bekostnad. Jag må ha fel, men att ha god moral och etik är viktigt. Den som säger att en USA-Jazzbas är värd fem-sextusen är en bedragare. Japanare går runt sextusen och få mig INTE att tro att dessa har ett högre värde.
Därmed har jag sagt vad jag ville ha sagt. Låt tråden fortsätta...
Är detta någonting som hänt här?
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=25&t ... 61&hilit=V" onclick="window.open(this.href);return false;ärdering+pappa#p699561
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- blackparkas
- Medlem++++
xfredrikx skrev:Det här är huvudet på spiken.TDHP skrev:Det är för övrigt inte beg.priserna som är för låga, det är nypriserna som är för höga.
Tror att allt fler jämför med hur mycket tex ett instrument kostar nytt från staterna, och anpassar beggatpriset lite därefter också.
Det är väldigt många saker (musikprylar tänker jag nu) som är dyrare i sverige jämfört med många andra länder, det gör ju extremt mycket för beggatpriser.
Hm... Ni är fulla nu va?!?
När man kan köpa en spillans Gibson som är helt ok för 3000 spänn (ok, dåligt exempel, engångsföreteelse...)
Men en spillans Gibson som är helt ok för 7-8 papp...
En T-bird för 11k som kostade 20 för några år sedan...
NÄstan allt annat tyskmatchat och ändå så gnäller ni på för höga priser?
Har ni öht kollat det senaste året vad saker kostar nytt i Sverige?
- strummer
- VIP medlem
Kasta spjut i radhus, en härlig sysselsättning.bootsy skrev:Men sten brukar uppskattas och användas flitigt, trots belägenheten i glashus.strummer skrev:bootsy skrev:Givetvis, men då är ju en annan artillerinivå nådd.strummer skrev:Tårta för böfvelen!bootsy skrev:Mandelkubben är för torr och stum IMO. En dammsugare eller arraksboll landar med ett skonare "KLAFS".Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Kompressor, det är livet!
- Svensson
- Forumvärd
Det mesta har väl blivit billigare med åren va? Allt från bilar till instrument och inte minst elektronik.
- Svensson
- Forumvärd
Det mesta har väl blivit billigare med åren va? Allt från bilar till instrument och inte minst elektronik.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det säljs rejält mycket räntefritt på avbetalning här i stan. Det finns en faktisk orsak till att den här typen av betalning existerar.blackparkas skrev:Så det där med räntefritt tror jag inte är någon större bov.
-
- Medlem+
Ja men det håller inte lika bra som förr.Svensson skrev:Det mesta har väl blivit billigare med åren va? Allt från bilar till instrument och inte minst elektronik.
Ingemar
-
- Medlem+
Har du en egen mandelklubb?Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Ingemar
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Desireebulle!Ingemar Sundström skrev:Har du en egen mandelklubb?Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Ingemar

Juvelen i konditorskronan...
Intressant att se indignationen över att någon på forumet skulle kunna göra en felvärdering! Det visar bara att ingen är perfekt och alltid har rätt. Länken ovan med kontrabasvärderingen var ett exempel på hur det SKA vara.
Var snälla mot varandra!

Som sagt: Desireebulle!
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- bootsy
- Medlem+++
Jag vet inte om det var så mycket indignation som det var förvåning. Har du länk?bassmayhem skrev:Desireebulle!Ingemar Sundström skrev:Har du en egen mandelklubb?Irbit skrev:Här föredrar vi mandelkubb.jisac skrev:Nu kom det en Mazarin farandes
Ingemar
Juvelen i konditorskronan...
Intressant att se indignationen över att någon på forumet skulle kunna göra en felvärdering! Det visar bara att ingen är perfekt och alltid har rätt. Länken ovan med kontrabasvärderingen var ett exempel på hur det SKA vara.
Var snälla mot varandra!![]()
Som sagt: Desireebulle!
- blackparkas
- Medlem++++
Även musikinstrument?Irbit skrev:Det säljs rejält mycket räntefritt på avbetalning här i stan. Det finns en faktisk orsak till att den här typen av betalning existerar.blackparkas skrev:Så det där med räntefritt tror jag inte är någon större bov.
Att det inom hem-elen säljs en massa på avbetalning vet jag om.
- Svensson
- Forumvärd
Både ja och nej, om vi pratar musikinstrument så vill jag påstå att budgetprylarna är oändligt mycket bättre idag än de var för 25 år sedan. Bilarna håller bättre idag (dock vet jag inte om nya bilar är billigare idag men jag tror det).Ingemar Sundström skrev:Ja men det håller inte lika bra som förr.Svensson skrev:Det mesta har väl blivit billigare med åren va? Allt från bilar till instrument och inte minst elektronik.
Ingemar
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Jag ber att få revidera mitt påstående om 5-6000 kr. Postaren skrev 5-7000 kr, vilket ändå är väldigt lite med tanke på att japaner och kopior går för 5-6000 kr. För den som vill slå mig på kinden är det bara att komma. Ring innan så jag hinner sätta på kaffe. (Till efteråt...)
Här är tråden i alla fall efter lite letande:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t= ... r#p1138966" onclick="window.open(this.href);return false;
Sista posten säger väl allt, när "värderingsmannen" själv lägger ett skambud, och dessutom talar om det för alla. Det är INTE bra.
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t= ... r#p1138966" onclick="window.open(this.href);return false;
Sista posten säger väl allt, när "värderingsmannen" själv lägger ett skambud, och dessutom talar om det för alla. Det är INTE bra.
- kmo
- Medlem++
Jag fick 7,5K för en AV62 jazz för 1,5 år sen och det tog tid. Tycker nog värderingen är rimlig..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- bootsy
- Medlem+++
Och så glömde du att det var inte heller någon som ville få sin döde fars jazzbas värderad, det var någon som ville köpa den ur ett dödsbo och undrade vad ett bra pris vore i så fall.bassmayhem skrev:Jag ber att få revidera mitt påstående om 5-6000 kr. Postaren skrev 5-7000 kr, vilket ändå är väldigt lite med tanke på att japaner och kopior går för 5-6000 kr. För den som vill slå mig på kinden är det bara att komma. Ring innan så jag hinner sätta på kaffe. (Till efteråt...)
Men historien blev kanske inte lika tårdrypande då.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Asfult tumstöd var det på den iaf.....skit samma, med tanke på det lagda "skambudet" i samma tråd så känns värderingen korrekt.... inte för att jag på nåt vis vill kritisera budet, folk har rätt att bjuda vad de vill. Om de sen får köpa något är upp till säljaren.
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Ja, där föll ju hela korthuset...!bootsy skrev: Och så glömde du att det var inte heller någon som ville få sin döde fars jazzbas värderad, det var någon som ville köpa den ur ett dödsbo och undrade vad ett bra pris vore i så fall.
Men historien blev kanske inte lika tårdrypande då.
Sila mygg och svälj kameler! Det är ingen skillnad i sak. Dålig stil av en PrataBasare är det i alla fall. Låg värdering, skambud och låg moral, men det kanske inte är så viktigt när mitt minne inte var så exakt som man kunde önskat, vilket verkar vara mycket värre. "Han har fel, han har fel, han har f..."
- blackparkas
- Medlem++++
Värderingen var det väl inget fel på?
KMO´s AV för 7500 spänn säger mycket om marknaden...
5000 för en AM std om det nu var en sån är BILLIGT.
Att bjuda under det är lågt och dålig stil.... speciellt om det rör sig om ett dödsbo...
KMO´s AV för 7500 spänn säger mycket om marknaden...
5000 för en AM std om det nu var en sån är BILLIGT.
Att bjuda under det är lågt och dålig stil.... speciellt om det rör sig om ett dödsbo...
- Jan Hellman
- VIP medlem
Även musikinstrument. Det finns en orsak till att jag skrev det jag skrev.blackparkas skrev:Även musikinstrument?Irbit skrev:Det säljs rejält mycket räntefritt på avbetalning här i stan. Det finns en faktisk orsak till att den här typen av betalning existerar.blackparkas skrev:Så det där med räntefritt tror jag inte är någon större bov.
Att det inom hem-elen säljs en massa på avbetalning vet jag om.