(O)ljud från Jaguar

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

(O)ljud från Jaguar

Inlägg av Doningen »

Min Jaguar låter fantastiskt, men har lite av det där brummet som verkar vara välkänt och som tycks bero på att kaviteterna inte är sammankopplade med skärmmaterial till varandra. Det tror jag att jag kan lösa med hjälp av den här enkla instruktionen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3dCze6napLA[/youtube]

Men igår upptäckte jag en annan skum grej: Jag har tillfälligt tagit ut batteriet till preampen. Det finns ju en omkopplare mellan passivt och aktivt, och när jag kopplar till aktivt läge förväntar jag ju mig att det ska vara helt tyst när batteriet inte är på plats. Men tyst är det inte, det finns en signal från basen som i och för sig är väldigt svag, men fullt hörbar om jag drar upp ordentligt på stärkaren. Eftersom jag är helt kass på elektronik undrar jag:

1. Ska det vara så, är det helt enkelt den passiva signalen som preampen sedan förstärker?
2. Eller är det något som är felkopplat?
3. Kan det rent av ha att göra med skärmningen, alltså det första "felet"?

Tar också gärna emot synpunkter på om instruktionen i videon ovan känns korrekt.

Hittade ett kopplingsschema till basen, om det kan underlätta. Som sagt tacksam för all hjälp och tips jag kan få:

Bild
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Re: (O)ljud från Jaguar

Inlägg av Musikanten »

Hej!
För att bli av med brummet måste du skärma alla ledningar i basen inklusive utrymmet för mickarna.
Man kan göra på olika sätt, vissa klär in kabelutrymmet med kopparfolie. Själv hade jag samma problem med min P-bas. Jag gjorde på ett enklare sätt bara för att testa, men det blev så pass bra att jag brydde mig inte om att lägga ner mera jobb på det. Allt brum försvann!
Om du vill veta hur jag gjorde, kan du höra av dig.

I de flesta lokaler med elledningar finns en växelspänning på 230 Volt. Ett svagt spänningsfält från dessa ledningar kopplas kapacitivt till din kropp som i sin tur kopplas till oskärmad elektronik i basen eftersom baksidan ligger intill din kropp. När du rör vid jordade delar med fingrarna såsom strängar, stall o. dyl. jordar du din kropp och brummet minskar.
Du kan göra ett jämförande prov genom att lägga basen ifrån dej. Du skall märka att surret minskar markant när basen ligger ensam.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Doningen skrev:Men igår upptäckte jag en annan skum grej: Jag har tillfälligt tagit ut batteriet till preampen. Det finns ju en omkopplare mellan passivt och aktivt, och när jag kopplar till aktivt läge förväntar jag ju mig att det ska vara helt tyst när batteriet inte är på plats. Men tyst är det inte, det finns en signal från basen som i och för sig är väldigt svag, men fullt hörbar om jag drar upp ordentligt på stärkaren. Eftersom jag är helt kass på elektronik undrar jag:

1. Ska det vara så, är det helt enkelt den passiva signalen som preampen sedan förstärker?
Det läcker igenom lite signal även om förförstärkaren inte är igång (dvs saknar matningsspänning). Troligen reduceras detta läckage avsevärt om du kopplar ihop batterikontakterna. Glöm inte koppla loss innan du sätter i ett batteri.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Den kanske morrar lite...
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Exakt! :D
Den blir lite sur när den inte får någon kräm.
Senast redigerad av Musikanten den lör 14 sep 2013, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Eller så är det hål i avgassystemet.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Musikanten skrev: Om du vill veta hur jag gjorde, kan du höra av dig.
Skärmning verkar vara grejen, så tack, det kommer nog ett PM vad det lider. Idag påbörjades köksrenovering hemma, så basrenoveringen kanske väntar lite. Hustrun tycker i alla fall att den prioriteringen är rätt ...
Riboe skrev: Det läcker igenom lite signal även om förförstärkaren inte är igång (dvs saknar matningsspänning). Troligen reduceras detta läckage avsevärt om du kopplar ihop batterikontakterna. Glöm inte koppla loss innan du sätter i ett batteri.

Tack, då har man blivit lite klokare genom PB igen!
engson skrev:Den kanske morrar lite...
Musikanten skrev:Exakt! :D
Den blir lite sur när den inte får någon kräm.
Den här katten svänger det om, den låter aldrig sur och kommer alltid ner på tassarna! :D
JazzBassillen skrev:Eller så är det hål i avgassystemet.
I så fall släpper jag bara ut röken genom förstärkaren ...
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar