Jag köpte den här Falcon-basen för 150 kr. Den är taffligt ommålad, har trasig elektronik, lite små dings och sadeln är trasig. Halsen verkar vara ok i övrigt. Är det värt att fixa iordning den eller ska man slakta den och ta delar till något annat projekt?
Är det någon som vet något om märket Falcon? Jag antar att det är ett lågprismärke.
Lågpris ja, men jag tycker att Falcon håller riktigt bra kvalitet överlag på sina basar. Att fixa elektronik och sadel är inget svårt, men att lacka om den kan ta lite tid.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Nu har jag fått tummen ur och fixat stallet och lackat kroppen. Återstår ett plektrumskydd i pärlemor och att kolla vad som kan vara fel på elektroniken.
217865_10151067972830270_1128365153_n.jpg (20.31 KiB) Visad 1305 gånger
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Den där kalsongblå orginalfärgen var ju rätt frän, åtminstone på fotot. Om man är lite händig skulle man kunna göra spraymallar med små stiliserade treuddiga kronor på, spraya små gula kronor på det blå och få en riktig kalsongbas. Alternativt lacka den gul och göra massor av små självhäftande maskeringar som kronor, sätta på i jämna prydliga rader och sedan blåsa på med blått...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.