Söker tips på bra preamp (onboard). Vill inte göra något med basen, två pottar, stackade går bra. Basen är typ p-bas, min Lighthouse. Ser ut som att det finns lite mer plats i elek.utrymmet än på en ordinär p-bas. Osäker på om det finns plats för batteri dock. East någon? Behövs ingen åverkan på basen, däremot är den uppladdningsbar vilket kanske känns sådär?? Har även PMat urban om att skräddarsy en ny mick, är den basen med T-birdmick i sweetspot. Har dock inte fått nåt svar än, han har ju en del att stå i ibland..
Ideèr??
Förslag på Preamp
- kmo
- Medlem++
Förslag på Preamp
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Re: Förslag på Preamp
Är du ute efter en preamp med aktiva tonkontroller och hela midevitten, eller är du bara ute efter en ren signal som klarar av långa kablar utan att tappa tonen? Här är lite varianter:
- Redeemer, bara en buffer... http://www.creationaudiolabs.com/redeemer/
- Mike Pope, så lite eller mycket du vill... http://www.michaelpopedesign.com/flexcore.html
- Unicorn, vår egen Christian... http://unicornbass.se/site/electronics/preamps/
Alla andra har du väl redan tänkt på...
- Redeemer, bara en buffer... http://www.creationaudiolabs.com/redeemer/
- Mike Pope, så lite eller mycket du vill... http://www.michaelpopedesign.com/flexcore.html
- Unicorn, vår egen Christian... http://unicornbass.se/site/electronics/preamps/
Alla andra har du väl redan tänkt på...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- Aslan
- Medlem++
Har en P-Retro i min Fender P5a. Funkar bra tycker jag. Inga problem med batteriet vad jag märkt. Smidig uppfinning
Dock kör jag mest passivt med det hänger nog mer på min smak:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
P-bas betyder väl Passiv bas? Den bjuder inte direkt in till "tone sculpting" utan mer "gilla läget, håll tyst och spela"...Aslan skrev:Har en P-Retro i min Fender P5a. Funkar bra tycker jag. Inga problem med batteriet vad jag märkt. Smidig uppfinning
Den har sin egen karaktär; eq:ar man bort urrp:et ur tonen så faller den platt. Jag har aldrig haft en aktiv P-bas utom min gamla Charvel hockeyklubba med P/J-konfiguration, men det var bara standard EMG utan aktiva tonkontroller och sånt. Fördel med EMG: batteriet tar nästan aldrig slut. Nackdel: P:et försvinner...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
- Aslan
- Medlem++
Förslag på Preamp
Det är väl det jag gillar med den, att tycker man inte standard P-ljudet funkar, så har man goda möjligheter att tweeka det åt nåt annat håll. Grymt användbart i coversammanhang! (Säger jag som nog innerst inne är en jazzbas-kille men gillar variation:))bassmayhem skrev: P-bas betyder väl Passiv bas? Den bjuder inte direkt in till "tone sculpting" utan mer "gilla läget, håll tyst och spela"...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- Aslan
- Medlem++
Dock tycker jag väl att P-karaktären finns kvar även aktivt med preampen om man nu inte vill nåt annat:)
- kmo
- Medlem++
Jag vill boosta signalen lite för att få jämn output mellan basarna. Micken är även lite diskantfattig. Lutar åt en P-Retro om jag inte kan få Urban att trolla lite.
Det funkar ju utmärkt med en bra boost, typ Xotic RC, men jobbigt att alltid behöva lita till pedaler.
Det funkar ju utmärkt med en bra boost, typ Xotic RC, men jobbigt att alltid behöva lita till pedaler.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- inber
- VIP medlem
Om du nu ska in i kontrollutrymmet och löda, så är det väldigt lätt att själv bygga en liten FET-preamp och sätta in där. Du behöver fyra motstånd, två kondensatorer och en liten FET-transistor. Och då har du helt rak kurva utan "förbättringar" eller "signature sound", dvs samma sound som från mickarna. Du kan förvänta dig att få en liten förstärkning av ljudet, lite bättre diskant, speciellt om du har långa kablar från din bas. Möjligen lite mindre brum också.kmo skrev:Jag vill boosta signalen lite för att få jämn output mellan basarna. Micken är även lite diskantfattig. Lutar åt en P-Retro om jag inte kan få Urban att trolla lite.
Det finns många byggbeskrivningar på nätet, här är en av dem:
http://www.diyguitarmods.com/guitar-preamp.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- xfredrikx
- Medlem+
stellartone tonestyler annars?