jag blir så jävla less.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

jag blir så jävla less.

Inlägg av hosse »

var och provspelade med ett annat band idag/kväll. var rätt peppad så och hade repat in dom låtarna vi skulle testa. jag la även till lite grejer som lät schysst och tillförde lite mer till låten, det var mest bara pumpa grundton innan.

sååå, jag satte mig på tåget i en halvtimme och träffade en av bandmedlemmarna på stationen. replokalen var rätt schysst och jag fick låna en Laney-rigg denna gången. stod och pillade lite ljud och värmde upp lite. drog några klassiska uppvärmningsgrejer och fick kommentaren:
"fan, det låter ju riktigt schysst, MEN sånt får du inte använda i våra låtar".
nehej, tänkte jag en aning förbryllad. vi körde igång med första låten och efter en takt slutar en gitarisst att spela, traskar till min stärk och skruvar ner ljudet och nästan allt mellanregister. då undrade jag bara vafan han gjorde. "nä, vi vill inte att basen ska höras så mycket och skära igenom". till saken hör av jag spelade på en ytterst modest volym. jag var rätt sur redan nu, men tänkte att jag skulle ge det en chans till. vi började spela samma låt igen och det flöt på bra trots att jag knappt hördes. fick piska strängar rätt hårt. mitt i låten slutar dom andra spela och sångaren säger: "så kan/får du inte spela", hur då frågade jag undrande. "där får du inte spela på oktaverna och du kan inte lägga en en figur där". nu blev jag skitsur, packade ihop prylar och traskade därifrån.

jävla pretentiösa rockstjärne-wannabes. otroligt insnöade och stängda för andra sound. hoppas dom aldrig får en basist.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Surt!

Jag förstår på sätt och vis om man har ett visst sätt att se på sin musik, MEN, det finns ju olika sätt att lägga fram vad man tycker...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Blir fan ledsen av att höra det. Hade också bara gått iväg.
Folk med den inställningen till musik skall man bara hålla sig borta från.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Usch! Att du inte bad dem fara åt helvete redan när de rattade på stärkaren.

Jag tror de blev sura för att de inte kunde skriva lika snygga basgångar som du. Pumpa grundton, fifan!!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Rix skrev:Usch! Att du inte bad dem fara åt helvete redan när de rattade på stärkaren.

Jag tror de blev sura för att de inte kunde skriva lika snygga basgångar som du. Pumpa grundton, fifan!!
jag blev jädrig lack redan då. tänkte att det kanske gick att ändra på efter nån repning, men icke.
www.chucknorrisfacts.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Visste att det bodde en liten fusionbasist i dig Hosse! Nu dröjer det inte länge innan man får se dig med sexsträngad möbelbas runt halsen! :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

GrafZeppelin skrev:Visste att det bodde en liten fusionbasist i dig Hosse! Nu dröjer det inte länge innan man får se dig med sexsträngad möbelbas runt halsen! :D
du anar inte hur simpla grejer jag la in. det var bara enkla slingor här och där.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Se det från den ljusa sidan, du slapp ödsla tid och energi på ett hopplöst band. Hade vart tristare om de här grejerna kommit fram lite i taget under en längre period.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Att tycka att ngn har för hög volym är väl en sak,
men att kliva fram och ratta på någons förstärkare. :shock:

Jag hade nog sagt; det är bäst du skyndar dig att ratta medans du har fingrar kvar. :evil:

Edit: iaf hade jag kommit på att jag skulle sagt så, när jag kommit hem. :wink:
Senast redigerad av Geddan den tis 22 jan 2008, 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja... man kan ju sammanfatta att det verkar vara en hög med idioter iaf...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

sånt där hade jag aldrig aldrig tolererat. en gitarrist kan väl inte komma o säga vad en basist ska och ska inte göra.. uschis
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

skrattretande! vilka människor det finns.
dereborn

Inlägg av dereborn »

he gå int föklaar fö en som inte begrip.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Man undrar om sådana där fjantgitarrister bara har en basist för att man skall ha det för syns skull alt ha någon som man känner att man står över musikaliskt. Som sagt, ingen idé att ödsla krut på losers. Jag började spela med ytterligare ett band i somras och det var så skönt att de välkomnade lite basgångar och faktiskt ber mig höja basen fast jag själv hör mig själv bra, dvs de är intresserade att höra mig och vad jag tillför.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hm... Även om man så klart inte beter sig så så kan jag väl förstå dem till viss del. Spelar dom eget material och har en väldigt klar uppfattning om hur det skall låta så är det ju bara att gilla läget eller låta bli. En idé kan ju vara att kolla av lite innan ett provrep vad dom vill med det hela så slipper man bli besviken. Hade dom då sagt att förutsättningarna var som dom var så hade du väl troligen inte funderat på det ens? Du är kanske helt enkelt bättre än dem och har kommit längre i din musikaliska utveckling! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Har också viss förståelse för deras inställning men inte för deras beteende.

Dessutom har jag väldigt lite förståelse för oviljan att experimentera lite med sin musik, om så bara under ett provrep.
Man kan ju bara spela ihop en stund och under fikat berätta att bandet egentligen är ute efter mindre experiementlusta och helst bara djupbas och prova vidare efter fikat under de förutsättningarna.
Om man med de förutsättningarna inte lever upp till deras önskemål är det ju bara bra om de väljer någon annan i stället. Eller om det är för tråkigt själv avböja.
Det tycker jag hade varit det snygga sättet att hantera det.

Har full förståelse för att du gick därifrån.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Musik ska byggas utav glädje!! Av glädje bygger man musik!

Och om någon vill ta ifrån mig den glädjen så får dom fan ta ett foto, förstora det, klistra upp det på en karong, ha inspelad bas på sina gigs och betala mig en %uell andel för att jag lånat ut mitt face!

Buttmunches! Varför pröva ny basist om dom inte vill ha en Musiker??? Dom kunde lika gärna annonserat efter en trummis! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Detta är ju en klassiker! Hur ofta skiter det sig inte för att man vill helt olika saker med musiken?
Men fyfan vilket äggigt uppträdande. Bra du gick! Borde debitera reseersättning och timtaxa :twisted:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Måste bara ta en anekdot på temat!

En gång i forntiden i slutet av 80-talet startade vi ett band som skulle spela företrädesvis engelsk pubrock blandat med boogie och blues.
Jag var leadsångare och munspelare och vi hade allt utom basist.
Vi testade ett antal basister med varierande resultat, men en av dem fick inte ens spela en låt! Vi träffades i repan och startade upp allting och sa till baskkillen att "vi kan väl värma upp med en vanlig 12:a i E" varpå han replikerade "öh, vad är det för nåt?"! Vi övriga tittade på varann, slog av stärkarna och sa att "näe hörrö, ska vi åka och ta en fika?"!
Som tur var hajjade han lika väl som vi att han var helt fel!
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ähum.. nu kanske ni tycker jag är helt dum och dryg, men man spelar inte vad som helst i vissa musikstilar.
Om det är ett visst sound man ska ha i bandet så spelar man det som behövs för låten/musikstilen, men det är oförlåtligt samtidigt att ratta runt på någon annans förstärkare. Vill man förändra någons ljud så säger man vad som är "fel" och varför man vill ändra ljudet först och främst. Sen kompromissar man.

Hade någon sagt till mig att vi skulle värma upp med en vanlig tolva på E så hade då inte jag fattat det heller. Men det betyder inte att man är fel man för jobbet, så det tycker jag är lika trångsynt som att tro att man kan spela som sig själv i alla situationer.

Jag talar faktiskt för mig själv baserat på erfarenhet i det här fallet, man blir som man spelar, man spelar det som passar, man spelar inte det som kanske passar. Många tar blodigt allvar på sin musik, och jag är en av dom. Jag blandar inte in något från någon annan stil där det inte passar.

Men jag har förstått att merparten av er inte direkt har några skrupler avseende det.. ;)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:ähum.. nu kanske ni tycker jag är helt dum och dryg, men man spelar inte vad som helst i vissa musikstilar.
Om det är ett visst sound man ska ha i bandet så spelar man det som behövs för låten/musikstilen, men det är oförlåtligt samtidigt att ratta runt på någon annans förstärkare. Vill man förändra någons ljud så säger man vad som är "fel" och varför man vill ändra ljudet först och främst. Sen kompromissar man.

Hade någon sagt till mig att vi skulle värma upp med en vanlig tolva på E så hade då inte jag fattat det heller. Men det betyder inte att man är fel man för jobbet, så det tycker jag är lika trångsynt som att tro att man kan spela som sig själv i alla situationer.

Jag talar faktiskt för mig själv baserat på erfarenhet i det här fallet, man blir som man spelar, man spelar det som passar, man spelar inte det som kanske passar. Många tar blodigt allvar på sin musik, och jag är en av dom. Jag blandar inte in något från någon annan stil där det inte passar.

Men jag har förstått att merparten av er inte direkt har några skrupler avseende det.. ;)
Håller med i allt, utom i avseendet om blues-tolvan.
Vet man inte vad det är så har man inte på den provspelningen att göra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej alla verkar tycka att man ska kunna spela vad som helst till vad som helst.
Timing is everything... och image förstås.... :D
Klart man experimentera och testa nya prylar, men som jag sa tidigare och som andra också sagt, har man en bild av hur det ska vara så är det klart man kommer ha åsikter.

Men det ursäktar naturligtvis ändå inte sättet dessa människor framför sina åsikter...
Precis som Ff säger, man kan väl repa fram till fikat och sedan prata igenom, alt. prata igenom innan vad det är de är ute efter.

Och att ha en basist som inte ska höras ALLS inte ens grundtonerna då som det verkar.... det vÄrkar ju hel vErdelöst.

(obs, jag ska fortsätta reta Geddan med lite E och Ä:n på fel ställen ett tag...)

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Geddy_Lee skrev: Håller med i allt, utom i avseendet om blues-tolvan.
haha.. där håller jag inte med dig alls, det är precis det som är poängen med mitt inlägg. Vem vet, människan kanske kommer vara asgrym, men råkar inte veta att det heter bluestolva? Hur svårt är det att säga, "den går så här"...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:
Geddy_Lee skrev: Håller med i allt, utom i avseendet om blues-tolvan.
haha.. där håller jag inte med dig alls, det är precis det som är poängen med mitt inlägg. Vem vet, människan kanske kommer vara asgrym, men råkar inte veta att det heter bluestolva? Hur svårt är det att säga, "den går så här"...
Jag förstår vad du menar, men i det här fallet var det verkligen helt fel!
Vi kände redan killen i fråga och visste att han var hårdrockare och dessutom inte spelat bas på länge. Vi hade redan gig bokade och behövde nån som kunde sätta baljan ganska omgående!

Att provspela i ett band som kommer att spela uteslutande bluesbaserad musik utan att ha en ANING om vad en blues är känns väl ganska ogenomtänkt? JAG skulle aldrig våga åka på en audition utan att vara förberedd!

Men nu var ju mitt exempel mer en kul anekdot, vi blev på intet sätt osams för det! Han fattade också att han var fel! :D
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jag skulle inte våga gå på audition överhuvudtaget..
Skriv svar