Det här kan sluta hur som helst!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Med risk för att låta rasistisk (vilket jag inte är) så tycker jag det är intressant att historian om den här Muhammed rondell-hunden och skämtbilderna i tidningarna har fått bli så stor.

Ponera att vi levt i ett muslimskt land.. tror ni vi hade fått smälla upp kyrkor som praktiserar annan tro där?
Hade vi fått föra med oss våra seder och vanor?
Jag ska inte säga att jag VET hur det är.. har aldrig varit där.. men kollegor som har jobbat i mellanöstern påstår att det är SJUKT strikta regler som gäller för ALLT.. DERAS regler..

Jag har inga problem att folk som invandrat hit smäller upp moskéer och annat.. det jag har problem är när en viss grupp människor vill ändra på yttrandefriheten.
Jag vet att vissa muslimer har förklarat att dom bara vill visa sitt missnöje.. att det är därför protesterna har hållits.. för mig är helt ok med den förklaringen.. tills det börjar gå hårt till..

Just my 2 cents..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Muslimer är nog lika goda kålsupare som dom flesta, det går bra att skämta om allt utom det man själv tycker att det inte går att skämta om.

Och Parkas, det är väl klart som fan att man måste få skämta om hemska saker! Det är ju ett sätt att hantera att de är just hemska!
Varför tror du att det finns "galghumor" eller "bårhusskämt"?
Sen finns det självklart en tid och plats som är mer eller mindre rätt för skämt .

Som parallell till rondellhundarna så har jag ju förstått att några av medlemmarna här är mer eller mindre aktivt troende.
Tar ni illa upp när folk skämtar om gud eller Jesus eller religion i allmänhet? Är det liksom lite så att man ibland får tvinga fram ett skevt leende när nån drar ett gud-skämt för att inte verka trångsynt eller annorlunda? Och vad skiljer i så fall det från muslimernas reaktion på Muhammedbilderna, även om deras reaktion är oproportionerligt mycket starkare?

(Jag förstår om ingen som känner sig berörd vill svara, och det är helt ok!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Man kan nog skämta om allt, men man måste inte, som Sprakas sa...
Skulle vara skönt att slippa en del sk lustigheter.
Otroligt tröttssamt med människor som drar smygrasistiska/homofobiska skämt och tråkiga ordvitsar.
Måste det vara nåt taskigt skämt i varann mening. För många wanna bee stå-up komik.
Humor skall man vara rädd om, den kan vara rå, fräck, intelligent, listig, nyskapande, provokativ you name it... men man skall tajma den väl och inte gödsla för mycket.

När min fru hade tagit bort en tumör så skojade jag friskt om att hon skulle få sitta i bakluckan när non var "nystrålad". Humor kan alltså funka bra bra mitt allt elände i bland, om man tajmar.

Ett bra exempel på misslyckande var en firmafest jag deltog i för en massa år sedan:
Några inhyrda artister sjöng och skämtade. En stand-up sekvens drog upp Billy Butt och hänvisning till hur stor näsa han hade, hur ful han var och hur äckligt det skulle vara att ligga med hinom. Det blev knäpptyst i publiken. Ty fd fru Butt satt i publiken och allas blickar vändes dit, tjejerna på scenen fattade inte varför "skämtet" inte funkade...
Dålig tajming/research, men det blev en historia av det i efterhand i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

anli skrev:Ett bra exempel på misslyckande var en firmafest jag deltog i för en massa år sedan:
Några inhyrda artister sjöng och skämtade. En stand-up sekvens drog upp Billy Butt och hänvisning till hur stor näsa han hade, hur ful han var och hur äckligt det skulle vara att ligga med hinom. Det blev knäpptyst i publiken. Ty fd fru Butt satt i publiken och allas blickar vändes dit, tjejerna på scenen fattade inte varför "skämtet" inte funkade...
Dålig tajming/research, men det blev en historia av det i efterhand i alla fall.
Grymt kul ju! :lol:
(Nu alltså, men förståeligt inte då! Tänk dig stämningen backstage när dom fattade vilken blunder dom hade gjort!)

Har ett liknande misslyckande:

För några år sen var en kompis på firmafest på det stora varuhuset där han jobbar. Han och hans tjej hamnade mittemot högsta chefen och under kvällen kom en ganska speciell kille som bodde i stan då upp i konversationen. Han var egen företagare och hade startat bla ett par restauranter och var lite "kändis" i stan. Han är dessutom homosexuell och som sagt väldigt "egen"! Chefen satt och raljerade över "den lille bögfjanten och hans märkliga påhitt" en god stund och polarn och hans tjej lyssnade intresserat och småskrattade. Dom hade aldrig sett någon sjunka under jorden så TOTALT som han gjorde när tjejen talade om att det var hennes bror han pratade om...
Som tur är har hon humor och tänkte mest på minen han skulle få när hon berättade! Detta är väl 6-8 år sen och jag tror han fortfarande ber om ursäkt när dom träffas!
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP:
Att skämta om allt inkluderar väl även religion.

Sen kan jag väl självklart reagera om folk smädar och vanhelgar utan att ha glimten i ögat.
Men var och en ansvarar ju för sina egna handlingar.

Det är det som är lite intressant i fallet med rondellhunden och liknande händelser;
de måste ju tro på en ganska handlingsförlamad gud eftersom de måste utföra hans gärningar och straffa alla ev skyldiga själva.

I ett kristet perspektiv så skulle en bibeltroende kristen resonera att det är den människan som får stå till svars inför gud för sina hadlingar.
Inte upp till ngn annan människa att dömma.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

nä, jag håller med dig liten, med ett litet tillägg: man bör iallfall vilja följa lagar och förordningar som ställs på den plats man bor.

Dessutom kan man visst skämta om allt.. på rätt plats.. betnér är nästan ett bevis på det.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Muslimer är nog lika goda kålsupare som dom flesta, det går bra att skämta om allt utom det man själv tycker att det inte går att skämta om.

Och Parkas, det är väl klart som fan att man måste få skämta om hemska saker! Det är ju ett sätt att hantera att de är just hemska!
Sen finns det självklart en tid och plats som är mer eller mindre rätt för skämt .

Som parallell till rondellhundarna så har jag ju förstått att några av medlemmarna här är mer eller mindre aktivt troende.
Tar ni illa upp när folk skämtar om gud eller Jesus eller religion i allmänhet? Är det liksom lite så att man ibland får tvinga fram ett skevt leende när nån drar ett gud-skämt för att inte verka trångsynt eller annorlunda? Och vad skiljer i så fall det från muslimernas reaktion på Muhammedbilderna, även om deras reaktion är oproportionerligt mycket starkare?

Varför är det så självklart att det är ok att skämta om hemska saker?
Jag bryr mig inte särskilt, men jag fattar inte vitsen med det!?
Kan ni sluta upprepa er och säga att man visst får skämta om allt och berätta varför man måste skämta om hemska saker när det finns annat att skämta om?
Eller bögskämt. "Klart man får dra bögskämt, bara det inte är någon bög i närheten..." Tycker det verkar patetiskt....
Så ni kanske får acceptera att det inte är alla som tycker att det "är klart som fan" att man SKA skämta om allt.

Varför är vi kristna lika som muslimerna om vi när någon drar ett jesus-skämt ler lite förnärmat?
Muslimerna har bojkottat, mordhotat och det har blivit världens debatter, på vilket vis är det att småle inför ett skämt om sin religion?
F.ö. så skulle någon berätta ett Jesusskämt som var kul så skulle jag garva... varför inte?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Kan ni sluta upprepa er och säga att man visst får skämta om allt och berätta varför man måste skämta om hemska saker när det finns annat att skämta om??
Om jag inte gillar blåa byxor så får ingen annan ha det heller!

Att skämta är kul, och det finns ingen som bestämmer normen för VAD som är kul. Det är upp till var och en.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
TDHP skrev:Muslimer är nog lika goda kålsupare som dom flesta, det går bra att skämta om allt utom det man själv tycker att det inte går att skämta om.

Varför är det så självklart att det är ok att skämta om hemska saker?
Jag bryr mig inte särskilt, men jag fattar inte vitsen med det!?
Kan ni sluta upprepa er och säga att man visst får skämta om allt och berätta varför man måste skämta om hemska saker när det finns annat att skämta om?
Eller bögskämt. "Klart man får dra bögskämt, bara det inte är någon bög i närheten..." Tycker det verkar patetiskt....
Så ni kanske får acceptera att det inte är alla som tycker att det "är klart som fan" att man SKA skämta om allt.

Varför är vi kristna lika som muslimerna om vi när någon drar ett jesus-skämt ler lite förnärmat?
Muslimerna har bojkottat, mordhotat och det har blivit världens debatter, på vilket vis är det att småle inför ett skämt om sin religion?
F.ö. så skulle någon berätta ett Jesusskämt som var kul så skulle jag garva... varför inte?
Jag accepterar absolut att vissa inte tycker att man får skämta om allt om dom accepterar att JAG tycker att man får skämta om allt.

Att skämta om hemska saker är för mig ett sätt att ta udden av dem och göra dem lite lättare att handskas med. Så klart förstår jag om du inte ser det roliga i att dra vitsar om tex judar i gaskammare, men samtidigt tycker jag att det är buskul att som Geddan gjorde sätta Hitler i ett för honom förnedrande, roligt sammanhang för att driva med bilden av honom. Att han var en hemsk människa som gjorde hemska saker gör honom väl inte tabu att skämta om?

Vad är det för fel på att dra ett "bögskämt" så länge ingen tar illa vid sig?
Är det kul så är det kul, men det innebär inte att alla måste tycka det.
Det skulle inte förvåna mig alls om bögar drar "heteroskämt" också!

Vad det gäller kopplingen muslimsk - kristen ilska över skämt angående religion så känns det lite som du svarade på min fråga! Jag poängterade ju den oftast enorma skillnaden på reaktionens kraftfullhet... :wink:

Edit: Jag påstår inte att man SKA skämta om allt, jag menar bara att man måste FÅ skämta om allt.
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: Edit: Jag påstår inte att man SKA skämta om allt, jag menar bara att man måste FÅ skämta om allt.

Dåså, då är vi ju överens... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Kan ni sluta upprepa er och säga att man visst får skämta om allt och berätta varför man måste skämta om hemska saker när det finns annat att skämta om??

Att skämta är kul, och det finns ingen som bestämmer normen för VAD som är kul. Det är upp till var och en.

Hur var det med sakligheten som du brukar efterlysa? ;)
VARFÖR måste man skämta om ALLT?
Klart man FÅR skämta om allt men varför MÅSTE man skämta om allt?

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Makten skrev:

Hur var det med sakligheten som du brukar efterlysa? ;)
John Cleese har säkert svaret på din fråga..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Haha! Då var vi tillbaks till Monty Python igen!
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Hur var det med sakligheten som du brukar efterlysa? ;)
Klart man inte måste, men du frågade ju varför man skulle skämta om det, och svaret på det är att det är roligt. :wink:

I de exempel ovan som några dragit där det blivit riktigt pinsamt är det ju enskilda personer det skämtats om. Då är det känsligare tycker jag. Att skämta om en hel grupp är inte alltid så bra, men betydligt mer okej. Sen är det stor skillnad på att skämta om någon och att tala illa om denne, och själva motivet med det hela avgör hur det uppfattas. Om en nazist pratar illa om judar så lär det låta ganska annorlunda än om en "vanlig människa" drar ett harmlöst judeskämt i Bellman-stil, eller hur? Det gäller att hålla sig på rätt sida av knivseggen. Estoniaskämtet kan jag till exempel inte förstå hur någon skulle kunna uppfatta som kränkande eller sårande eftersom det inte lär ha funnits någon ond baktanke.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Hur var det med sakligheten som du brukar efterlysa? ;)
Klart man inte måste, men du frågade ju varför man skulle skämta om det, och svaret på det är att det är roligt. :wink:

I de exempel ovan som några dragit där det blivit riktigt pinsamt är det ju enskilda personer det skämtats om. Då är det känsligare tycker jag. Att skämta om en hel grupp är inte alltid så bra, men betydligt mer okej. Sen är det stor skillnad på att skämta om någon och att tala illa om denne, och själva motivet med det hela avgör hur det uppfattas. Om en nazist pratar illa om judar så lär det låta ganska annorlunda än om en "vanlig människa" drar ett harmlöst judeskämt i Bellman-stil, eller hur? Det gäller att hålla sig på rätt sida av knivseggen. Estoniaskämtet kan jag till exempel inte förstå hur någon skulle kunna uppfatta som kränkande eller sårande eftersom det inte lär ha funnits någon ond baktanke.
Nej men tror du att en överlevande från Estonia, eller någon som mist sin familj el dylikt på båten skulle uppskatta skämtet?
Jag vet, ska man ta hänsyn till allt så skulle man inte kunna skämta om något...

Jag tror vi tycker hyfsat lika om det här egentligen.
Men det jag har svårt att förstå är varför man ska köra skämt som så uppenbart kan göra folk illa till mods.

Judeskämt överlag har jag svårt med, det brukar väl ändå alltid vara mer eller mindre förnedrande.

Tacka vet jag gitarrist och trummisskämt!!! :D

Tillägg: De incidenter från firmafesterna är ju bara dråpliga och inte någon större deal tycker jag personligen. Men att ni inte tycker det är värre att skämta om folks djupaste olycka förstår jag inte.
Firmafestincidenterna är ju knappast något som någon blir märkt för livet med, förutom att de har en kul historia att berätta senare...
Testa kör Estoniaskämtet eller något annat katastrofskämt på återföreningen av Tsunamins överlevande eller Estonias överlevande, är övertygad om att det inte skulle bli så mycket skratt på något av de tillställningarna...
Senast redigerad av blackparkas den ons 23 jan 2008, 11:08, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Nej men tror du att en överlevande från Estonia, eller någon som mist sin familj el dylikt på båten skulle uppskatta skämtet?
Jag vet, ska man ta hänsyn till allt så skulle man inte kunna skämta om något...
Det är det jag menar. Man kan ju inte vara rädd för att någon blir berörd varje gång man skämtar. Det är ganska liten sannolikhet att man råkar dra ett sånt skämt inför någon som är berörd. :wink: Och om det mot förmodan sker så inser nog den berörde att det inte menas något illa, även om det "tar".
Jag tror vi tycker hyfsat lika om det här egentligen.
Men det jag har svårt att förstå är varför man ska köra skämt som så uppenbart kan göra folk illa till mods.

Judeskämt överlag har jag svårt med, det brukar väl ändå alltid vara mer eller mindre förnedrande.

Tacka vet jag gitarrist och trummisskämt!!! :D
Du ser, förnedring går bra när man själv tycker att det är roligt. :roll:

Tillägg: Det är inte särskilt många judeskämt jag hört som varit i närheten av roliga förresten. Men ett och annat rått sådant har väl varit kul nån gång. Dock skulle de nog INTE dras för en jude, hehe.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Du ser, förnedring går bra när man själv tycker att det är roligt. :roll:
Absolut!
Men trummisar och gitarrister är inte direkt några utsatt grupper av annat än oss basister.... :D

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Bara för att visa på att även jag fattar att man kanske inte BÖR skämta om allt så ska jag ta ett jävligt jobbigt exempel.

Några polare till mig satt ett gäng för en massa år sen och drack bira, nån hade en gitarr och det sjöngs ganska grova låtar, allmänt trevligt sådär! En av dem drog en variant på "det går en vind över vindens ängar..." där en textrad lyder "det sprattlar till i ett dödfött barn". Kan i grunden tyckas vara jävligt osmakligt, men killarna var inte så gamla och lite småfulla och då skiter man lätt i sånt. Saken var dock att i sällskapet fanns en tjej som alldeles nyligen fått missfall, vilket nästan ingen annan visste om. Hon sprang därifrån gråtande och ingen fattade först nånting innan någon berättade och då var det ju för sent. Sen dess tänker iaf den killen två gånger innan han drar grova skämt utan att ha koll på publiken...
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag är av uppfattningen att man får göra precis vad man vill så länge man inte skadar någon, och tyvärr så är det svårt att veta var den gränsen går. Äter man kött så dödar man djur, kör man bil så skadar man miljön, går man ut så kan man trampa på en myra, drar man ett skämt så kan någon ta illa upp. Jag tror inte det går att undvika, men man kan ju försöka så gott det går. Sannolikheten att någon hade fått missfall i exemplet ovan är ju väldigt liten. Trist, men sånt kan man inte förutse. Det vore som att låta bli att köra bil eftersom man KAN dö. Shit happens, vad göra? Det räcker nog ganska långt att använda huvudet så gott det går. Åtminstone försöka. :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Jag är av uppfattningen att man får göra precis vad man vill så länge man inte skadar någon, och tyvärr så är det svårt att veta var den gränsen går. Äter man kött så dödar man djur, kör man bil så skadar man miljön, går man ut så kan man trampa på en myra, drar man ett skämt så kan någon ta illa upp. Jag tror inte det går att undvika, men man kan ju försöka så gott det går. Sannolikheten att någon hade fått missfall i exemplet ovan är ju väldigt liten. Trist, men sånt kan man inte förutse. Det vore som att låta bli att köra bil eftersom man KAN dö. Shit happens, vad göra? Det räcker nog ganska långt att använda huvudet så gott det går. Åtminstone försöka. :wink:
Fast när det gäller missfall så är chansen ganska stor, var 4:e till 5:e kvinna ungefär får missfall, så det är vanligare än man tror.

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Glöm inte att humorn Kan fungera som ett verktyg för att bearbeta och/eller klara av att hantera hemska saker. Om man skulle totalförbjuda alla skämt som det finns risk för att någon tar illa upp så tror jag att samhället skulle bli ännu värre än vad det redan är. Humorn är en ventil i den märkliga värld vi lever i.

Det blev ju ramaskri för nån vecka sedan när Babben skämtat om nån dokusåpamänniska. Han har aldrig haft sex med en kvinna i hela sitt liv. Hon frågade sig vad han då haft sex med. Jag tycker inte att det är nåt att uppröras över däremot kan man ju ha delade meningar om det är ett roligt skämt eller inte.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Fast när det gäller missfall så är chansen ganska stor, var 4:e till 5:e kvinna ungefär får missfall, så det är vanligare än man tror.
Å fan, det hade jag ingen aning om. Ja, i så fall är det väl rätt stor sannolikhet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag drog den där "Baren stänger nu men bogvisiret är fortfarande öppet" för en person som hade anhöriga som gått bort i Estonia tragedin.. efter en tid så går det också..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har tex alltid haft svårt för "Hassan" och liknande program, i de fall där dom driver med nån oskyldig, tex en växeltelefonist som inte har gjort nåt fel.
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Jag har tex alltid haft svårt för "Hassan" och liknande program, i de fall där dom driver med nån oskyldig, tex en växeltelefonist som inte har gjort nåt fel.
Nääääää... Ica-biträdet som får läsa upp en bleknad sida i senaste bamsenummret över telefon!! de e PRICELESS!!
OTROLIGT roligt...
Skriv svar