jag blir så jävla less.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Ska man provspela så bör man känna till och helst tycka om stilen,stuket.
Min personliga inställning till basspel är att anpassa sig till låten och passa in stilmässigt. Om man tycker det är tråkigt kansle man ska spela gura i stället !
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

En gång klev en kille upp på scen när vi giggade och sänkte diskanten på min stärkare. Djävligt märkligt. Och otrevligt. Å andra sidan hade vi en publik på sex pers så hela grejen var märklig. Har för mig att det var i Honky Tonk Women. Eller möjligen nåt med Dire Straits.

Att gå fram och skruva på nåns stärkare i en lokal är ett grovt övertramp så jag förstår din reaktion precis. Att be någon sänka är inte heller något jag gillar...
Jag håller nånstans med om att det inte är så konstigt att de var skeptiska till att "göra om" låtarna. Vill man se det positivt är det ju ett tecken på de ändå tycker att basen spelar stor roll! Men då är jag onödigt positiv...

På de få auditioner jag varit på har jag bara plankat den tidigare basisten eller hållit låg profil spelmässigt för att känna in läget och personkemin. Men så gillar jag ju att pumpa 8-delar också...
Sen får man ju smyga in sina egna ideer efter hand i de gamla låtarna, men framförallt vara med att forma de nya låtarna som kommer istället.

Snubben som spelade bas i mitt band förut spelade med fingrarna, använde väldigt mycket ackord och hade en 8-strängad bas där vissa strängar var stämda i kvinter (!) så vi var rätt långt ifrån varandra kan man säga... Men det löste sig...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Då det har varit en del negativa berättelser här måste jag dra en som är lite tvärtom känner jag. Blev för nåt år sen inkallad som inhoppare på en liten "miniturné" i ett grunge/emo/rockliknande band. Basisten innan mig hade bara lirat grundtoner och hållit sig i bakgrunden. Det gjorde inte jag när jag hade lärt mig låtarna. Började experimentera hit och dit med basgångar. Ingen sa nåt om det.

Sen när vi var hemma igen tog det två dagar innan sångaren ringde och sa att det var repning. "Men jag var ju bara inhoppare?" tyckte jag. "Inte nu längre" tyckte han. =) Det bandet är väldigt öppet för att tillåta medlemmarna att ta ut svängarna och våga prova saker. Känns oerhört bra.

Sen att folk tycker att det känns olustigt när bandkamrater ber dem sänka förstår jag inte alls. Man måste väl få säga till om man tycker att det är för högt? Däremot att ta saken i egna händer och gå fram till nåns stärkare och ratta själv tar jag avstånd emot. Så gör man bara inte. Tycker jag att nån gitarr är för hög eller för gnällig så säger jag det till vederbörande gitarrist helt enkelt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hehe, får mig att tänka på band där man inte använder förstärkare utan kör allt via PA´t! Brukar lätt kunna bli så att den som står vid bordet blir lite "ljudfascist"! Eller vad säger du, Geddan? :D

- "Höjer du basen lite i lyssningen?"

- "Nej, det är lagom som det är!"

Hoho!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Rix skrev:Usch! Att du inte bad dem fara åt helvete redan när de rattade på stärkaren.
+1

Herregud vilka jubelidioter. Klart man kan tycka till om andras ljud, men det går ju att diskutera saken, EFTER att man spelat klart låten. "Hördu, vi har lite speciell uppfattning om hur ljudet ska vara, kan du tänka dig att prova det här istället?"
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

macahan skrev:ähum.. nu kanske ni tycker jag är helt dum och dryg, men man spelar inte vad som helst i vissa musikstilar.
Om det är ett visst sound man ska ha i bandet så spelar man det som behövs för låten/musikstilen, men det är oförlåtligt samtidigt att ratta runt på någon annans förstärkare. Vill man förändra någons ljud så säger man vad som är "fel" och varför man vill ändra ljudet först och främst. Sen kompromissar man.

Hade någon sagt till mig att vi skulle värma upp med en vanlig tolva på E så hade då inte jag fattat det heller. Men det betyder inte att man är fel man för jobbet, så det tycker jag är lika trångsynt som att tro att man kan spela som sig själv i alla situationer.

Jag talar faktiskt för mig själv baserat på erfarenhet i det här fallet, man blir som man spelar, man spelar det som passar, man spelar inte det som kanske passar. Många tar blodigt allvar på sin musik, och jag är en av dom. Jag blandar inte in något från någon annan stil där det inte passar.

Men jag har förstått att merparten av er inte direkt har några skrupler avseende det.. ;)
+1

som basmajjen på min musikhögskola säger: "vi spelar ett serviceinstrument..."
Låtskrivare har ju ibland en klar bild i huvet hur saker och ting ska låta och då är det bara att bita ihop.

men fan vilka tvärpuckon som börjar vrida på stärkare och sånt - det visar ju at de inte är så bra på att förstå hur människor funkar och vem står ut med att hänga med såna om det t.ex. skulle tal om att åka runt i en liten minibuss ett par veckor...
fan, låt dom få en snubbe som gillar att pumpa 8delar och förstärker sig genom en mobiltelefon på repen(allt för att inte vara ivägen)

Om man söker till ett bluesband så är det ju ganska respektlöst mot genren och bandpolarnas tid att inte ens kollat upp de mest grundläggande
grejerna och termologin.
fast å andra sidan...ja...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

TDHP skrev:Hehe, får mig att tänka på band där man inte använder förstärkare utan kör allt via PA´t! Brukar lätt kunna bli så att den som står vid bordet blir lite "ljudfascist"! Eller vad säger du, Geddan? :D

Hoho!
:D Fast i såna band är det nog vanligare att man kan komma överens och att ljudet inte är det viktigaste. Har varit med om halvstora band som soundcheckat i nästan en timme enbart med in ear-lyssningen för att de inte var helt nöjda med den. Jag menar... snälla nån...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Förresten, vad var det för bag? Stuk? Genre?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Hehe, får mig att tänka på band där man inte använder förstärkare utan kör allt via PA´t! Brukar lätt kunna bli så att den som står vid bordet blir lite "ljudfascist"! Eller vad säger du, Geddan? :D

Hoho!
Fast jag har ju stärk och de har moitorer.
Det gör ju att det nästan bara är bas och trummor i mina öron.
Passar mig ganska bra! :P

Däremot är jag fascist när det gäller mycket annat. :twisted:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Kom just att tänka på en sak, någon känd snubbe jag tror det var typ Chuck Rainey (säkert inte ensam om att ha yttrat detta, men iaf) uttryckte sig i stil med att låten var det viktigaste. Om man testar en grej som inte bidrar till att lyfta fram låten är det bara att "kill your darling". Och det är nu det ändå blir jobbigt, om något lyfter fram låten eller inte är förstås helt subjektivt!

Jag håller med TDHP om att förberedelse är viktigt om man skall testa en ny setting. Jag brukar se till att få demomaterial och ta en fika för att snacka om demon och musik i allmänhet och samtidigt försöka pejla in förväntningarna innan provrep (sen kan det ju trots alla förberedelser visa sig vara helkass matchat ändå). Ibland kan det ju ändå låta "rätt" fast det är "fel". Hmm, skall testa utan hängslor någon gång :?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

mm.. för mig är tillexempel basisten i foo fighters en sån kille som inte borde få ha varit med efter en audition.. om man får tycka så.. Det han mestadels har gjort tidigare har minsann inte varit att lyfta fram "låten" ..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fast ibland är kemin viktigare än hur det låter första gången.
"Klickar" det så går allt att lösa!
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

njae... inte precis..men inom rimliga gränser är det ju så...

edit: allt går inte att lösa.. :lol: kom på att det här kund missuppfattas..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Chriller skrev:Förresten, vad var det för bag? Stuk? Genre?
dom försöker låta som ungefär The Strokes eller liknanden. lite Hives-aktigt emellanåt. fast mycket sämre. jag säger inte det på grund av att deras beteende utan för att dom faktiskt inte var sådär bra som jag trodde/hoppades.

när det gäller volym är jag inte en nitisk jäkel som aldrig vill sänka. volym till sammanhang tycker jag. detta var ju ändå rockig musik och jag körde långt ifrån så högt som jag brukar, av respekt ungefär. väntade mest på att få höja lite.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Då var det helt enkelt gitarristattiyd när det är som roligast och som mest arrogant.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

macahan skrev:Då var det helt enkelt gitarristattiyd när det är som roligast och som mest arrogant.
japp. sångaren verkade vara en riktig typ också :?
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Bra att du slipper dom nötterna!
Fast vem vet......
DU kanske kunde lärt dom ett och annat.
Hur man snörelicar ett trumset t.ex. :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:Bra att du slipper dom nötterna!
Fast vem vet......
DU kanske kunde lärt dom ett och annat.
Hur man snörelicar ett trumset t.ex. :wink:
skulle väl vara det isåfall :wink:
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Men det är verkar ju vara något som genomsyrar hela den genren idag, att man ska bete sig som egocentrerade skitstövlar och ha "jag är bäst"-attiyd. Såna musiker blir man less på över lag.. jag brukar bli sur på dom och vår trummis brukar lugna mig genom att säga: "Vi ska inte gå omkring och tycka illa om andra musiker.." när jag samtidigt är beredd att sparka nån i pungen på grund av skittaskig attityd.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

macahan skrev:Men det är verkar ju vara något som genomsyrar hela den genren idag, att man ska bete sig som egocentrerade skitstövlar och ha "jag är bäst"-attiyd. Såna musiker blir man less på över lag.. jag brukar bli sur på dom och vår trummis brukar lugna mig genom att säga: "Vi ska inte gå omkring och tycka illa om andra musiker.." när jag samtidigt är beredd att sparka nån i pungen på grund av skittaskig attityd.
+1
Jag kan störa mig på smågrabbar som lirat i ett år och verkligen är övertygade att de kan precis allt om musik, och dessutom är 40 gånger bättre än vilken annan musiker som helst. Vad är det för fel med att vara ödmjuk numera?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

The Hives är ett av de mest överskattade band jag vet.
Och Pelle Almqvist KAN faktiskt inte sjunga. Fast det verkar vara lite så det är just nu, sången SKA låta illa. Huvudsaken att bandet har en jävla attityd liksom. Men det är väl som det ska när det är punk!
TDHP
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Kent är THE mest överskattade bandet i Sverige genom alla tider. Noll karisma, noll låtmaterial, noll spelglädje..

(Edit: Jag vet ju inte hur skoj de har innerst inne men det ser ut som de har oändligt tråkigt iaf.)
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

TDHP:
Musik är en "bedömningssport". Hur definierar du kriterier för att avgöra om någon KAN sjunga? Tito Beltran kan sjunga... min gamle hund kunde sjunga... fast det lät lite ANNORLUNDA :wink:

För övrigt är jag också lite trött på valpar som tror att det är enbart attityden som räknas. Men om någon gillar det de gör -kul för dem.
Personligen tycker jag dock både hives och strokes gjort en del bra grejjor.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Rix skrev:Kent är THE mest överskattade bandet i Sverige genom alla tider. Noll karisma, noll låtmaterial, noll spelglädje..

(Edit: Jag vet ju inte hur skoj de har innerst inne men det ser ut som de har oändligt tråkigt iaf.)
AMEN!
Äntligen! En själsfrände!
Trodde bara det var jag som ogillade Kent! :D

APPAN: Image is everything... men du har inte varit här så länge så du förstått det än.... ;)

TDHP: Jag antar att du är en av de som tyckte Idol-Amanda sjöng kasst?
Personligen så var det hon som gjorde att jag kunde stå ut med den där skiten i höstas när jag skulle vara social med min fru.
Tack Amanda.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:
Rix skrev:Kent är THE mest överskattade bandet i Sverige genom alla tider. Noll karisma, noll låtmaterial, noll spelglädje..

AMEN!
Äntligen! En själsfrände!
Trodde bara det var jag som ogillade Kent! :D
Hehe, det verkar som om det är politiskt korrekt att gilla Kent, jag blir alltid påhoppad när jag uttrycker min avsky mot deras musik.
blackparkas skrev:TDHP: Jag antar att du är en av de som tyckte Idol-Amanda sjöng kasst?
Personligen så var det hon som gjorde att jag kunde stå ut med den där skiten i höstas när jag skulle vara social med min fru.
Tack Amanda.
Amanda är cool! Hennes nya singel tycker jag e rätt svängig men faan vad de har pitchat henne, tappar lite då. Nu låter hon bara som en billig Amy Whinehouse-kopia.

(Sorry om vi kapat tråden med överskattade band!)
Skriv svar