växla mellan kontra och elbas?
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
växla mellan kontra och elbas?
Jag kommer antagligen börja att göra fler kontrabasgigg framöver. Hur gör ni som växlar mellan kontrabas och elbas på spelningar?
Elbas till förstärkaren och kontran till PA? A/B-box och båda till förstärkaren?
Om man ska ha båda basarna till förstärkaren känns det som att man vill ha en annan eq på den ena basen.
Finns det någon bra EQ/preamp med A/B-funktion?
Elbas till förstärkaren och kontran till PA? A/B-box och båda till förstärkaren?
Om man ska ha båda basarna till förstärkaren känns det som att man vill ha en annan eq på den ena basen.
Finns det någon bra EQ/preamp med A/B-funktion?
- B-Å Åhs
- Medlem++
Re: växla mellan kontra och elbas?
EBS microbass 2 klarar detta galant
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Låter den bra? Är eqn alltid aktiv på kanalerna, eller går den att stänga av? Går det alltså att ha en ofärgad kanal?
- B-Å Åhs
- Medlem++
Du kan inte stänga av EQ:n men i nolläge är den neutral
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Vad bra!
Hur tycker du att den låter? Fungerar den bra?
Hur tycker du att den låter? Fungerar den bra?
- B-Å Åhs
- Medlem++
Den är en av mina favoritprylar så jag är nöjd , kanal A har dessutom 10 Mohm ingångsimpedans så den passar perfekt till piezo mickar.
- bootsy
- Medlem+++
Jag hade en Microbass II ett tag och använde den mest just för att smidigt växla mellan elbas och kontra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag kör ju elkontra och elbas, och har just nu lösningen AB-box och Boss EQ-pedal på elkontran.
Ställer in förstärkarljudet efter elbasen, och fixar till bra ljudbild och lagom volym till elkontran med EQ-pedalen (som alltid är på).
Funkar finfint.
Men man blir ju lite sugen på en LWA 1000, som ju har 2 helt separata kanaler som man kan ha på samtidigt...
Ställer in förstärkarljudet efter elbasen, och fixar till bra ljudbild och lagom volym till elkontran med EQ-pedalen (som alltid är på).
Funkar finfint.
Men man blir ju lite sugen på en LWA 1000, som ju har 2 helt separata kanaler som man kan ha på samtidigt...
Medlem i PB50+
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
FF - Jo, jag funderade också på den lösningen. Men det skulle vara smidigare med en pedal istället för två.
- inber
- VIP medlem
En VT Bass Deluxe klarar det också. Den har två ingångar och är programmerbar. EQ:n är helt grym och du kan verkligen vrida till ljudet på hur många sätt som helst. Men hur den låter med kontrabas låter jag vara osagt. Spontant skulle jag säga att den är bäst på lite smådistade ljud.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Bra tips!
- inber
- VIP medlem
Sen har du ju Providence, som lowfreq skriver gott om.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Synd bara att jag är fattig student. Det känns som att det billigaste alternativet vore en a/b-box och någon form av preamp/eq. Men så fort jag vill ha allt i samma låda blir det ganska dyrt.
Billigaste alternativet om jag vill ha en låda, verkar vara att köpa en begagnad ebs microbass II.
Billigaste alternativet om jag vill ha en låda, verkar vara att köpa en begagnad ebs microbass II.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Håller med. Råkade bara snubbla över EQ-pedalen så det blev såhär jag kopplade...Nick skrev:FF - Jo, jag funderade också på den lösningen. Men det skulle vara smidigare med en pedal istället för två.
På golvet är det väldigt smidigt då jag ställer EQ-pedalen nånstans under elkontrans stativ och glömmer bort den, så det är bara AB-boxen som ligger framför mig på golvet.
Men Providence-pedalen ser ju väldans smaskig ut, och Sansamparna är ju lockande också.
Lånade förresten Strummers Tonebone (heter den väl?) ett tag och den funkade finfint också. Körde elbasen genom den ofärgade kanalen och elkontran genom EQ-kanalen.
Problemet är ju inte att det finns för få prylar som gör det du är ute efter, utan det motsatta...

Medlem i PB50+
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Dual bass station och Radial Bassbone verkar ju båda väldigt intressanta, även om jag inte vet hur de funkar just till kontra.
EBSpedalen har ju fördelen att den är ganska lätt att få tag på begagnad. Frågan är hur bra eq-delen är. Den ser lite begränsad ut, jämfört med de andra alternativen.
EBSpedalen har ju fördelen att den är ganska lätt att få tag på begagnad. Frågan är hur bra eq-delen är. Den ser lite begränsad ut, jämfört med de andra alternativen.
- Jan Hellman
- VIP medlem
En EBS Microbass II är lite som en schweizisk armékniv för basister. Finurlig liten pryl. Bra filter. Personligen föredrar jag den före Bassbone. Har aldrig känt att jag haft behov av två likadana eq's på båda kanalerna.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Jag tycker filtren är tillräckligt flexibla , går även att köra båda kanalerna i serie så man får fler möjligheter eller stoppa in en EQ pedal i loopen om man är så lagd ...
- Svensson
- Forumvärd
Jag kör med A/B box och rattar om ljuder på stärkaren, man lär sig rätt snabbt de olika inställningarna. Det är inte optimalt medn funkar, speciellt om du har ont om stålar.
Providencen såg onekligen intressant ut, ska kolla upp.
*EDIT*
Jag brukar ha en pre amp på kontran för att kunna ha volymerna hyfsat lika mellan basarna.
Providencen såg onekligen intressant ut, ska kolla upp.
*EDIT*
Jag brukar ha en pre amp på kontran för att kunna ha volymerna hyfsat lika mellan basarna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- bootsy
- Medlem+++
Ja, precis. En preamp till kontran måste man ju ändå ha.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Fast bassbone har inte två likadana eqs. Den har en kanal som är ren, med möjlighet till två counturinställningar, och en kanal med eq.Irbit skrev:En EBS Microbass II är lite som en schweizisk armékniv för basister. Finurlig liten pryl. Bra filter. Personligen föredrar jag den före Bassbone. Har aldrig känt att jag haft behov av två likadana eq's på båda kanalerna.
Jag blir lite orolig när ebsen inte har någon mid på den ena kanalen. Men den kanske funkar bra ändå?
I snösvänget kommer vi nog växla mellan elbas och kontra så pass ofta att den inte funkar att ratta om eqn hela tiden.Svensson skrev:Jag kör med A/B box och rattar om ljuder på stärkaren, man lär sig rätt snabbt de olika inställningarna. Det är inte optimalt medn funkar, speciellt om du har ont om stålar.
Jag har en sån här mick och preamp. Det borde väl funka?bootsy skrev:Ja, precis. En preamp till kontran måste man ju ändå ha.
http://www.shadow-electronics.com/viewp ... id=&id=194" onclick="window.open(this.href);return false;
Min tanke var skaffa en pedal så jag har kan ha olika eq-inställningar till el-basen och kontra.
- inber
- VIP medlem
Det hänger väl på om du har mid-kontroll på din förstärkare? Om du INTE har det, och behöver vrida på en preamp för att få rätt sound även med elbasen, så låter det för mig som att du behöver en preamp som har mid-kontroll på båda kanalerna. Om din elbas däremot låter bra rakt in i förstärkaren så behöver du ju bara EQ:a kontrabasen. Eller tvärtom.Nick skrev: Jag blir lite orolig när ebsen inte har någon mid på den ena kanalen. Men den kanske funkar bra ändå?
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Fast det var inte riktigt så jag menade.inber skrev:Det hänger väl på om du har mid-kontroll på din förstärkare? Om du INTE har det, och behöver vrida på en preamp för att få rätt sound även med elbasen, så låter det för mig som att du behöver en preamp som har mid-kontroll på båda kanalerna. Om din elbas däremot låter bra rakt in i förstärkaren så behöver du ju bara EQ:a kontrabasen. Eller tvärtom.Nick skrev: Jag blir lite orolig när ebsen inte har någon mid på den ena kanalen. Men den kanske funkar bra ändå?

Tycker att det är dumt att kanal A inte har trebands eq.
Eqn på kanal B ser skum ut. Men den kanske funkar bra.
- Svensson
- Forumvärd
I snösvänget kommer vi nog växla mellan elbas och kontra så pass ofta att den inte funkar att ratta om eqn hela tiden.Svensson skrev:Jag kör med A/B box och rattar om ljuder på stärkaren, man lär sig rätt snabbt de olika inställningarna. Det är inte optimalt medn funkar, speciellt om du har ont om stålar.
.[/quote]
I våran bonnrock behöver jag inte ratta så mycket, bruka maxa diskanten och dra ner lågbasen lite när jag kör kontra. Växlar mellan kontra och P51:a med flats

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
Så här tänker jag göra:

Alternativt så här:

...eller så här:

...beroende på gig.

Alternativt så här:

...eller så här:

...beroende på gig.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
- lowfreq
- Medlem++
Behöver man fler funktioner än vad man avser att använda?
Providence Dual Bass Station är genialisk enkel och funktionell för användning av två kanaler/basar.
Istället för 100 rattar, knappar och lampor som blinkar...
Så har Providence lagt fokus på det viktiga - ljudkvalitet och enkel funktionell användning.
Rekommenderas å det grövsta!
EBS Microbass II blir jag yr av bara jag tittar på den.
Och det här rekommenderar jag till bassmayhem...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2qkCxvKY1hM[/youtube]
Providence Dual Bass Station är genialisk enkel och funktionell för användning av två kanaler/basar.
Istället för 100 rattar, knappar och lampor som blinkar...
Så har Providence lagt fokus på det viktiga - ljudkvalitet och enkel funktionell användning.
Rekommenderas å det grövsta!
EBS Microbass II blir jag yr av bara jag tittar på den.
Och det här rekommenderar jag till bassmayhem...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2qkCxvKY1hM[/youtube]
Don't mess with me, I do not want any treble!