AlbinH´s PJ

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

AlbinH´s PJ

Inlägg av AlbinH »

Ruta ett.

Råkat bli med PJ-kropp. Trevligt, eftersom jag "alltid" önskat mig en sådan. Fast komplett liksom... Med största sannolikhet är kroppen från en Tenson-bas. Det gör inget, jag är här för att lära.

Bild

Så, vad göra?

#1, skaffa en hals som passar. Jag gillar tunna smala halsar bäst. Jazzhals duger, fast nättochjämt. Den skulle gärna vara ännu tunnare och smalare. En Ibanez-hals kanske?
Hur är det med andra halsar som B.C.Rich t ex? Jag skulle gilla P-baskropp och hockeystick-hals. Men det måste ju gå någorlunda enkelt att få halsen att passa till kroppen.

#2, lackera kroppen i tangerine, orange eller likartad kulör. Kanske transparent finish likt Fenders Hot Rods. Nu är ju skrället svart och det betyder väl (?) att jag bör/måste ta bort det svarta innan jag kan lägga en ljusare färg på kroppen. Eller kan man grundlacka vitt ovanpå den svarta? Själva finishen på kroppen är faktiskt väldigt fin. Jag kan inte se att den behöver spacklas alls.
#2,5, måla/motivlackera plekan. Alt. tillverka en egen.

#3, byta mickarna. Ev. bygga in en preamp i kroppen.

Oki, det är väl lika så gott att börja. :arrow:

Någon som har en hals som passar i en halsficka som är 64 mm bred?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.