jag blir så jävla less.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Trodde bara det var jag som ogillade Kent! :D

TDHP: Jag antar att du är en av de som tyckte Idol-Amanda sjöng kasst?
Angående Kent så är du inte ensam. Jag ser inte storheten i dem och har länge trott att jag varit blind p.g.a. det. :wink:

Angående amanda så är hon jäkligt överskattad. Fifanken...
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Rix skrev:Kent är THE mest överskattade bandet i Sverige genom alla tider. Noll karisma, noll låtmaterial, noll spelglädje..

(Edit: Jag vet ju inte hur skoj de har innerst inne men det ser ut som de har oändligt tråkigt iaf.)
Nja, håller inte med. Men å andra sidan har jag inga problem med ödmjukheten att låta var och en tycka som dom vill..

Däremot får jag kväljningar när någon bara funderar på att nämna The Ark.
Och hur reaktionen blir om Håkan Hellström kommer på tal vill jag helst inte tala om. Usch!! :shock:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Strokes? Herregud. Har gjort en del fina låtar, men har ett band Strokes som förebilder är det inga bra nyheter för en ny basist.
Strokes har (eller finns de fortfarande?) nog den basist i världen som spelar minst. Han rör sig dessutom mindre än Bill Wyman... Och ser ut lite som Jaws i Bond-filmerna, faktiskt.

Men det ursäktar ju inte beteendet/attityden.
Som jag ser det måste man få spela på en volym man är bekväm med. Inom rimlighetens gränser. Funkar det inte får man flytta runt stärkare och folk i lokalen.
Att repa - eller ännu värre, lira live - utan att höra sig ordentligt är ju pest och kolera på en gång. Och risken är bara att det låter skit för publiken när man tar i så man pajar fingrarna eller strängarna, för det gör man ju ofrånkomligen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

appan skrev:TDHP:
Musik är en "bedömningssport". Hur definierar du kriterier för att avgöra om någon KAN sjunga? Tito Beltran kan sjunga... min gamle hund kunde sjunga... fast det lät lite ANNORLUNDA :wink:
Tja, oftast genom att folk inte intonerar, dvs dom sjunger falskt.
Eller när sången allt som oftast övergår i skrik, dvs sångarens register räcker inte för att komma upp i dom toner han/hon vill.

Jag menar för den sakens skull inte att det är FEL eller ens dåligt, det finns USLA sångare som jag gärna lyssnar på! Men att lyssna på en sångare som (enligt mitt sätt att definera det) inte kan sjunga är lika kul som att lyssna på en pianist som inte kan spela. Jag vet att det finns en uppfattning, speciellt hos välmenande skolpersonal och körledare, att ALLA kan sjunga, men det håller inte jag med om!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Sången är ju ett kärt ämne att diskutera, men Håkan Hellström var faktiskt en rätt fin basist i Broder Daniel. Och framförallt smiskade han skinn på ett härligt sätt som trummis i Honey is Cool.
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

BP:
Men... det är ju det jag försöker få fram viss förståelse för. Image är ju definitivt 80-90% av dragningskraften hos vissa band (absolut mätbart :wink: ). Hade de dock bara gjort usel musik hade de aldrig funkat på marknaden. Därför funkar Kent för många...
Det finns ju bättre eller sämre längdhoppare, men bättre eller sämre musikutövare?

Min döde hund hade förresten mer attityd än Tito, det var bara därför han var bättre :lol:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Chriller skrev:Sången är ju ett kärt ämne att diskutera, men Håkan Hellström var faktiskt en rätt fin basist i Broder Daniel. Och framförallt smiskade han skinn på ett härligt sätt som trummis i Honey is Cool.
Det kunde han fortsatt med. Hållit sig till instrumenten alltså... 8)
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Chriller skrev:Sången är ju ett kärt ämne att diskutera, men Håkan Hellström var faktiskt en rätt fin basist i Broder Daniel. Och framförallt smiskade han skinn på ett härligt sätt som trummis i Honey is Cool.
Kul! Men sångare är han inte.

hehe. En namne med exakt åsikt i frågan. 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:TDHP: Jag antar att du är en av de som tyckte Idol-Amanda sjöng kasst?
Personligen så var det hon som gjorde att jag kunde stå ut med den där skiten i höstas när jag skulle vara social med min fru.
Tack Amanda.
Japp, 100%! Det är för mig fullständigt obegripligt hur nån som hon kan gå till final i en SÅNGTÄVLING! Sen kan hon vara hur ball eller cool eller udda som helst, men i MIN bok sjunger hon som en kratta. SKANDAL! :wink:

För övrigt tycker jag Kent har gjort ett antal jävligt bra låtar, även om jag inte TÅL Jocke Berg! (Tycker ungefär likadant om Per Gessle!)

Men visst, musik behöver inte handla om rätt eller fel, även om det KAN göra det. Det går bara att tävla i musik om bedömaren är EN person, och det blir ändå fusk! :D
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

nä nu får ni ta å lugna ner er.. på riktigt.
Kent var helt fantastiska fram till och med isola.. (HÄR finns inte en smiley, jag menar det)
Det finns hur många fantastiska låtar som helst där. (HÄR finns inte heller en smiley, jag menar det också)

Hela musikgenren är ju inte keff det är ju för tusan attityden how wannabe-posörerna som finns inom genren som är keff!
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Ah tolerans!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Tol... to... vaddå? :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Aaaa, ibland måste man vädra uppdämda åsikter bara..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:TDHP: Jag antar att du är en av de som tyckte Idol-Amanda sjöng kasst?
Personligen så var det hon som gjorde att jag kunde stå ut med den där skiten i höstas när jag skulle vara social med min fru.
Tack Amanda.
Japp, 100%! Det är för mig fullständigt obegripligt hur nån som hon kan gå till final i en SÅNGTÄVLING! Sen kan hon vara hur ball eller cool eller udda som helst, men i MIN bok sjunger hon som en kratta. SKANDAL! :wink:

För övrigt tycker jag Kent har gjort ett antal jävligt bra låtar, även om jag inte TÅL Jocke Berg! (Tycker ungefär likadant om Per Gessle!)

Men visst, musik behöver inte handla om rätt eller fel, även om det KAN göra det. Det går bara att tävla i musik om bedömaren är EN person, och det blir ändå fusk! :D

Och jag tycker Amanda är en av Sveriges bästa sångerskor....!
Har tom börjat uppskatta Håkan Hellström lite grann trots att jag i början någon gång här på forumet tyckte han sjöng uselt...

TDHP: Jag misstänker att du inte gillar Johnny Cash, Bob Dylan, Mick Jagger särskilt mycket med andra ord heller?

Macahan: Kent är skit. Rakt igenom. Tycker man annat är man dum i huvudet.... :) (Ja, där finns en smiley, men det finns alltid lite allvar bakom ett skämt....)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

The Marshall skrev:
Kul! Men sångare är han inte.

hehe. En namne med exakt åsikt i frågan. 8)
Nu kommer vi ifrån ämnet lite här, men ändå:
Jag tycker att Håkan är en fantastisk sångare. Att kunna leverera en känsla är värt hundratusenmiljoner mer än att träffa varje ton. Snygg är han också.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Macahan: Kent är skit. Rakt igenom. Tycker man annat är man dum i huvudet.... :) (Ja, där finns en smiley, men det finns alltid lite allvar bakom ett skämt....)
NU tänker jag faktiskt argumentera med dig brakas..
HUR mycket före hagnesta hill har du hört av kent?
Kent är väldigt överskattade och framförallt på senare tid, men det är så långt ifrån skit man kan komma.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev: Macahan: Kent är skit. Rakt igenom. Tycker man annat är man dum i huvudet.... :) (Ja, där finns en smiley, men det finns alltid lite allvar bakom ett skämt....)
NU tänker jag faktiskt argumentera med dig brakas..
HUR mycket före hagnesta hill har du hört av kent?
Kent är väldigt överskattade och framförallt på senare tid, men det är så långt ifrån skit man kan komma.

Jag har hört allt...
Och jag tycker det är överskattat skit det mesta. Har alltid tyckte det, om jag alltid KOMMER att tycka det är väl svårt att säga men troligtvis ja...

Och hur var det med tyckandet... fick man inet tycka hur man vill helt plötsligt? Jag tycker Kent är skit, liksom jag tycker Gyllene Tider och Per Gessle är skit.
Jag tycker det är tråkig och intetsägande musik.
Senast redigerad av blackparkas den ons 23 jan 2008, 15:12, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

vi körde igång med första låten och efter en takt slutar en gitarrist att spela, traskar till min stärk och skruvar ner ljudet och nästan allt mellanregister.
Skulle vara intressant och se vad som hände om man gick fram och rattade om stärkaren för gitarristen.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Chriller skrev: Nu kommer vi ifrån ämnet lite här, men ändå:
Jag tycker att Håkan är en fantastisk sångare. Att kunna leverera en känsla är värt hundratusenmiljoner mer än att träffa varje ton. Snygg är han också.
:shock: :shock: :shock:
Skönt att alla inte tycker lika ändå.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

TDHP skrev:The Hives är ett av de mest överskattade band jag vet.
Och Pelle Almqvist KAN faktiskt inte sjunga. Fast det verkar vara lite så det är just nu, sången SKA låta illa. Huvudsaken att bandet har en jävla attityd liksom. Men det är väl som det ska när det är punk!
TDHP, jag har också fyllt 40 och håller med ;-)

Skämt åsido, Hives står jag ut med, de har ändå lite gammeldags råckenrålljävlaranamma som räddar det hela, men Håkan Hellström och Moneybrother...jag önskar verkligen att jag kunde gilla dem, det finns säkert nåt som är bra i deras uttryck, men de är på andra sidan skalan av den musikestetik jag är uppvuxen med och präglad av. Tyvärr, det blir inte mer feeling för att det är falskt...

Å andra sidan har väl de flesta Hellström-fans inte mycket till övers för Geddy Lees sånginsatser kan jag tänka (eller en jätteaffisch i repan med Brian May i naturlig storlek iförd svenska trädojor(!)), så live and let live säger Taurus ;-)
Senast redigerad av Taurus den ons 23 jan 2008, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Ni verkar tycka olika, Black och Mac... kanske göra upp i gryningen eller släppa :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Verkar som att man inte får tycka illa om Kent här ändå. Hur kommer det sig att folk inte kan acceptera att man inte råkar gilla deras favvoband? Har gång efter annan fått skivor av min trummis som dyrkar devin townsend och S.Y.L. till exempel. Han är helt euforisk men jag känner bara att allt är överproducerat och tråkigt, han går fan nästan av på mitten när jag säger det till honom. Han kan bara inte förstå att jag inte automatiskt älskar den musiken. =)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:TDHP: Jag misstänker att du inte gillar Johnny Cash, Bob Dylan, Mick Jagger särskilt mycket med andra ord heller?
:shock:

Nu fattar jag verkligen ingenting...
Menar du att du jämställer Amanda Jensen med dessa, eller menar du att dom sjunger illa eller vad?
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Man får väl gilla vilken musik man vill. Hur skulle världen/forumet se ut om alla tyckte lika? Men man får ju räkna med lite mothugg och gnabb om man går ut med sina åsikter, det är bara att gilla läget.
Kent, Håkan, Amanda, Geddy. Alla får plats!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Chriller skrev:Man får väl gilla vilken musik man vill. Hur skulle världen/forumet se ut om alla tyckte lika? Men man får ju räkna med lite mothugg och gnabb om man går ut med sina åsikter, det är bara att gilla läget.
Kent, Håkan, Amanda, Geddy. Alla får plats!
Inte om man dissar någon annans musiksmak. Då får man räkna med pisk tydligen. :D
Skriv svar