Hemliga serienummer

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Hemliga serienummer

Inlägg av Dan the Man »

En grej jag ser ganska ofta och har undrat över är när man inte skriver ut serienummer på instrument som är till salu; typ "Jag har en P-bas 78 till salu, s/n S7xxxxxxxx". Eller som i denna annons: http://www.blocket.se/stockholm/Fender_ ... a=23_3&w=3

Varför? Vad är så farligt med att outa hela serienumret?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Hemliga serienummer

Inlägg av TDHP »

Inte ge bluffmakare riktiga serienummer?
Försäkringsskäl?
Risk att den är stulen och ägaren får syn på den?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Ja precis som han skrev. Och sen är det ju orelevant, eller vad det heter för de flesta är väll ute efter årtalet i serienumret.
Ingemar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Ingemar Sundström skrev:Ja precis som han skrev. Och sen är det ju orelevant, eller vad det heter för de flesta är väll ute efter årtalet i serienumret.
Ingemar
Hmm, tycker ändå det verkar överdrivet ängsligt. Serienummer kan man ju emulera rätt enkelt ändå. Försäkringsskäl, jag vet inte. Jag har aldrig sett att detta krävs i försäkringsvillkor.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag gissar att man gör så för att dels ange ungefär var den ligger i serie men för att undvika att någon elak jäkel tar serienumret gör en stöldanmälan och sedan tipsar polisen om att den ligger på blocket. Det är ju inte alltid jättelätt att bevisa att ens instrument faktiskt inte är stulet och att man ägt det i 20 år. Det blir ord mot ord. Långsökt. Ja.
alternativt att någon försöker göra ett försäkringsbedrägeri med just mitt serienummer, även om det inte krävs av försäkringsbolaget att man fyller i ett serienummer så ger det ändå en viss tyngd till anmälan.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Musikerförbundets försäkring, som verkar vara den enda som funkar i verkligheten, kräver serienummer.
Skriv svar