Aha, då snackade jag med dig också. Det var jag som jämförde woodobasarnas halsar med Peavey Cirrus halsar. Kul att råkas (och snyggt solospel till stick-ackompanjemang hann jag också höra).archisland skrev:Hängde i Woodo-montern i stort sett hela dagen och demade basar och snackade med folk tillsammans med Hjalmar från mitt band. Morsade på Irbit (som är den ende som jag hade/har hyfsad koll på hur han ser ut). Kanske träffade någon annan också? (Jag var killen med svart skägg, snaggad frilla (stundtals även keps) och svart hoodie. Jag snackade väldigt mycket, om det underlättar..)
Hann gå runt en del jag också. Blev mest sugen på det som EBS lovade SKA komma i februari (En Valvedrive med DI-utgång) - vilket känns som det sista jag behöver i min rigg för tillfället.
(Höll på att köpa en Darkglass B7K innan sansen slog till.. synd för riggen, tur för plånboken..)
Tack så mycket! Sjukt svårt att spela tillsammans med honom (Per Boysen) eftersom att det fanns femton olika tempon i rummet.. Men kul att det uppskattades! Trevligt var det i alla fall!mrbaloo skrev:Aha, då snackade jag med dig också. Det var jag som jämförde woodobasarnas halsar med Peavey Cirrus halsar. Kul att råkas (och snyggt solospel till stick-ackompanjemang hann jag också höra).archisland skrev:Hängde i Woodo-montern i stort sett hela dagen och demade basar och snackade med folk tillsammans med Hjalmar från mitt band. Morsade på Irbit (som är den ende som jag hade/har hyfsad koll på hur han ser ut). Kanske träffade någon annan också? (Jag var killen med svart skägg, snaggad frilla (stundtals även keps) och svart hoodie. Jag snackade väldigt mycket, om det underlättar..)
Hann gå runt en del jag också. Blev mest sugen på det som EBS lovade SKA komma i februari (En Valvedrive med DI-utgång) - vilket känns som det sista jag behöver i min rigg för tillfället.
(Höll på att köpa en Darkglass B7K innan sansen slog till.. synd för riggen, tur för plånboken..)
Jaaaaa, du glömde mig!mrbaloo skrev:Kul att träffa flera pb-are: parkas, irbit, magnusb och bengan. Kanske missade jag någon, och möjligtvis skymtade jag bjelkeman. Glömde jag någon?
Ja, du har rätt. Pinsamt för mig (speciellt eftersom ändå hade "reseledarskjortan" på mig när vi åkte till hufvudstaden.Pebbe skrev:Jaaaaa, du glömde mig!mrbaloo skrev:Kul att träffa flera pb-are: parkas, irbit, magnusb och bengan. Kanske missade jag någon, och möjligtvis skymtade jag bjelkeman. Glömde jag någon?
Jag tror att Crafton var i Köpenhamn på gitarrmässa där. Sen saknades även Luthmann (tror jag). Alltså tre tunga aktörer som lyste med sin frånvaro. Däremot tycker jag det var kul (liksom förra året) att 4 Sound ställde ut med stor monter.blackparkas skrev:Tycker det var en rätt trevlig tillställning!
Visst, det saknas ju en hel del utställare.
Man kan ju undra hur EM Nordic INTE kan vara med på en dylik tillställning med tanke på deras relativt eftertraktade agenturer, och det är samma stad..
Kostar ju iofs en hel del kosing misstänker jag att vara med på en så´n här mässa och med tanke på att de flesta utställare verkar lite missnöjda med antalet besökare så... ja... man förstår kanske...
Vore nog ändå bra för en distributör i deras kaliber att visa upp sig med tanke på att de tappat en hel del mark ute i butikerna, som det känns...
Var där för 2 år sedan på Munchenbryggeriet, kanske lite sämre lokaler för ändamålet, även om det var mysigt, men det var betydligt fler utställare känns det som, eller?
Crafton var i alla fall på plats då...
mrbaloo skrev:Precis som jag misstänkte eftersom det var deras sortiment. Men det skyltades inte direkt med luthman.
Så är det säkert.blackparkas skrev:mrbaloo skrev:Precis som jag misstänkte eftersom det var deras sortiment. Men det skyltades inte direkt med luthman.
Nix.
Men det var väl en mässa mer för konsumenter, och de känner till 4-sound mer än Luthman.
Gissar att det var därför!
EBS skulle lanserat en ny hemsida i slutet av september. Så det kommer nog mer info om den när som helstAslan skrev:EBS Classic 500 lät ju intressant!
Nån som hann prova? Var kan man hitta mer info?
Kanon!!!:)xfredrikx skrev:EBS skulle lanserat en ny hemsida i slutet av september. Så det kommer nog mer info om den när som helstAslan skrev:EBS Classic 500 lät ju intressant!
Nån som hann prova? Var kan man hitta mer info?
Det där med vad som är bäst, det bör man ju uttala sig försiktigt om på ett öppet seminarium. Men annars verkar det ju ha varit väldigt trevligt.bjelkeman skrev:Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten.
I princip alla DAWs på marknaden låter bra. Blindtestning som gjordes av Svenska Ljudtekniker Föreningen gav det resultatet. Alla i panelen höll med. Det fanns små skillnader, men alla sade att de kunde använda alla "seriösa" DAWs på marknaden och uppnå det resultatet de var ute efter. De tyckte inte att det var värt att uppgradera till ProTools t.ex, som de flesta använde, för ett annat ljud. Speciellt som ProTools är svårarbetat.
Det som är mest lättarbetat enligt dem är Logic. Passar bäst för artister som vill spela in sig själv.
Det som låter bäst är Digital Performer (men med mycket liten marginal).
ProTools är standard i det flesta studior, men främst för att man kan det verktyget. Plec körde Cubase. Ingen föreslog att man skulle byta för ljudets skull.
Andra lärdomar:
En tekniker hade fem (5!) kanaler för att spela in en röst, som hade olika kompression och lätt dist mm, sen rattade han in det som kändes bäst från det fem kanalerna.
- Skicka till mastering i 24 bitar / 96 kHz om möjligt. Spela in i samma om möjligt, annars 24/48. Det diskuterades inte så mycket rockmusik vad jag förstår, så 25/48 är nog bra nog för det. Vad säger du Irbit?
- Mastering som är analog låter bäst.
- SSL 9000 mixerborden är bäst, man kan få pluggar som nästan är lika bra. Flera verkade använda:
http://www.waves.com/bundles/ssl-4000-collection" onclick="window.open(this.href);return false;- Vocal rider, verkar vara intressant för en inspelning av en väldigt dynamisk röst
- Bass rider, för bas, istället för(?)/tillsammans medans med kompressor (kompressor till allt verkar det som faktiskt, http://www.waves.com/plugins/bass-rider" onclick="window.open(this.href);return false;
- Med digital inspelning så börjar de använda gammaldax "bandmikrofoner" för bättre sånginspelning, tex. Coles eller AEA
Helt klart så ska det låta dyrt så behöver man en riktig studio. Men det går att spela in bra utan, enligt dem.
Intressant var det i alla fall.
Nu var det ingen som sa att någonting var "bäst" generellt sätt utan det handlade om personliga preferenser.basmartin skrev:Det där med vad som är bäst, det bör man ju uttala sig försiktigt om på ett öppet seminarium. Men annars verkar det ju ha varit väldigt trevligt.bjelkeman skrev:Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten.
I princip alla DAWs på marknaden låter bra. Blindtestning som gjordes av Svenska Ljudtekniker Föreningen gav det resultatet. Alla i panelen höll med. Det fanns små skillnader, men alla sade att de kunde använda alla "seriösa" DAWs på marknaden och uppnå det resultatet de var ute efter. De tyckte inte att det var värt att uppgradera till ProTools t.ex, som de flesta använde, för ett annat ljud. Speciellt som ProTools är svårarbetat.
Det som är mest lättarbetat enligt dem är Logic. Passar bäst för artister som vill spela in sig själv.
ProTools är standard i det flesta studior, men främst för att man kan det verktyget. Plec körde Cubase. Ingen föreslog att man skulle byta för ljudets skull.
Andra lärdomar:
En tekniker hade fem (5!) kanaler för att spela in en röst, som hade olika kompression och lätt dist mm, sen rattade han in det som kändes bäst från det fem kanalerna.
- Skicka till mastering i 24 bitar / 96 kHz om möjligt. Spela in i samma om möjligt, annars 24/48. Det diskuterades inte så mycket rockmusik vad jag förstår, så 25/48 är nog bra nog för det. Vad säger du Irbit?
- SSL 9000 mixerborden är bäst, man kan få pluggar som nästan är lika bra. Flera verkade använda:
http://www.waves.com/bundles/ssl-4000-collection" onclick="window.open(this.href);return false;- Vocal rider, verkar vara intressant för en inspelning av en väldigt dynamisk röst
- Bass rider, för bas, istället för(?)/tillsammans medans med kompressor (kompressor till allt verkar det som faktiskt, http://www.waves.com/plugins/bass-rider" onclick="window.open(this.href);return false;
- Med digital inspelning så börjar de använda gammaldax "bandmikrofoner" för bättre sånginspelning, tex. Coles eller AEA
Helt klart så ska det låta dyrt så behöver man en riktig studio. Men det går att spela in bra utan, enligt dem.
Skönt att höra!Irbit skrev:Nu var det ingen som sa att någonting var "bäst" generellt sätt utan det handlade om personliga preferenser.basmartin skrev:Det där med vad som är bäst, det bör man ju uttala sig försiktigt om på ett öppet seminarium. Men annars verkar det ju ha varit väldigt trevligt.bjelkeman skrev:Några ytterligare observationer från en nybörjare om SSES mixseminariet. Irbit, säg till om jag fick något om bakfoten.
Andra lärdomar:
Sent with Tapatalk 2