http://www.guitarcenter.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.musiciansfriend.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är min magkänsla också. Låga marginaler men jättevolymer och låga omkostnader borde ju funka, men en bekant till mig hävdade nyligen envist att de uppvisar röda siffror och "någon öser in pengar". Ja, ja, det finns så många rykten (och jag har inte orkat rota i saken).blackparkas skrev: Tysken kan knappast gå dåligt för övrigt, det är jag helt övertygad om att de INTE gör.
Bara sådant som det inte finns exklusivdistribution för i Sverige?blackparkas skrev:Ah.
Gå in som svensk och sök på produkterna...
Det är inte mycket som dyker upp.
Fender Precision - 0 träffar.
Ibanez - 0
Lakland fanns + Acoustic och lite Ashdown och Hartke...
M.a.o. ingen garanti. Det blir dyrt att skicka en sak fram och tillbaka över Pölen, knöligt med tull och klarering som kommer att trassla till det även om varan är tullad för en gång. Sen får vi inte glömma den otroligt klantiga pakethanteringen i den här änden av linan...EADGC skrev:Nja. De flesta apparater har ju en omkopplare för nätspänningen, men det är bra att du påminner om saken så att hugade spekulanter kollar upp saken. I sammanhanget kan också nämnas att man som importör ansvarar för att varan är laglig i Sverige, d v s att den är CE-märkt, uppfyller RoHS, WEEE etc.
Beträffande garanti brukar det vid köp i utlandet fungera så att man måste vända sig till köpstället för garantireparationer, men garanti får man i allmänhet (även om det blir knöligare än att vända sig till någon representant hemmavid).
Alla med switchade nätdelar har det i princip skulle jag säga.blackparkas skrev:De flesta apparater har absolut inte omkopplare för nätspänningen.
Det är snarare ett fåtal skulle jag vilja säga.
Vet att Genz Benzen hade det. Har jag för mig... Men i övrigt är det väl inte alls särskilt vanligt, eller har jag fel?!
"No pain, no gain" vettu!bassmayhem skrev: M.a.o. ingen garanti. Det blir dyrt att skicka en sak fram och tillbaka över Pölen, knöligt med tull och klarering som kommer att trassla till det även om varan är tullad för en gång. Sen får vi inte glömma den otroligt klantiga pakethanteringen i den här änden av linan...
Det skulle vara en intressant övning att samla data om detta. Möjligen har det blivit mindre vanligt sedan reglerna för CE-märkning blev strängare under slutet av 90-talet? För att slippa krångel struntar tillverkarna i extern switch och apparaterna konfigureras internt, n.b. med samma trafo (volymfördelar med bara en modell), för respektive marknad. M.a.o. får man vara beredd att lyfta på huven och löda om några jumprar / flytta några kablar. Den försiktige generalen mailar förstås supporten först och kollar om intern omkoppling är möjlig.blackparkas skrev:De flesta apparater har absolut inte omkopplare för nätspänningen.
Det är snarare ett fåtal skulle jag vilja säga.
Vet att Genz Benzen hade det. Har jag för mig... Men i övrigt är det väl inte alls särskilt vanligt, eller har jag fel?!
Har returnerat prylar till Thomann ett par gånger, och det har gått väldigt smidigt.EADGC skrev:"No pain, no gain" vettu!bassmayhem skrev: M.a.o. ingen garanti. Det blir dyrt att skicka en sak fram och tillbaka över Pölen, knöligt med tull och klarering som kommer att trassla till det även om varan är tullad för en gång. Sen får vi inte glömma den otroligt klantiga pakethanteringen i den här änden av linan...Man får förstås ta ställning till om potentiell vinst/besparing står i relation till den ökade risken. Själv handlar jag ohämmat mindre saker som t ex mikrofoner och preamps från USA. Merkostnad för eventuell t.o.r. avskräcker inte i detta fall och man får ju separat tullfaktura från svenska tullen som kan åberopas vid återinförseln om det skulle strula. Drivkraften för mig har dock varit snabbheten och bekvämligheten -- att man spar pengar (om inget går snett) är en bonus.
Hur funkar det förresten med Thomanns garantiåtaganden? På hemsidan står det:
"Garantianspråk måste göras gällande inom garantitiden. För detta skall den aktuella produkten tillsammans med originalfakturan genom rekvisition av en s.k. thomann Free Way-kupong skickas tillbaka till Musikhaus Thomann e.K."
Returfrakt således, men vad innebär Free Way-kupong?
Svenska Posten och deras underleverantörer kan dra dit pepparn växer!!bassmayhem skrev:Det kallas Poståkeriet...