Jordbrum?
-
- Medlem+
Jordbrum?
Om basen brummar men tystnar när man stöter rattarna dock inte strängarna antar jag att det jordbrum? Blir ännu värre om man råkar stöta polerna på micken och strängarna samtidigt. Hade den inlämnad för att fixa det hos en erkänt duktig kille och problemet kvarstod när jag fick tillbaka den. Kan det bero på nåt annat än basen? Den beter sig likadant oavsett om jag är i repan eller hemma, samma stärkare.
- Musikanten
- Medlem+
Re: Jordbrum?
Mina första misstankar: dålig skärmning av basens elektronik (kabelkanaler och pickup-er).
Jag har skrivit i några trådar om detta problem och hur det kan lösas.
Bland annat här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla även att stallet är jordat (verkar inte så). Är din kabel mellan bas/förstärkare felfri?
Multimetern är nästan ett krav för en modern musiker...
Jag har skrivit i några trådar om detta problem och hur det kan lösas.
Bland annat här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla även att stallet är jordat (verkar inte så). Är din kabel mellan bas/förstärkare felfri?
Multimetern är nästan ett krav för en modern musiker...

- Ingvar -
-
- Medlem+
Mina praktiska kunskaper sträcker sig till batteribyte
Men det känns ju sådär att betala för att få det fixat och sen ha kvar problemet, man kan ju undra vad som gjorts egentligen.. (har iofs inte betalt än 

- Musikanten
- Medlem+
Nej!Hellbum skrev: Kan det bero på nåt annat än basen?
Förstärkarens fel är det i alla fall inte.
Reklamera!Hellbum skrev: Men det känns ju sådär att betala för att få det fixat och sen ha kvar problemet, man kan ju undra vad som gjorts egentligen.. (har iofs inte betalt än
- Ingvar -
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
I regel får man skärma och löda i en massa jordkablar. Jag löste det hela genom att köra wireless. Då slipper man gegga ner instrumenten - de med passiv elektronik - med en massa lödande och pillande. De aktiva instrumenten surrar aldrig...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
-
- Medlem+
Det här gäller iofs en aktiv bas:-)
- Riboe
- Medlem
Utgången på förförstärkaren (som antagligen har kontakt med rattarna) har alltså bra jordning relativt förstärkaren. Ingången och stallet verkar inte ha det. Du skriver inget om vilken sorts bas det är, men om du har en lättöppnad lucka på baksidan kan du ju alltid posta några närbilder av innehållet. Det kan ge fler ledtrådar.Hellbum skrev:Om basen brummar men tystnar när man stöter rattarna dock inte strängarna ...
Blir ännu värre om man råkar stöta polerna på micken och strängarna samtidigt ....
-
- Medlem+
Ska se om jag kan fota när jag är i replokalen nästa gång. Fast märkligt nog har brummet slutat när jag är i replokalen men är exakt samma när jag är hemma..
- Riboe
- Medlem
Eftersom du har ett annorlunda utfall nu, så är det bäst att först kolla några grundläggande saker:Hellbum skrev:Ska se om jag kan fota när jag är i replokalen nästa gång. Fast märkligt nog har brummet slutat när jag är i replokalen men är exakt samma när jag är hemma..
1. varierar brummet om du vänder dig eller flyttar på dig
(i så fall kommer det troligen in via micken)
2. skillnad med förstärkaren jordad/ojordad
(ojordat hemma?)
3. skillnad beroende på hur nätsladdens kontakt vänds
(S-märkta och ev. CE-godkända bör vara symmetriska i detta avseende, USA-byggen brukar ha omkopplare baktill)
dessutom: är det frågan om brum eller mer knatter?
(OT: andra störningstyper är t ex tjut, brus, fnassel, smällar)
- Musikanten
- Medlem+
Teoretiskt sett kan även en aktiv bas vara känslig för brum om pickuperna är dåligt skärmade, eller om något är felkopplat.
Stallet (och därmed strängar) verkar vara ojordade i ditt fall. Eventuellt även pickuperna.
I mitt tidigare inlägg finns en länk till min tråd om varför brum kan uppstå och varför det kan variera mellan olika lokaler.
Här är länken igen:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs hela tråden!
Lämna basen åter till killen som undersökte den tidigare. Berätta om problemet precis som du gjort här på forumet.
Stallet (och därmed strängar) verkar vara ojordade i ditt fall. Eventuellt även pickuperna.
I mitt tidigare inlägg finns en länk till min tråd om varför brum kan uppstå och varför det kan variera mellan olika lokaler.
Här är länken igen:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs hela tråden!
Lämna basen åter till killen som undersökte den tidigare. Berätta om problemet precis som du gjort här på forumet.
- Ingvar -
- bassmayhem
- Kontot är inaktiverat
I så fall är det ju något fel som är trasigt och behöver fixas...Hellbum skrev:Det här gäller iofs en aktiv bas:-)
INGEN av mina aktiva basar har NÅGONSIN brummat eller surrat.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
- flagg
- Medlem+
Re: Sv: Jordbrum?
Om den bara låter illa hemma kan det ju även vara nån annan elektronikpryl i hemmet som är felkonstruerad eller trasig, och spottar ur sig mycket mer störning än den får, som sen basen plockar upp. Den borde ju inte göra det om den är aktiv och frisk men är störningen väldigt kraftig kan det säkert hända ändå.
Prova att dra ur grejer och kolla om det gör nån skillnad, speciellt "väggvårtor" (nätaggregat) och LED-lampor av mindre kända märken.
Edit: Äsch, hade missat posten om att det åtminstone inledningsvis lät illa både hemma och i repan. Basen är då trots allt mest misstänkt.
Prova att dra ur grejer och kolla om det gör nån skillnad, speciellt "väggvårtor" (nätaggregat) och LED-lampor av mindre kända märken.
Edit: Äsch, hade missat posten om att det åtminstone inledningsvis lät illa både hemma och i repan. Basen är då trots allt mest misstänkt.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ja eller så är det strömskit på båda ställena.flagg skrev:Om den bara låter illa hemma kan det ju även vara nån annan elektronikpryl i hemmet som är felkonstruerad eller trasig, och spottar ur sig mycket mer störning än den får, som sen basen plockar upp. Den borde ju inte göra det om den är aktiv och frisk men är störningen väldigt kraftig kan det säkert hända ändå.
Sent with Tapatalk 2
- Riboe
- Medlem
Min BB615 plockar upp rejält med störningar genom stallmicken. Men det försvinner om jag vänder på mig lite. Samma typ av störning som man brukar höra från strataguranister alltså (men mer surr än knatter). Men detta brukar vara en självklarhet och jag nämnde det i mitt tidigare inlägg bara för att få det bekräftat avkollat. (Jag motsäger alltså inget som skrivits i "brumtråden").bassmayhem skrev:I så fall är det ju något fel som är trasigt och behöver fixas...Hellbum skrev:Det här gäller iofs en aktiv bas:-)
INGEN av mina aktiva basar har NÅGONSIN brummat eller surrat.
OT: "surr" till listan över oönskade ljudeffekter
-
- Medlem+
Hade glömt den här tråden, problemet är kvar dock. Ingen skillnad om jag vänder mig från stärkaren, Brummer eller knattret(vet inte riktigt skillnad:$) försvinner när man nuddar rattar eller plattan dom sitter på. Blir värre om man nuddar främre mickens poler dock inte bakre mickens. Är det bara att skärma rubbet eller? Basen ifråga är en G&L L-2000. Har två likadana och den andra är ju knäpptyst.