Förtenna mässing, någon som vet var?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Re: Förtenna mässing, någon som vet var?

Inlägg av Cuba »

olabola skrev:
Cuba skrev:
olabola skrev:
olabola skrev:Tänk på att om det är vanligt lödtenn så är det ju massa bly i också..vet inte om tennstänger för spackling innehåller det..måste kolla..
Var tydligen en jäkla massa bly i karosseritenn också..
Vilket betyder att ...?
Tjaa...att man snarare förblyar kanske? Har svårt att tro att när man förr förtennade kopparkärl pga förgiftningsrisk av kopparen skulle lägga på tenn med massa bly i. Det är ju inte det nyttigaste direkt.
Har inga problem med att ytan skulle innehålla bly. Ingen här hemma skulle äta från en nyckelskylt på en byrålåda. Vet du om bly, mässing eller en legering av de båda fäster bättre på mässing?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Förtenna mässing, någon som vet var?

Inlägg av inber »

Tillsatsen av bly är en sentida uppfinning för att få ner smälttemperaturen, eftersom annars elektronikkomponenterna skulle skadas av värmen. Inte sjutton hade man bly i tennet när man förtennade kopparkärl förr.

Min gamle far byggde miniracingbilar på 70-talet med chassi av mässing. Vet inte om han hade några tricks för att få tennet att fästa. I övrigt låter din metod sansad och vettig.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Jag menade mest typ att legeringen tenn/bly/antimon kanske oxiderar annorlunda än rent tenn. Dessutom kanske det är svårt att hitta rent tenn. Tenn är för övrigt den blankaste metallen....en liten stund. Och så finns det tennpest. Tänker inte förklara det nu.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Ola du glömde att nämna whiskers.
När man förtennte kopparkärl förr i värden så använde man saltsyra som flussmedel.
Värm upp kopparn, lite saltsyra på en trasa och dra av ett varv, sen i med lite tenn som man med en trasa drog runt till hela ytan var förtennt. Koppar är giftigt men var enkelt att forma kärl av så var det det man hade att laga mat i. Hade det varit bly i tennet hade vi nog inte funnits, någon av oss.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Jag brukar bara råka på zinkwhiskers i hammondbranschen..dom zappar man med B+ likström till rören ;)
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Hmmm ... är det kanske nu jag får användning av den där fula tenntalriken jag fick när jag konfirmerade mig (... och trodde att jag skulle få pengar). :roll: :nickar:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Sådär ja!

Det var aningen jobbigt att övertala min fru att använda undersidan på gjutjärnspannan som arbetsbänk, annars så gick det smärtfritt. Jag har en video på spektaklet men photobucket vägrar samarbeta just nu. Det är första gången jag försökt mig på något som detta. Skitkul att ballta lite! :D Nu är det bara att fila, gnugga och borsta. Tack för input!

Bild

Bild

Bild

Bild

EDIT:

Här var den visst (klicka på bilden):

Bild
Skriv svar