Backline (skräck)historier

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Berätta nu, vad är det värsta, det roligaste eller underligaste ni varit med om när det gäller backline på gigg?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++

Re: Backline (skräck)historier

Inlägg av RolleHarris »

Basriggen bestod av en Ampeg BA-115 och gitarristerna hade varsinn Peavey 5150 med MESA 412 lådor...........
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Abs sämsta var nån tidig Ebs preamp in i nån 10" kombo.. Stark tvåa var hartke 3500 in i två behringerlådor......
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det var i ungdomsåren då man inte hade några spärrar runt 75. Backline bestod av en HH och ett bashorn för två gitarrer och en bas.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:Det var i ungdomsåren då man inte hade några spärrar runt 75. Backline bestod av en HH och ett bashorn för två gitarrer och en bas.
Det trevligaste var kanske runt 82 då vi körde på Trance Dance backline med ett helvetiskt överdimensionerat Cervin Vega PA utomhus för 5000 bassar som skulle mucka.

Det mest förvånande var backline på Eksjö Stadsfest för några år sedan. Billiga combos på scen, taskigt trumset men med en superproffsig stagemanager och mixare. Otroligt bra ljud på scen efter förutsättningarna.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

En SWR-topp in i en Hartke 210 + en Hartke 410 (båda med alukoner) och sen nån Hartke-topp + 2x10..odefinierat utan "kropp"...det är nog de enda som jag reagerat negativt på.
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Backline (skräck)historier

Inlägg av RolleHarris »

Fernan skrev:En SWR-topp in i en Hartke 210 + en Hartke 410 (båda med alukoner) och sen nån Hartke-topp + 2x10..odefinierat utan "kropp"...det är nog de enda som jag reagerat negativt på.
+1 Hartkes alumimiumlådor är ju de värsta. De har ju ingen botten eller låg mid alls. Bara en massa försckräcklig topp. De må låta bra på skivor men inte live tycker jag. Det är synd att Hartkes aluminium lådor marknadsförs som "allround" för det är de verkligen inte
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Oj, det är en och annan...
Det som sticker ut är nog en TE-topp + 4x10 i Uddevalla, en Warwick Quad nånting i Stavanger och en Eden-combo i Belgien!
Dom minns jag att jag inte lyckades få att låta bra alls. Annars spelar det inte så stor roll, bara utljudet är bra och man hör vad man gör. Det ultimata är ju när det är riktigt bra monitorsystem, då är det viktigast att basriggen ser ball ut, inte hur den låter! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

TDHP skrev:Oj, det är en och annan...
Det som sticker ut är nog en TE-topp + 4x10 i Uddevalla, en Warwick Quad nånting i Stavanger och en Eden-combo i Belgien!
Dom minns jag att jag inte lyckades få att låta bra alls. Annars spelar det inte så stor roll, bara utljudet är bra och man hör vad man gör. Det ultimata är ju när det är riktigt bra monitorsystem, då är det viktigast att basriggen ser ball ut, inte hur den låter! :)
De vanligaste scenariot är för klent monitorsystem i kombination med att man måste hålla ner på volym på scen.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

RolleHarris skrev:Basriggen bestod av en Ampeg BA-115 och gitarristerna hade varsinn Peavey 5150 med MESA 412 lådor...........
Haha, jag har varit med om exakt samma sak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

-99 åkte jag på en månads turné i Kina. Hade specat Ampeg SVT+810.
Det fick jag aldrig på hela turnén.
Första giget på en basketarena med publik åt alla håll, ca 5000pers, fick jag en liten Carlsbro 1x15 kombo och Zebbe Nylund (tgt11-Zebbe) som spelade gitarr fick en Carlsbro 1x10 kombo.
Tyvärr visade det sig vara bland det bästa vi fick på hela turnén.
På ett gig fick vi inte ens stärkare utan vi fick, som backline, en wedge var och ett eget mixerbord.
Det finns många märkliga, roliga, dråpliga, sjuka historier från den månaden.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det färskaste är den 100(?)w combo som stod på klubben i Bulgarien i våras...
"Jo men vi har kört med den förut på det stället, har funkat jättebra"

Ena gitarristen en asgammal JMP ink 4x12 och andra en JCM900 tror jag med 4x12... och så en 1x12 combo åt basisten...

Tur man hade MXR Di:n då... hörde bra trots att monitorerna också var kass, utljudet hördes som tur var bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Basmagnus skrev:-99 åkte jag på en månads turné i Kina. Hade specat Ampeg SVT+810.
Det fick jag aldrig på hela turnén.
Första giget på en basketarena med publik åt alla håll, ca 5000pers, fick jag en liten Carlsbro 1x15 kombo och Zebbe Nylund (tgt11-Zebbe) som spelade gitarr fick en Carlsbro 1x10 kombo.
Tyvärr visade det sig vara bland det bästa vi fick på hela turnén.
På ett gig fick vi inte ens stärkare utan vi fick, som backline, en wedge var och ett eget mixerbord.
Det finns många märkliga, roliga, dråpliga, sjuka historier från den månaden.
Det är märkligt då Kina tillverkar större delen av mellanskiktet förstärkare, något bättre borde de kunnat skaka fram, det låter hejdlöst kul att läsa men rroligtvis inte att uppleva för stunden.
Hellbum
Medlem+

Inlägg av Hellbum »

Gitarristen fick en Rectfier med 4x12, jag fick en Roland Jazzchorus. Lät väl inge vidare...
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

- En Peavey MK1 genom en sprucken hornbas
- En Behringer Ultrabass
- En Laney HC på 30 w + en Behringer på 60 w parallellkopplade
- En Marshall Valvestate 20 för gitarr
- En GK-combo med utbytt högtalare till en Knutsson för bilstereo
- En linebox
- Ingenting alls
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Lågvattenmärke? Kan vara den utlösande faktoren för den moderna bassisten att sätta ner foten och säga STOP!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Gjorde ett gick på Vikingline Cinderella i somras. Vi skulle få låna ett av de andra bandens grejer. Topp! Synd att det inte fanns en basstärkare. Fanns två 1x10 monitorer. Men det gick relativt bra ändå, tack vare subbarna till PA:t. Annars lät det ju banjo ur monitorerna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Grafen skrev:- En Peavey MK1 genom en sprucken hornbas
- En Behringer Ultrabass
- En Laney HC på 30 w + en Behringer på 60 w parallellkopplade
- En Marshall Valvestate 20 för gitarr
- En linebox
- Ingenting alls
Haha vilken lista.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Det är vid sådana tillfällen man är glad över sin punkbakgrund!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Jag stod och väntade på soundcheck under visfestivalen i Västervik och fick se Basmartin i bandet innan elda upp backlinen, så den kvällen gick i DI-boxens tecken.

Nu var det ju en Trace-rigg iofs och vi blev kraftig berusade efteråt, vilken härlig kväll!

Bild
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kör ju inte så ofta på befintlig backline, men Stadsparken i Örebro på nån minimal TE-topp genom en 212:a där ena elementet var rejält trasigt minns man ju...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

En Marshall 412 för gitarr UTAN förstärkare är väl extremfallet. Det blev till att spela i en aktiv Mackie 350-monitor med tiotumsbas. Det tragiska fallet var en trött SVT Classic som distade på låg volym och lät som en trött humla. Som tur var hade jag min WTX-260 som spelade rejält starkare och renare genom 610-lådan som lät helt okej.

Bild
Sopig bild från soundcheck, Eden-toppen ser löjlig ut ovanpå SVT:n som å andra sidan lät löjligt...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

På SOF, studentorkesterfestivalen i Linköping, skulle vi spela på torget. Det skulle finnas backline på plats och vi var första bandet som skulle spela. Ingenting var uppackat, så vi fick börja med att skruva ihop trumsetet och ställa förstärkarna på plats.

Det fanns inget PA, och elpianot hade bara sina inbyggda högtalare...
Basriggen bestod av en terrorbass 500 och en orange 410.
Gitarriggen var en tiny terror och en orange 212 eller motsvarande. Tyvärr hade de glömt att skicka med högtalar- och strömkabel till gitarriggen.

Jag gick fram till funktionärerna och frågade om de kunde ordna fram en strömsladd. "Det är en helt vanlig strömsladd, en sån som sitter i datorer. Kan ni ordna en sån? Vi ska börja spela om en kvart!" De var helt oförmögna att fixa en strömsladd åt oss...

Till slut lyckades vi själva ordna en strömsladd, och använde en vanlig telekabel mellan topp och låda. Sladdar som vi i vår tur lånade ut till nästa band som spelade.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
basagge
Medlem

Inlägg av basagge »

På turné i USA -88 med ungdomsstorband. Började med en hyffsat kraftfull kombi, minns ej märket. Tillhörde en av de ständigt pårökta roddarna/chaufförerna som följde oss tills den blev stulen ur turnébussen på Manhattan. Sedan fick jag en liten typ övningsstärk på 30 watt som ständigt lade av när den stod i solen (ca 38-40 grader varmt i skuggan när vi var där). Ett spännande äventyr!
Fender Jazz -78, Warwick Fortress Masterman 5:a, Ibanez Musician, Jensen elkontra, EBS Reidmar 250, EBS Neo-112 x2,
Benge tenortrombon, Yamaha bastrombon x2, Yamaha tenortrombon, K Yairi ackegura, ett gäng pedaler mm mm
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Grafen skrev: - En GK-combo med utbytt högtalare till en Knutsson för bilstereo
Exotiskt på min ära.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar