Laga Trasig Bjärton Bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Mandel
Nykomling

Laga Trasig Bjärton Bas

Inlägg av Mandel »

Trasig Bjärton Bas
Trasig Bjärton Bas
Basen.jpg (180.15 KiB) Visad 999 gånger
Hej!
Som ni ser så har min kontrabas av märket Bjärton har pajat i halsen. Det är en gammal lagning som bara släppte..
Jag behöver tips av någon kunnig, om hur jag ska laga den på bästa sätt. Tips på bra lim eller tekniker?
vänliga hälsningar /Mandel
Ingemar Sundström
Medlem+

Re: Laga Trasig Bjärton Bas

Inlägg av Ingemar Sundström »

Vart håller du hus då? Kanske lättare att tipsa då om ställe.
Ingemar
Mandel
Nykomling

Inlägg av Mandel »

Stockholm! Men min första tanke var, eftersom att jag har tillgång till verkstad/snickeri.. att kanske prova laga själv. Är det inget du skulle rekommendera?
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+

Inlägg av Simon »

Luin Sitkey.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Mandel skrev:Stockholm! Men min första tanke var, eftersom att jag har tillgång till verkstad/snickeri.. att kanske prova laga själv. Är det inget du skulle rekommendera?
Om du är duktig på trä, om brottet är "rent" (vilket det antagligen inte är om det är en gammal lagning som gått upp) och om du har tillgång till rätt lim (det skall vara kokt på döda djur, det är FÖRBJUDET med vitlim till kontror :wink: ) så kanske du kan försöka själv. Dvs, gör det helst inte.

Eftersom du bor i Stockholm tycker jag du skall ringa till Olle Steinholtz, basreparatörernas Michelangelo. Han är jättebra på att fixa kontror, han är jättetrevlig och han är inte dyr.

När min Bjärton sprack lämnade jag in den till honom och efteråt var den förvandlad från en rätt taskig kontra till ett dröminstrument, mer lättspelad än mina elbasar!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
David93
Medlem

Inlägg av David93 »

+1 på Steinholtz. Har varit hos både honom och luin och Steinholtz gör ett dubbelt så bra jobb till samma pris. Luin har antingen försökt fuska eller så är han bara inkompetent när han har lagat sprickor i min bas. Eftersom Steinholtz dessutom spelar själv så är han extremt bra på setup av basen så att den blir riktigt grym att lira på.
Fender Jazz Bass MIJ, Ibanez Atk-300 (japansk), Belamy Jazz Bass, Rumänsl kontrabas, Tc Staccato '51 med tks-låda.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inlägg av James Bond »

Låt Olle fixa det där.
Skriv svar