Avklarad dispyt gällande basaffär. (Ändr titel/mod)
- bootsy
- Medlem+++
Re: Blåst av Pentastar på 9000kr
Det vore ju väldigt bra om Penta, eller i nödfall någon som känner honom, kunde kliva in och förklara lite. Jag och många med mig har bra erfarenheter av affärer med honom - man vill ju inte tro annat än att det är en serie olyckliga omständigheter som ligger bakom detta.
Lowfreq: fulla sympatier. Det låter för jävla jobbigt, detta. Det måste lösa sig.
Lowfreq: fulla sympatier. Det låter för jävla jobbigt, detta. Det måste lösa sig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem+
Vore det inte bäst och enklast om Semborg och moderatorerna tog tag i detta så inte som jag kallar dem "nöjda kunder" ska gå in och spela pöbel. Det har ju inte fungerat förr på prata bas. Vill inte Penta ge sin sak på det hela måste ledningen säga något i saken.
Ingemar
Ingemar
- EADGC
- Medlem+
Precis, det är själva upprinnelsen till det hela som borde belysas mera. För att ta ett extremt exempel:Poester skrev:Det är ju inte omöjligt att saker kan gå fel ibland, eller att två personer missupfattar varandra, en säljare är otydlig eller rentutav luras, MEN...
Jag har en bekant som t ex nyligen blev ytterst upprörd över att ha fått en liten repa (den första) på utsidan av ett SKB case. I min, och förmodligen de flestas, värld är ju halva grejen med ett case att skydda apparaterna inuti så att inte dessa blir repade. En annan person, som flitigt säljer på Blocket och som jag gjort affärer med ett par gånger, har verkligen bara "skrot"; det är repor, gängpaj, fattas delar, är omlackat etc. "Vadå? Den är ju skitfin! Det där lilla är ju lätt fixat!" Jag är övertygad om att sistnämnde verkligen menar vad han säger, ty allt han använder själv tycks vara i det skicket. Vi föreställer oss nu vad som skulle hända med person 1 som köpare och 2 som säljare...
Kanske är ovanstående helt irrelevant. Har Pentastar t ex skickat en Tokai som någon karvat i med kniv och som har legat i en gödselhög ett år i stället för en kanonfin Fender P har vi förstås ett solklart fall av bedrägeri. Handlar det emellertid om en rökindränkt "player" av rätt modell och fabrikat, med några fler dings än förväntat i prisläget, kan det handla om en viss diskrepans i uppfattning mellan säljare och köpare. För helhetens skull vill iaf jag veta vilket.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Jag förstår inte vad Semborg o moderatorerna har för ansvar att "ta tag i detta " mer än att möjligtvis låsa tråden. Har man blivit blåst i en affär så är det andra instanser, ex polisanmälan som gäller.
- TDHP
- Forumvärd
Detta är inget som egentligen har med forumet att göra.Ingemar Sundström skrev:Vore det inte bäst och enklast om Semborg och moderatorerna tog tag i detta så inte som jag kallar dem "nöjda kunder" ska gå in och spela pöbel. Det har ju inte fungerat förr på prata bas. Vill inte Penta ge sin sak på det hela måste ledningen säga något i saken.
Ingemar
Det är ju just ett forum, inte en dedikerad annonssite där forumet har något ansvar för medlemmarnas privata affärer mellan varandra. Det är naturligtvis trist när sånt här händer, men sakfrågan måste parterna lösa själva, det vi kan göra är väl egentligen att banna någon som bevisats bete sig felaktigt eller inte följa forumets regler.
Lowfreq rådfrågade oss innan han gjorde denna tråd, och eftersom Pentastar inte verkar vilja tillmötesgå honom så tillät vi den, om inte annat som en chans för Pentastar att besvara det hela. Detta skulle egentligen lika gärna kunna ha postats i tråden för köpare och säljare på PB som redan finns, men nu blev det en egen tråd istället.
Spårar tråden ur så tar vi bort den, men det bästa vore ju om det kunde visa sig bero på olyckliga omständigheter och lösas på ett för alla parter bra sätt.
Allas mål är väl förhoppningsvis att man som vanligt ska kunna lita på att alla medlemmar på forumet är schyssta, både i text, IRL och i affärer.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- jimbeam
- Medlem+
TDHP skrev:Detta är inget som egentligen har med forumet att göra.Ingemar Sundström skrev:Vore det inte bäst och enklast om Semborg och moderatorerna tog tag i detta så inte som jag kallar dem "nöjda kunder" ska gå in och spela pöbel. Det har ju inte fungerat förr på prata bas. Vill inte Penta ge sin sak på det hela måste ledningen säga något i saken.
Ingemar
Det är ju just ett forum, inte en dedikerad annonssite där forumet har något ansvar för medlemmarnas privata affärer mellan varandra. Det är naturligtvis trist när sånt här händer, men sakfrågan måste parterna lösa själva, det vi kan göra är väl egentligen att banna någon som bevisats bete sig felaktigt eller inte följa forumets regler.
Lowfreq rådfrågade oss innan han gjorde denna tråd, och eftersom Pentastar inte verkar vilja tillmötesgå honom så tillät vi den, om inte annat som en chans för Pentastar att besvara det hela. Detta skulle egentligen lika gärna kunna ha postats i tråden för köpare och säljare på PB som redan finns, men nu blev det en egen tråd istället.
Spårar tråden ur så tar vi bort den, men det bästa vore ju om det kunde visa sig bero på olyckliga omständigheter och lösas på ett för alla parter bra sätt.
Allas mål är väl förhoppningsvis att man som vanligt ska kunna lita på att alla medlemmar på forumet är schyssta, både i text, IRL och i affärer.
Bra där Lasse!!!
- Jan Hellman
- VIP medlem
Är felen på basen ointressant att diskutera? Det enda du sagt hittills är att basen luktar illa och att den i dina ögon är värdelös, eller vad du nu skrev ordagrant. Enbart doft kan inte jag se som skäl att häva ett köp när det handlar om en bas då det är tämligen enkelt löst.lowfreq skrev:Felen på basen är ointressant att diskutera, som jag skrev så är den biten avklarad redan från dag 1.EADGC skrev:Jag tolkar också saken så, men TS har inte besvarat Irbits frågor. Jag skulle liksom Irbit önska att han utvecklade saken en smula. Vad är det för odör? Vilka är de övriga felen?
Vad det handlar om är givetvis OM, NÄR, och HUR jag skall få tillbaka mina 9000:-
-
- Medlem+
Vad är då skillnaden när Marcbass la ut en liknande varning? Att han skrev ut riktiga namnet, eller?
Ingemar
Ingemar
- bootsy
- Medlem+++
Ganska självklart, ja.Ingemar Sundström skrev:Vad är då skillnaden när Marcbass la ut en liknande varning? Att han skrev ut riktiga namnet, eller?
Ingemar
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Mike
- The Transporter
Irbit skrev:Är felen på basen ointressant att diskutera? Det enda du sagt hittills är att basen luktar illa och att den i dina ögon är värdelös, eller vad du nu skrev ordagrant. Enbart doft kan inte jag se som skäl att häva ett köp när det handlar om en bas då det är tämligen enkelt löst.lowfreq skrev:Felen på basen är ointressant att diskutera, som jag skrev så är den biten avklarad redan från dag 1.EADGC skrev:Jag tolkar också saken så, men TS har inte besvarat Irbits frågor. Jag skulle liksom Irbit önska att han utvecklade saken en smula. Vad är det för odör? Vilka är de övriga felen?
Vad det handlar om är givetvis OM, NÄR, och HUR jag skall få tillbaka mina 9000:-
Jag kanske har lite extra tur med läsförståelsen idag, men för mig är det självklart:lowfreq skrev:Basen skickas från Hässleholm med bussgods. När jag öppnar caset får jag en chock...
det är ett skämt till bas.. hade svårt att tro det var sant, "saken" var inte värd att kallas för bas.
En riktig skitbas i dubbel bemärkelse.. för det luktade något fruktansvärt illa om "basen".
Basen nådde INTE upp till förväntan, den var t.o.m så dålig att den inte kunde kallas för bas.
1. Ang. lukten så var det nog bara sista spiken i kistan, en SKIT-bas som dessutom luktade SKIT.
2.Min uppfattning är alltså att den inte hade varit till belåtenhet även om den luktat rosenknopp.
Sist men inte minst:
3. Det verkar att vara utom allt tvivel att köpet ska gå tillbaka.
Problemet ligger i att detta ej reglerats.
Om jag själv inte varit nöjd med en vara, blivit lovad att få returnera den och få tillbaka köpesumman, och INTE fått den, är det väl helt ointressant VARFÖR jag inte ville ha den?
Lite på samma sätt om jag hade varit helt nöjd med varan men säljare inte hade levererat basen.
Det spelar väl ingen roll VARFÖR jag vill ha den? Problemet är att jag INTE fått den.
Sen kan man ju alltid vara lite nyfiken i allmänhet om varför, men detta är INTE relevant i ursprungsfrågan.
SÅDESÅ!
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag tycker att det i allra högsta grad är relevant. Vad är det han blivit lovad? Vad har han fått skickat till sig? Vad mer är fel förutom doften? Har Penta bara totalruttnat på en jobbig kund? Varför har inte kunden skickat tillbaka basen till säljaren? Det är också ett moment som ska ingå vid en reklamation. Om man därefter inte får en annan bas som uppfyller säljkriterierna alternativt pengarna tillbaka så handlar det om stöld och då får man väl helt enkelt polisanmäla snubben. Men så länge köparen har kvar basen så kan inte jag än så länge tolka det till någonting annat än en illaluktande bas.Mike skrev:Irbit skrev:Är felen på basen ointressant att diskutera? Det enda du sagt hittills är att basen luktar illa och att den i dina ögon är värdelös, eller vad du nu skrev ordagrant. Enbart doft kan inte jag se som skäl att häva ett köp när det handlar om en bas då det är tämligen enkelt löst.lowfreq skrev:Felen på basen är ointressant att diskutera, som jag skrev så är den biten avklarad redan från dag 1.EADGC skrev:Jag tolkar också saken så, men TS har inte besvarat Irbits frågor. Jag skulle liksom Irbit önska att han utvecklade saken en smula. Vad är det för odör? Vilka är de övriga felen?
Vad det handlar om är givetvis OM, NÄR, och HUR jag skall få tillbaka mina 9000:-Jag kanske har lite extra tur med läsförståelsen idag, men för mig är det självklart:lowfreq skrev:Basen skickas från Hässleholm med bussgods. När jag öppnar caset får jag en chock...
det är ett skämt till bas.. hade svårt att tro det var sant, "saken" var inte värd att kallas för bas.
En riktig skitbas i dubbel bemärkelse.. för det luktade något fruktansvärt illa om "basen".
Basen nådde INTE upp till förväntan, den var t.o.m så dålig att den inte kunde kallas för bas.
1. Ang. lukten så var det nog bara sista spiken i kistan, en SKIT-bas som dessutom luktade SKIT.
2.Min uppfattning är alltså att den inte hade varit till belåtenhet även om den luktat rosenknopp.
Sist men inte minst:
Om jag själv inte varit nöjd med en vara, blivit lovad att få returnera den och få tillbaka köpesumman, och INTE fått den, är det väl helt ointressant VARFÖR jag inte ville ha den?
Lite på samma sätt om jag hade varit helt nöjd med varan men säljare inte hade levererat basen.
Det spelar väl ingen roll VARFÖR jag vill ha den? Problemet är att jag INTE fått den.
Sen kan man ju alltid vara lite nyfiken i allmänhet om varför, men detta är INTE relevant i ursprungsfrågan.
SÅDESÅ!
- Bootzy
- Medlem+
Det mesta av det som är skrivet i tråden har substans utifrån vilka infallsvinklar man ser på problemet. Men är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder? Om jag sålt en bas som köparen blivit så otroligt missnöjd med till den grad att han känner sig lurad av mig, finns väl bara en sak att göra? Ta tillbaka basen och ge köparen tillbaka sina pengar. Vi betalar in på varandras konto utan diskussion och vi litar på varandra. Det vill jag iaf kunna göra i fortsättningen också.
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
-
- Medlem++
+ hurmycketsomhelst!Bootzy skrev:Det mesta av det som är skrivet i tråden har substans utifrån vilka infallsvinklar man ser på problemet. Men är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder? Om jag sålt en bas som köparen blivit så otroligt missnöjd med till den grad att han känner sig lurad av mig, finns väl bara en sak att göra? Ta tillbaka basen och ge köparen tillbaka sina pengar. Vi betalar in på varandras konto utan diskussion och vi litar på varandra. Det vill jag iaf kunna göra i fortsättningen också.
P-basar
- Mr Spock
- Medlem++
+1jimbeam skrev:TDHP skrev:Detta är inget som egentligen har med forumet att göra.Ingemar Sundström skrev:Vore det inte bäst och enklast om Semborg och moderatorerna tog tag i detta så inte som jag kallar dem "nöjda kunder" ska gå in och spela pöbel. Det har ju inte fungerat förr på prata bas. Vill inte Penta ge sin sak på det hela måste ledningen säga något i saken.
Ingemar
Bra där Lasse!!!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- Mr Spock
- Medlem++
Pudelns kärna enligt min mening.Henko skrev:+ hurmycketsomhelst!Bootzy skrev:...är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder? Om jag sålt en bas som köparen blivit så otroligt missnöjd med till den grad att han känner sig lurad av mig, finns väl bara en sak att göra? Ta tillbaka basen och ge köparen tillbaka sina pengar. Vi betalar in på varandras konto utan diskussion och vi litar på varandra. Det vill jag iaf kunna göra i fortsättningen också.
Det faktum att Penta inte kommenterar saken är det som känns mest...oroväckande.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag säger INTE att det är så i det här fallet men det finns kunder som ställer orealistiskt höga krav. Därav frågorna. Hittills har endast framgått att kunden inte är nöjd och att basen luktar illa. Ni skulle bara VETA hur några kunder uppförde sig under mina år i musikaffär. Ibland blir man mörkrädd. Jag säger inte att det är så i detta fall men lite mer info vore definitivt på sin plats. Att bara hävda att basen är ett skämt och luktar illa räcker inte kan jag tycka.Bootzy skrev:Det mesta av det som är skrivet i tråden har substans utifrån vilka infallsvinklar man ser på problemet. Men är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder?
- Mr Spock
- Medlem++
Visst haltar den här tråden. Men inte av den anledning du anger: parterna tycks som sagt varit överens om att häva köpet. Detta har inte verkställts, och DET är problemet - inte lukten.Irbit skrev:Jag säger INTE att det är så i det här fallet men det finns kunder som ställer orealistiskt höga krav. Därav frågorna. Hittills har endast framgått att kunden inte är nöjd och att basen luktar illa. Ni skulle bara VETA hur några kunder uppförde sig under mina år i musikaffär. Ibland blir man mörkrädd. Jag säger inte att det är så i detta fall men lite mer info vore definitivt på sin plats. Att bara hävda att basen är ett skämt och luktar illa räcker inte kan jag tycka.Bootzy skrev:Det mesta av det som är skrivet i tråden har substans utifrån vilka infallsvinklar man ser på problemet. Men är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder?
Tråden haltar dock eftersom bara den ena parten önskat kommentera situationen so far...
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Poester
- VIP medlem
Irbit skrev:Bootzy skrev:Att bara hävda att basen är ett skämt och luktar illa räcker inte kan jag tycka.

Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- Mr Spock
- Medlem++
Nota bene: parterna tycks ha varit överens om att häva köpet. Detta har inte verkställts, och DET är problemet - inte lukten.Poester skrev:Irbit skrev:Bootzy skrev:Att bara hävda att basen är ett skämt och luktar illa räcker inte kan jag tycka.
Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- jimbeam
- Medlem+
Precis så har även jag uppfattat det. Och tycker därför att övriga uppgifter om basen i fråga är irrelevant..Mr Spock skrev:Visst haltar den här tråden. Men inte av den anledning du anger: parterna tycks som sagt varit överens om att häva köpet. Detta har inte verkställts, och DET är problemet - inte lukten.Irbit skrev:Jag säger INTE att det är så i det här fallet men det finns kunder som ställer orealistiskt höga krav. Därav frågorna. Hittills har endast framgått att kunden inte är nöjd och att basen luktar illa. Ni skulle bara VETA hur några kunder uppförde sig under mina år i musikaffär. Ibland blir man mörkrädd. Jag säger inte att det är så i detta fall men lite mer info vore definitivt på sin plats. Att bara hävda att basen är ett skämt och luktar illa räcker inte kan jag tycka.Bootzy skrev:Det mesta av det som är skrivet i tråden har substans utifrån vilka infallsvinklar man ser på problemet. Men är det inte en fråga om vanligt folkvett och ha lite heder?
Tråden haltar dock eftersom bara den ena parten önskat kommentera situationen so far...
- TDHP
- Forumvärd
Om jag har uppfattat detta rätt så är säljaren helt på det klara med att han har skickat en undermålig vara som inte är värd det han fått betalt för den och har så även bekräftat via PM till köparen. Vi kan alltså lämna diskussionen om vad som är fel på varan.
Om detta INTE stämmer så förutsätter jag att Pentastar påtalar det, antingen i tråden eller via PM.
Visar sig den info vi har gått på när vi godkände tråden vara felaktig så tas den naturligtvis bort.
Jag ser detta lite som ett experiment för att se vad som händer när vi faktiskt GER negativ feedback om en säljare eller köpare på forumet, något som ganska många just nu efterfrågar.
Det finns alltid två sidor av ett mynt, men så länge man bara kan se den ena är det svårt att bedöma dess äkthet.
Om detta INTE stämmer så förutsätter jag att Pentastar påtalar det, antingen i tråden eller via PM.
Visar sig den info vi har gått på när vi godkände tråden vara felaktig så tas den naturligtvis bort.
Jag ser detta lite som ett experiment för att se vad som händer när vi faktiskt GER negativ feedback om en säljare eller köpare på forumet, något som ganska många just nu efterfrågar.
Det finns alltid två sidor av ett mynt, men så länge man bara kan se den ena är det svårt att bedöma dess äkthet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- EADGC
- Medlem+
Sedan när är det förbjudet att gå "off topic"? Varför göra en stor sak av vår undran? Till TS: Varför inte bara svara på frågan? Två rader räcker.Mike skrev:Irbit skrev:Är felen på basen ointressant att diskutera? Det enda du sagt hittills är att basen luktar illa och att den i dina ögon är värdelös, eller vad du nu skrev ordagrant. Enbart doft kan inte jag se som skäl att häva ett köp när det handlar om en bas då det är tämligen enkelt löst.lowfreq skrev:Felen på basen är ointressant att diskutera, som jag skrev så är den biten avklarad redan från dag 1.EADGC skrev:Jag tolkar också saken så, men TS har inte besvarat Irbits frågor. Jag skulle liksom Irbit önska att han utvecklade saken en smula. Vad är det för odör? Vilka är de övriga felen?
Vad det handlar om är givetvis OM, NÄR, och HUR jag skall få tillbaka mina 9000:-Jag kanske har lite extra tur med läsförståelsen idag, men för mig är det självklart:lowfreq skrev:Basen skickas från Hässleholm med bussgods. När jag öppnar caset får jag en chock...
Sist men inte minst:
SÅDESÅ!
Beträffande frågans relevans, tror jag både Irbit och jag är lösningsorienterade: Låt säga att Penta fortsätter att tiga och försvinner helt från radarn. Då kan det bli aktuellt med en "plan B". Rör det sig om nikotin, finns det expertis (OCAB m fl) som antagligen kan tackla saken med framgång (rätt typ av lösningsmedel, ett dygn i ozonkammare, ...). Detta kan bli en intressant diskussion och lärdom i sig till gagn för alla på forumet. Vad som utgör en "skitbas" är dessutom delvis subjektivt. Vore fallet det att TS fått en uppsågad Tokai istället för en fin Fender skall bedrägeriet naturligtvis polisanmälas! Emellertid har TS valt att "gå till doms" här, vilket pekar i riktningen att bedrägeriet inte är fullt på den nivån, och att det således kan finnas viss nytta med en "second opinion" från lekmannanämndemännen tillika basexpertisen.
En annan aspekt är frågan om Pentas straff: Den ena extremen är att Penta är yrkeskriminell och har satt blåsningar i system. T ex var tionde kund blåser han mer eller mindre och hittills har det gått bra, för folk är snälla/konflikträdda/självkritiska ("Pinsamt. Jag får skylla mig själv...")... Kanske handlar han med andra varor också? Lämplig dom torde vara fängelse och livstids avstängning från PB. Den andra extremen är att det i grunden är en bra karl, men nu har något hänt; sjukdom, ekonomisk ruin, ... "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral" för att citera Brecht. Kanske skäms han nu som en hund och törs inte visa sig mer. Här kan panelen kanske döma mildare. Felens art kan ge indicier om vilket som är mest troligt. Ytterligare en aspekt är att TS vet inte vilka som läser detta och hur de är funtade i skallen. "Nä nu jävlar tar jag fram bultsaxen och knipsar ett finger per tusing på Penta. Ingen jävel blåser min polare ostraffat!" Extrema exempel, medges, men jag vill belysa varför jag anser att frågan har relevans på flera plan. Skulle allt detta inte räcka kan jag lista ytterligare skäl.
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- EADGC
- Medlem+
Tydligen har jag öppnat ögonen på någon!

- James Bond
- Medlem
Jag tycker att sådana här trådar är ett misslyckande... det är tråkig läsning och det ger dålig kharma till forumet. Om man vill ha ett fungerande köp/säljsubforum måste moderatorerna ibland agera. Fast ibland går det inte att hitta bra lösningar... en moderator är bara en moderator. Jag förväntar mig dock att om Penta inte svarar upp på ett bra sätt måste det få konsekvenser.
När sådant här händer brukar det nästan alltid bero på någon form av stolthet. Sällan rör det sig om allvarligare former av lurendrejeri.
När sådant här händer brukar det nästan alltid bero på någon form av stolthet. Sällan rör det sig om allvarligare former av lurendrejeri.