Avklarad dispyt gällande basaffär. (Ändr titel/mod)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Re: Blåst av Pentastar på 9000kr

Inlägg av Klopper »

Fernan skrev:
engson skrev:Oavsett vad som är sanning eller lögn i denna tråkiga historia, så är det väldigt olustigt att läsa inlägg om att nån ska lyncha en annan medlem på forumet. Nån slags gräns för nyfikenhet och tramserier får det kanske ändå finnas. Det är liksom inget att ens skämta om.
Precis så.
Plus massor.
Och att dra in en annan PB-medlem som inte har med köpet att göra gör saken ännu surare.
Detta är ett en sak mellan två parter, inte flera.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Mungi skrev:Dom inblandade kan ju komma tillbaka och meddela hur det gick, men att hålla på och slänga skit här leder ingenstans.
Månader av PM:ande har tydligen inte lett någonstans. Genom att dryfta saken här eskaleras det hela, vilket kan leda till en snabbare lösning. Kanske prioriterar Penta ärendet högre nu?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Lestrange skrev:Ersättningsbasen finns nu, och väntar på skeppning. Vem ska betala den, har Lowfreak tänkt?
Kan du förklara vad du menar med det här uttalandet, tack.
Don't mess with me, I do not want any treble!
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Klopper skrev:
Fernan skrev:
engson skrev:Oavsett vad som är sanning eller lögn i denna tråkiga historia, så är det väldigt olustigt att läsa inlägg om att nån ska lyncha en annan medlem på forumet. Nån slags gräns för nyfikenhet och tramserier får det kanske ändå finnas. Det är liksom inget att ens skämta om.
Precis så.
Plus massor.
Och att dra in en annan PB-medlem som inte har med köpet att göra gör saken ännu surare.
Men att be någon som faktiskt känner parten som slutat medla om information vad som händer med den personen när man inte har någon annan kontaktväg känns oundvikligt.

T ex. lånade en forummedlem en bas av mig och vägrade lämna tillbaks den, eftersom jag inte hade någon annan kontaktväg var jag tvungen att ta kontakt med dennes föräldrar(efter att ha kollat adress på hitta.se)... för det var de enda jag kan tänka mig känner personen i fråga.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

EADGC skrev:
Mungi skrev:Dom inblandade kan ju komma tillbaka och meddela hur det gick, men att hålla på och slänga skit här leder ingenstans.
Månader av PM:ande har tydligen inte lett någonstans. Genom att dryfta saken här eskaleras det hela, vilket kan leda till en snabbare lösning. Kanske prioriterar Penta ärendet högre nu?
Ja, eller så har han ännu mindre lust att prioritera det nu.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Re: Sv: Blåst av Pentastar på 9000kr

Inlägg av flagg »

HirYoshima skrev: T ex. lånade en forummedlem en bas av mig och vägrade lämna tillbaks den, eftersom jag inte hade någon annan kontaktväg var jag tvungen att ta kontakt med dennes föräldrar(efter att ha kollat adress på hitta.se)... för det var de enda jag kan tänka mig känner personen i fråga.
:o :o :o
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Klopper skrev:...att dra in en annan PB-medlem som inte har med köpet att göra gör saken ännu surare.
Tycker jag också känns onödigt. Men nu klev ju Lestrange in förde Pentastars talan.
Pentastar har ju "klivit undan" för han har inte tid med mig säger han.

Lite svårt att lösa det här om Pentastar inte vill kommunicera med mig.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

lowfreq skrev:
Lestrange skrev:Ersättningsbasen finns nu, och väntar på skeppning. Vem ska betala den, har Lowfreak tänkt?
Kan du förklara vad du menar med det här uttalandet, tack.
+1 Detta är ju solklart:

34 § /.../ Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

40 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig /.../

64 § /.../ Om säljaren skall företa omleverans, får köparen hålla inne vad han har tagit emot till dess att omleverans sker.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

HirYoshima skrev:
Klopper skrev:
Fernan skrev:
Precis så.
Plus massor.
Men att be någon som faktiskt känner parten som slutat medla om information vad som händer med den personen när man inte har någon annan kontaktväg känns oundvikligt.

T ex. lånade en forummedlem en bas av mig och vägrade lämna tillbaks den, eftersom jag inte hade någon annan kontaktväg var jag tvungen att ta kontakt med dennes föräldrar(efter att ha kollat adress på hitta.se)... för det var de enda jag kan tänka mig känner personen i fråga.
Läget som jag uppfattar det är att Lestrange mer eller mindre har blivit tvingad att gå i svaromål i en konflikt som han inte är del i.
Om detta tycker jag inte!
Lestrange har svarat utifrån den info han har fått i tråden och den info han fått från Pentastar.
Snälla, låt det stanna vid detta.
Affären (hur sur den än verkar vara) är mellan Lowfreq och Pentastar.
Med detta inlägg slutar jag mitt deltagande i diskussionen.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Om det nu finns en bas som är på väg att skickas och som tydligen inte är helt enkel att få tag på för att den bara tillverkades under två år så är väl det bra? Jag misstänkte att det fanns en annan sida av detta. Bra att Lestrange klev in och skrev. Efter mina år i musikaffär vet jag ungefär vad som kan hända om en kund inte upplever att hen är nöjd. Framförallt när överdrifterna kommer fram tämligen omedelbart. Att hävda att någonting är "värdelöst" och "ett skämt" och sen inte vilja specificera vart i problemet ligger känns alltid konstigt. Jag har själv blivit drabbad av lowfreq´s attityd ett par gånger och det har inte känts helt skojjigt så jag har nog ställt mig försiktigt tvekande till hela den här historien. Jag har varit med om att vanliga musikaffärer tagit ett halvår på sig eller mer för att få fram ersättningsinstrument. Nödvändigtvis inte alltid musikaffärens fel utan agenturer kan ha slut på ett instrument så det kan verkligen ta ett tag när man försöker göra rätt för sig. Och i det här fallet verkar det handla om ett hyffsat ovanligt ersättningsinstrument i en specifik lack. Hur som, jag blir alltid lite konfunderad då det inte specificeras vart i problemet ligger. Är halsen av, går den inte att justera, rostig hardware, fel modell eller vad det nu kan handla om? Det enda som framkommit hittills är att basen luktar illa. Och att den är värdelös. Och ett skämt.

Hur som, det verkar som att problemet är på väg att lösa sig. Om nu lowfreq gått med på att Penta ska ordna ett ersättningsinstrument och att detta instrument ska plockas hem från Japan, det är ju inte direkt någon hemlighet att Penta verkar plocka hem det mesta från Japan, så får man nog räkna med att det tar lite tid. Och jag kan nog inte tycka att 3 månader är direkt någon jättekatastrof om instrumentet ska plockas hem från andra sidan jordklotet. Sen hur det ska lösas med betalning av frakt, utbyte av instrument och annat är väl upp till lowfreq och Penta att lösa. Och ingen skugga faller över Lestrange.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Jag har gjort många affärer med Penta och allting har alltid varit tiptop..
Senaste vi gjorde så fick ja en bas som jag sedan inte var så nöjd med och utan att blinka så plocka Penta tillbaks den utan nåt snack alls..

Jag litar till 100% på Penta och tror att han finkammar hela jävla Asien efter en lämplig bas till Lowfreq nu..

Sen e håller jag (för en gångs skull) med Ingemar Sundström.. Är detta verkligen okej att hänga ut en PB medlem när jag inte fick fråga om någon känner eller kan hjälpa mig att hitta snubben som FAKTISKT blåste mig.. Nu är de 25 veckor sen snubben fick sin bas och inte betalt den.. :(
Ledsen i ögat är Marcus..

Tycker de e tråkigt för Penta som gjort mycke för alla oss basister med bra basar..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

marcbass skrev:Jag har gjort många affärer med Penta och allting har alltid varit tiptop..
Senaste vi gjorde så fick ja en bas som jag sedan inte var så nöjd med och utan att blinka så plocka Penta tillbaks den utan nåt snack alls..

Jag litar till 100% på Penta och tror att han finkammar hela jävla Asien efter en lämplig bas till Lowfreq nu..

Sen e håller jag (för en gångs skull) med Ingemar Sundström.. Är detta verkligen okej att hänga ut en PB medlem när jag inte fick fråga om någon känner eller kan hjälpa mig att hitta snubben som FAKTISKT blåste mig.. Nu är de 25 veckor sen snubben fick sin bas och inte betalt den.. :(

Tycker de e tråkigt för Penta som gjort mycke för alla oss basister med bra basar..
+1.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Fernan skrev:
Precis så.
Jag ber om ursäkt om jag har formulerat mig för drastiskt. Jag har makaber humor IRL och jag glömde för ett ögonblick att vi inte känner varandra... Däremot tar jag inte åt mig på punkten tramserier: Jag anser att jag agerar konstruktivt.

Hursomhelt: Nu går jag och mixar. :vinkar:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Usch usch usch. Pratabas:rättshaveristernas Nirvana!
Lofreq ,jag fattar att du är arg för att du fått en skitbas och säljaren gjort sej okontaktbar och att detta är ett försök att få honom att reagera. Ni andra kan sluta upp att kräva att folk ska redogöra för en massa skit bara för att tillfredställa er blodtörst eller vad det nu är som gör att ni går på.
"Ställ Lestrange emot väggen"?!? Jävla dårfinkerier. Huvva.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Irbit skrev:Om det nu finns en bas som är på väg att skickas och som tydligen inte är helt enkel att få tag på för att den bara tillverkades under två år så är väl det bra? Jag misstänkte att det fanns en annan sida av detta. Bra att Lestrange klev in och skrev. Efter mina år i musikaffär vet jag ungefär vad som kan hända om en kund inte upplever att hen är nöjd. Framförallt när överdrifterna kommer fram tämligen omedelbart. Att hävda att någonting är "värdelöst" och "ett skämt" och sen inte vilja specificera vart i problemet ligger känns alltid konstigt. Jag har själv blivit drabbad av lowfreq´s attityd ett par gånger och det har inte känts helt skojjigt så jag har nog ställt mig försiktigt tvekande till hela den här historien. Jag har varit med om att vanliga musikaffärer tagit ett halvår på sig eller mer för att få fram ersättningsinstrument. Nödvändigtvis inte alltid musikaffärens fel utan agenturer kan ha slut på ett instrument så det kan verkligen ta ett tag när man försöker göra rätt för sig. Och i det här fallet verkar det handla om ett hyffsat ovanligt ersättningsinstrument i en specifik lack. Hur som, jag blir alltid lite konfunderad då det inte specificeras vart i problemet ligger. Är halsen av, går den inte att justera, rostig hardware, fel modell eller vad det nu kan handla om? Det enda som framkommit hittills är att basen luktar illa. Och att den är värdelös. Och ett skämt.

Hur som, det verkar som att problemet är på väg att lösa sig. Om nu lowfreq gått med på att Penta ska ordna ett ersättningsinstrument och att detta instrument ska plockas hem från Japan, det är ju inte direkt någon hemlighet att Penta verkar plocka hem det mesta från Japan, så får man nog räkna med att det tar lite tid. Och jag kan nog inte tycka att 3 månader är direkt någon jättekatastrof om instrumentet ska plockas hem från andra sidan jordklotet. Sen hur det ska lösas med betalning av frakt, utbyte av instrument och annat är väl upp till lowfreq och Penta att lösa. Och ingen skugga faller över Lestrange.
+1 Det är sällan ens fel när två träter... Förhoppningsvis kan parterna, efter att ha manglats i den hårda men rättvisa PB-domstolen, snart enas om en lösning.

(Ja, ja, jag ska mixa nu!)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Penta har ingen skyldighet att komma hit och dra sin version av saken. Det är väl kanon att Lestrange klev in och förklarade att det faktiskt finns två versioner av vad som hänt. Tidigare såg det ju ut som att det bara fanns en version. Men nu har han gjort det och alla vet att ord står mot ord. Ingen kan veta vilka ord som stämmer och Lestrange kan inte göra mer än han gjort. Då har ingen av oss med saken att göra förrän dom två inblandade har rätt ut saken. Lestrange inlägg förklarade även varför penta inte hoppat in här. Tidigare såg det mer ut som att han flytt men nu förstår man lite bättre varför han inte är här. Och när det börjar pratas om lynching så är det än mer förståeligt att han inte vill vara här. Lägg ner nu och låt dom två inblandade sköta det här själva innan det börjar lukta mer skit här än det någonsin kan göra om en bas.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Irbit skrev:Om det nu finns en bas som är på väg att skickas och som tydligen inte är helt enkel att få tag på för att den bara tillverkades under två år så är väl det bra? Jag misstänkte att det fanns en annan sida av detta. Bra att Lestrange klev in och skrev. Efter mina år i musikaffär vet jag ungefär vad som kan hända om en kund inte upplever att hen är nöjd. Framförallt när överdrifterna kommer fram tämligen omedelbart. Att hävda att någonting är "värdelöst" och "ett skämt" och sen inte vilja specificera vart i problemet ligger känns alltid konstigt. Jag har själv blivit drabbad av lowfreq´s attityd ett par gånger och det har inte känts helt skojjigt så jag har nog ställt mig försiktigt tvekande till hela den här historien. Jag har varit med om att vanliga musikaffärer tagit ett halvår på sig eller mer för att få fram ersättningsinstrument. Nödvändigtvis inte alltid musikaffärens fel utan agenturer kan ha slut på ett instrument så det kan verkligen ta ett tag när man försöker göra rätt för sig. Och i det här fallet verkar det handla om ett hyffsat ovanligt ersättningsinstrument i en specifik lack. Hur som, jag blir alltid lite konfunderad då det inte specificeras vart i problemet ligger. Är halsen av, går den inte att justera, rostig hardware, fel modell eller vad det nu kan handla om? Det enda som framkommit hittills är att basen luktar illa. Och att den är värdelös. Och ett skämt.
Så du har "blivit drabbad" av mig.. och passar här på att ge igen lite ??

Vet du om att HELA PB har blivit drabbad av DIG!?

Jag har INTE specat någon specialbas av Pentastar.. fan vad trött jag blir !!
Jag blev erbjuden en Fender JV av Pentastar och JV-basarna tillverkades -82 till -84.
Och, återigen, jag sa: Ja, det är OK .. OM DET GÅR FORT.
(jaaaaa, jag har PM-bevis på det!)

Lika fort som du klev in i den här tråden kan du kliva ut - du tillför bara massa elände och missförstånd.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

f-bass skrev:Usch usch usch. Pratabas:rättshaveristernas Nirvana!
Lofreq ,jag fattar att du är arg för att du fått en skitbas och säljaren gjort sej okontaktbar och att detta är ett försök att få honom att reagera. Ni andra kan sluta upp att kräva att folk ska redogöra för en massa skit bara för att tillfredställa er blodtörst eller vad det nu är som gör att ni går på.
"Ställ Lestrange emot väggen"?!? Jävla dårfinkerier. Huvva.
+ 1000000
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

marcbass skrev:Jag har gjort många affärer med Penta och allting har alltid varit tiptop..

Tack Marcus det värmde.
Ingemar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

marcbass skrev:Jag litar till 100% på Penta och tror att han finkammar hela jävla Asien efter en lämplig bas till Lowfreq nu..
Den här Juli-dagen i sommar när jag betalade in 9000 till Pentastar, så gjorde jag det av EN anledning - att köpa den "helreko" -basen som han annonserade så fint på pratabas. (han tog dock bort annonsen dagen efter, huh?)

Jag var inte ett dugg intresserad av att vänta TRE MÅNADER på att han "finkammar" hela Asien.

Otroligt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

lowfreq skrev:
Jag blev erbjuden en Fender JV av Pentastar och JV-basarna tillverkades -82 till -84.

Lika fort som du klev in i den här tråden kan du kliva ut - du tillför bara massa elände och missförstånd.
Jag och många andra frågade efter mer info. Att bara vräka ur sig att någonting är "värdelöst" duger inte långt. Det kändes tämligen självklart att det fanns en sida till av detta. Och vis av erfarenhet så vet jag hur lång tid det tar att ta hem prylar från Japan. Din uthängning av Penta känns inte helt schysst.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Irbit skrev:
lowfreq skrev:

Jag och många andra frågade efter mer info. Att bara vräka ur sig att någonting är "värdelöst" duger inte långt. Det kändes tämligen självklart att det fanns en sida till av detta. Och vis av erfarenhet så vet jag hur lång tid det tar att ta hem prylar från Japan. Din uthängning av Penta känns inte helt schysst.
Ahh.. du vill provocera mig så att jag tappar fattningen och börjar "storbråka". Jag är ledsen men det kommer inte att ske. - Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig i min förklaring vad som skett.

När du kliver in i en tråd så är det HÖGRISK för att trådar låses, som vi vet.
Var vänlig att pysa ut, tack.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

lowfreq skrev:Ahh.. du vill provocera mig så att jag tappar fattningen och börjar "storbråka". Jag är ledsen men det kommer inte att ske. - Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig i min förklaring vad som skett.
Tydlig? "Den är värdelös och luktar illa". Är det tydligt? Det är bra att det nu framkommit att det finns en sida till i detta.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Det är väl tydligt så att det förslår. Om man ska hålla på med handel av så personliga saker som basar utan att köparen testar varan så vill det väl till att varan är som säljaren beslriver den ÄVEN för köparen,huh?
Varför måste han vara mer ingående? Kan du inte föreställa dej att det stämmer? Tror du att lofreq bara hittar på att han inte tycker att den är ok? Behöver han beskriva möglet mer i detalj bara för att du och andra petimeternniskor lättare ska förstå och "kunna döma"?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Lofreq, du förstår väl vilket ansvar du har? Du måste förklara alla aspekter på hela affären så att ALLA härinne förstår, ok? Inget får utelämnas för då ...är det TRASIGT på internet...
Skriv svar