Brum (surr) i P-bas

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
BandmasterPete
Medlem

Re: Brum (surr) i P-bas

Inlägg av BandmasterPete »

Köp koppartejp på ebay. Min p51 single coil är helskärmad med koppartejp och brummar noll jämfört min splitcoil-bas som inte alls är skärmad.
Aguilar Tonehammer 350, DB 112
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Kjelles tejp har jag skärmat mina basar med under julledigheten.
Blev tyst och fint.
Problemet är bara att nu hör jag hur stärkarfläkten dundrar.
Nån som vet en tyst fläkt som passar en Ampeg SVT3-PRO?

Ska också passa på och varna för ÖoB's metalltejp!
9:- åt helvete.
Innehåller inte spår av metall, och leder inte ström alls.
(Dessutom drar personalen på ÖoB i Lund aldrig dåliga vitsar, som i reklamen)
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Re: Sv: Brum (surr) i P-bas

Inlägg av 200071 »

JazzBassillen skrev:Kjelles tejp har jag skärmat mina basar med under julledigheten.
Blev tyst och fint.
Problemet är bara att nu hör jag hur stärkarfläkten dundrar.
Nån som vet en tyst fläkt som passar en Ampeg SVT3-PRO?
Jag vet inte just med Ampeg men jag bytte på en Peavey, (USA). Köpte en ljudlös fläkt från ELFA.

Från min XPERIA via Tapatalk
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Satte dit aluminiumtejp på de flesta ställen jag kunde komma åt på min SX-jazz. Mesta av brummet försvann men det är fortfarande lite kvar. Jag har inte rört jordningsladden som verkar gå upp till stallet (som jag också lämnade orört). Inte packat in potarna och mickarna i aluminium men själva utrymmena där de sitter är satt med tejp, dock vissa ställen lite halvdant (elektronik som var i vägen).... är detta något som behövs åtgärdas eller har jag missat något annat?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Det är viktigt att aluminiumtejpen har kontakt med jordsladden som går till stallet.
Likaså är det viktigt att mickarna är skärmade även på baksidorna. Kablarna som går till mickarna måste ligga i ett skärmat och jordat utrymme. Har du multimeter så att du kan kontrollera jordningarna med ohmmätning överallt?
Metalltejp som inte är jordad gör ingen nytta!
- Ingvar -
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Tyvärr har jag ingen multimeter. Men jag ska skruva loss allt imorgon och se om jag kan lösa det. Har ju faktiskt ingen aning hur jordningssladden sitter. Första gången jag gör detta (t.o.m. första gången jag lossar strängarna) så har ingen direkt vidare koll.

Men ska se om jag har fattat logiken rätt. Tejpen måste ha kontakt med jordningen. Så om första tejpbiten har kontakt så måste nästa tejpbit ha kontakt med den första tejpbiten osv? Annars leds inte... störningarna bort? :P
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Precis!
Det måste vara kontakt hela vägen!
Aluminiumtejp är lite jobbigt när man skall koppla ihop. Bättre med koppartejp, då kan man löda.

PS.
En multimeter är bra att ha. :tummenupp: En enkel sådan kan köpas för en hundring.
- Ingvar -
RexHunter
Medlem

Inlägg av RexHunter »

Två saker:

1) det går lika bra att tvinna kablarna parvis (signal/jord) som att byta till skärmkabel.

2) på min p-bas, american standard made in the us, köpt ny för några år sedan, hade man glömt att skala änden på den kabel som kläms mellan stall o kropp, för att jorda stall o strängar... Det sprakade duktigt innan jag hittade felet...
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Men det räcker att använda koppartejp vid jordningen och se till att aluminiumtejpen har kontakt med koppartejpen?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Salle skrev:Men det räcker att använda koppartejp vid jordningen och se till att aluminiumtejpen har kontakt med koppartejpen?
Alla jordanslutningar skall ha kontakt med varandra som jag skrev tidigare!
- Ingvar -
Salle
Medlem

Inlägg av Salle »

Jo, det förstod jag men som sagt, det räcker använda koppartejp just där jordningen ska sitta? Behöver inte ersätta resten av aluminiumtejen som jag redan har tejpat dit?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Salle skrev:Jo, det förstod jag men som sagt, det räcker använda koppartejp just där jordningen ska sitta? Behöver inte ersätta resten av aluminiumtejen som jag redan har tejpat dit?
Du ska ha elektrisk kontakt hela vägen, dvs mellan alla tejpbitar. Antingen skruvar du fast jordsladden mot en av aluminiumbitarna, och då behövs ingen koppartejp alls, eller så löder du på kopparn. Aluminium går inte att löda på.

Vi ser inte exakt hur du gjort. Det sitter tejp på baksidan av folien som antagligen INTE leder ström. Metall ska ligga mot metall så det blir elektrisk kontakt. Du är en intelligent människa och har ögon att se med. Använd dem, så blir det bäst.

Är du helt osäker så låna en multimeter av någon granne eller kompis och mät att det är noll ohm hela vägen. De kostar 149 kr på Clas Ohlson.

Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Musikanten skrev:
"Det brummar mindre när jag håller på strängarna."
Inte konstigt! Genom att stallet är jordat fungerar din kropp lite som avskärmning
till den inbyggda elektroniken i instrumentet, när du rör vid stall/strängar.

Edit: tillägg.
Enligt vad jag hört är det precis tvärtom. Musikerns kropp fungerar som en antenn som fångar upp elektromagnetiska störningar från omgivningen och reflekterar dem rakt in i elektroniken. Genom att jorda musikerns kropp, exempelvis via strängar + stallets jordkabel, så förhindrar man den från att agera antenn. Om man vill att basen skall vara tyst även när man inte rör strängarna så är det noggrann skärmning av elektroniken som gäller.

Så varför har man jordkabel till stallet när nu skärmning funkar även när man inte rör strängarna?
Jo, för att även strängarna fungerar som antenner som reflekterar störningar rakt in i mickarna. Man kan aldrig skärma mickarna helt från strängarna, då skulle man ju inte få någon signal. Att jorda strängarna är enda lösningen.

Jag har endast läst grundläggande elektronik, och det var länge sedan, men jag tycker ovanstående resonemang verkar vettigt så jag tänkte att det kanske kan vara till nytta i den här tråden.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

LowB-ing skrev:
Musikanten skrev:
Inte konstigt! Genom att stallet är jordat fungerar din kropp lite som avskärmning

Enligt vad jag hört är det precis tvärtom. Musikerns kropp fungerar som en antenn som fångar upp elektromagnetiska störningar från omgivningen och reflekterar dem rakt in i elektroniken. Genom att jorda musikerns kropp, exempelvis via strängar + stallets jordkabel, så förhindrar man den från att agera antenn. Om man vill att basen skall vara tyst även när man inte rör strängarna så är det noggrann skärmning av elektroniken som gäller.

Så varför har man jordkabel till stallet när nu skärmning funkar även när man inte rör strängarna?
Jo, för att även strängarna fungerar som antenner som reflekterar störningar rakt in i mickarna. Man kan aldrig skärma mickarna helt från strängarna, då skulle man ju inte få någon signal. Att jorda strängarna är enda lösningen.

Jag har endast läst grundläggande elektronik, och det var länge sedan, men jag tycker ovanstående resonemang verkar vettigt så jag tänkte att det kanske kan vara till nytta i den här tråden.
När musikern "jordas" fungerar denne också som skärm från baksidan av instrumentet vilket kan ha betydelse om utrymmet innanför är dåligt avskärmat. Jag har t ex en billig Squier som jag kopplat om från volym+balanspot till jazzbaskoppling. När jag drar ned volymkontrollerna från max börjar det brumma en aning. Om brummet hade kommit in via mickarna skulle det varit tvärtom. Förklaringen är att förstärkaringången ser en högre impedans (resistansen: 500k parallellt med 500k dvs 250k). Kablarna efter volymkontrollerna plockar alltså upp brum på i princip samma sätt som en urpluggad instrumentkabel gör.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

För att undvika missförstånd upprepar jag mitt resonemang.
Mina erfarenheter var alltså att när basen låg för sig själv var det inget hörbart brum, men det kom när jag hängde den på magen.
Min kropp hjälpte alltså till att kapacitivt överföra växelspänningfältet i lokalen, till de dåligt skärmade delarna i basen. När jag tog på strängarna (som är jordade genom stallet) blev min kropp inte längre någon "antenn" utan funkade mer som en "skärmning" på basens undersida.
Så "antennfunktionen" stämmer, så länge min kropp inte är jordad genom strängar o stall.
Vi är alltså helt överens! :)
- Ingvar -
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Musikanten skrev:För att undvika missförstånd upprepar jag mitt resonemang.
Mina erfarenheter var alltså att när basen låg för sig själv var det inget hörbart brum, men det kom när jag hängde den på magen.
Min kropp hjälpte alltså till att kapacitivt överföra växelspänningfältet i lokalen, till de dåligt skärmade delarna i basen. När jag tog på strängarna (som är jordade genom stallet) blev min kropp inte längre någon "antenn" utan funkade mer som en "skärmning" på basens undersida.
Så "antennfunktionen" stämmer, så länge min kropp inte är jordad genom strängar o stall.
Vi är alltså helt överens! :)
Min poäng var att bara för att musikerns kropp inte längre fungerar som antenn, så betyder det inte att den i praktiken har någon effekt som skärm. Så jag är inte så säker på att vi är överens, men det betyder ju inte att jag har rätt. Jag har dock hittills inte stött på någon bas som är tystare när en jordad bassist håller i den, än vad den är när den står i stället för sig själv med volymen på. :-)

Med andra ord, musikerns kropp skyddar inte basen från att plocka upp brum ens när den är jordad, däremot kan den göra brummet värre om den (kroppen alltså) inte är jordad.
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Riboe skrev:
LowB-ing skrev:
Musikanten skrev:

När musikern "jordas" fungerar denne också som skärm från baksidan av instrumentet vilket kan ha betydelse om utrymmet innanför är dåligt avskärmat. Jag har t ex en billig Squier som jag kopplat om från volym+balanspot till jazzbaskoppling. När jag drar ned volymkontrollerna från max börjar det brumma en aning. Om brummet hade kommit in via mickarna skulle det varit tvärtom. Förklaringen är att förstärkaringången ser en högre impedans (resistansen: 500k parallellt med 500k dvs 250k). Kablarna efter volymkontrollerna plockar alltså upp brum på i princip samma sätt som en urpluggad instrumentkabel gör.
Absolut, men jag förstår inte riktigt vad det har för bäring på mitt resonemang. Är basen tystare när den står för sig själv med dessa volyminställningar än när du är jordad och håller i den?
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Jag tröttnade på jordsurr och köpte ett trådlöst system. Vips så försvann allt surr...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

bassmayhem skrev:Jag tröttnade på jordsurr och köpte ett trådlöst system. Vips så försvann allt surr...
Det finns även andra fördelar med detta. Inte så trevligt att vara jordad om man råkar röra vid en mick som är ansluten till tex. en mixer med jordproblem...

Dessutom, när basisten är jordad via strängarna, stallet, jacket och instrumentsladden till förstäkarens jord, så kan även förstärkaren (vid fel) på samma sätt istället bli jordad i basisten. Även detta med otrevliga följder. Särskilt om det är en rörförstärkare med 500V i sig.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

LowB-ing skrev: Jag har dock hittills inte stött på någon bas som är tystare när en jordad bassist håller i den, än vad den är när den står i stället för sig själv med volymen på. :-)
Nej, i så fall vore det konstigt. Men det var inte så jag beskrev mitt eget fall. I så fall missförstod du.
LowB-ing skrev: Med andra ord, musikerns kropp skyddar inte basen från att plocka upp brum ens när den är jordad, däremot kan den göra brummet värre om den (kroppen alltså) inte är jordad.
Det är exakt så jag menar! :tummenupp:
- Ingvar -
LowB-ing
Medlem

Inlägg av LowB-ing »

Musikanten skrev:
LowB-ing skrev: Jag har dock hittills inte stött på någon bas som är tystare när en jordad bassist håller i den, än vad den är när den står i stället för sig själv med volymen på. :-)
Nej, i så fall vore det konstigt. Men det var inte så jag beskrev mitt eget fall. I så fall missförstod du.
LowB-ing skrev: Med andra ord, musikerns kropp skyddar inte basen från att plocka upp brum ens när den är jordad, däremot kan den göra brummet värre om den (kroppen alltså) inte är jordad.
Det är exakt så jag menar! :tummenupp:
Nejdå, jag missförstod inte, jag ansåg bara att ditt exempel stärkte min tes :-)

Då är vi alltså överens om att basistens jordade kropp i praktiken inte fungerar som skärm för basens elektronik? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

LowB-ing skrev: Nejdå, jag missförstod inte, jag ansåg bara att ditt exempel stärkte min tes :-)
Då är vi alltså överens om att basistens jordade kropp i praktiken inte fungerar som skärm för basens elektronik? :mrgreen:
Jag erkänner att jag har skrivit lite kryptiskt i det avseendet. Jag håller med dig!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Musikanten skrev:
LowB-ing skrev: Nejdå, jag missförstod inte, jag ansåg bara att ditt exempel stärkte min tes :-)
Jag erkänner att jag har skrivit lite kryptiskt i det avseendet. Jag håller med dig!
Så varför tror ni att man väljer att dra ledningar nära chassiet i elektronikapparater? Varannan ledning nolla i hårddiskkablage (flatkabel). Använder ledig plats på kretskort till "jordplan"? Osv.
Skriv svar